تأثیر آموزش برنامه‌ی پیش از ازدواج به‌ ‌شیوۀ‌ انتخاب و آگاهی میان فردی بر راهبردهای نگهداری رابطه و ساماندهی هیجان

نوع مقاله : پژوهش اصیل

نویسندگان

1 دانش آموخته‌ی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استاد گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

نبود آموختگی بسنده درباره­ ی پیوند زناشویی و چگونگی آغاز و نگهداری روابط میان فردی می­تواند زندگی زوجین را با چالش روبرو کند. ازاین‌روی این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر برنامه‌ی پیش از ازدواج به روش انتخاب و آگاهی میان فردی بر بهبود راهبردهای نگهداری رابطه و ساماندهی هیجانی در افراد مجرد درخواست‌کننده ازدواج شهر یاسوج انجام گرفت. روش پژوهش حاضر در یک طرح نیمه آزمایشی با پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه کنترل صورت گرفت. جامعه­ ی آماری این پژوهش دربرگیرنده همه‌ی افراد مجرد درخواست‌کننده ازدواج مراجعه­ کننده به مرکز بهداشت شهید اشرفی شهر یاسوج به تعداد 126 نفر بودند که 88 نفر از آن­ ها به­ صورت داوطلبانه و با رعایت ملاک­ های ورود و خروج به پژوهش به­ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (44 نفر) و کنترل (44 نفر) جایگزین شدند. شرکت‌کننده‌ها به شاخص راهبردهای نگهداری رابطه و ساماندهی هیجانی در سه مرحله‌ی پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پاسخ دادند و شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در هشت جلسه‌ی نوددقیقه‌ای در برنامه‌ی آموزش پیش از ازدواج به روش انتخاب و آگاهی میان فردی شرکت کردند و شرکت‌کنندگان گروه کنترل تنها در یک جلسه درباره اهمّیّت ازدواج، شیوه‌های آشنایی و روش‌های آغاز زندگی متأهلی شرکت کردند. داده‌ها با به‌کارگیری روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر (آمیخته) تحلیل شدند. برآیندها نشان داد که برنامه‌ی آموزش پیش از ازدواج به روش انتخاب و آگاهی میان فردی، باعث بهبود راهبردهای نگهداری رابطه و ساماندهی هیجانی در شرکت‌کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل از مرحله‌ی پیش‌آزمون به مرحله‌ی پس‌آزمون تا مرحله‌ی پیگیری شده است. با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده می‌توان نتیجه گرفت که آموزش پیش از ازدواج به روش برنامه‌ی روش انتخاب و آگاهی میان فردی یک روش مناسب برای بهبود راهبردهای نگهداری رابطه و ساماندهی هیجانی در افراد مجرد درخواست‌کننده ازدواج شهر یاسوج است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Premarital Education based on Interpersonal Choices and Knowledge Program on Relationship Maintenance Strategies and Emotional Regulation

نویسندگان [English]

  • Sobhaninia Sobhaninia 1
  • Gholamreza Rajabi 2
1 M.A. in Family Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran.
2 Professor, Department of Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran
چکیده [English]

Introduction: Lack of adequate education about marriage and how to start and interpersonal relationship maintenance can challenge the couple's life. Objective: This study aimed to investigate the effect of premarital education based on interpersonal choices and knowledge program on improving relationship maintenance and emotional regulation strategies in single people applicants for marriage in Yasuj city. Method: The design of this study was a quasi-experimental design with pre-test, post-test, and follow-up with a control group. The population of this study included 126 single people referred to Shahid Ashrafi Yasouj Health Center which 88 single people applicants for marriage were selected voluntarily and according to the criteria of include and exclude were assigned randomly to experiment (44 people) and control (44 people) groups. Participants responded to the Relationship Maintenance Strategies Index and Emotional Regulation Scale in three stages (pre-test, post-test, and follow-up). The participants of the experimental group participated in eight ninety-minute sessions in premarital education based on interpersonal choices and knowledge program, and the participants of the control group participated only in one session of premarital education program about the importance of marriage, methods of acquaintance, and approaches of starting a mutual life. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance (mixed), and SPSS-21 statistical software. Results: The results showed that premarital education based on interpersonal choices and knowledge program improved relationship maintenance strategies, reduced repression, and reevaluation of emotional regulation of pretest to follow-up stages in the participants of the experimental group compared to the control group.Conclusion: According to the findings, it can be concluded that premarital education through selection and interpersonal awareness is an appropriate method to improve relationship maintenance and emotional regulation strategies in marriage applicants in Yasuj city.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional regulation
  • interpersonal selection and knowledge program
  • premarital education
  • relationship maintenance strategies