• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مشاوره و روان درمانی خانواده
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1398)
دوره دوره 8 (1397)
دوره دوره 7 (1396)
دوره دوره 6 (1395)
دوره دوره 5 (1394)
دوره دوره 4 (1393)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 3 (1392)
دوره دوره 2.1 (1391)
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
ملک پور, مختار, هادی, سمیرا, فرامرزی, سالار, عشقی, روناک, کشاورز, امیر. (1393). مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های ADHD در کودکان دارای این اختلال. مشاوره و روان درمانی خانواده, 4(4), 653-672.
مختار ملک پور; سمیرا هادی; سالار فرامرزی; روناک عشقی; امیر کشاورز. "مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های ADHD در کودکان دارای این اختلال". مشاوره و روان درمانی خانواده, 4, 4, 1393, 653-672.
ملک پور, مختار, هادی, سمیرا, فرامرزی, سالار, عشقی, روناک, کشاورز, امیر. (1393). 'مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های ADHD در کودکان دارای این اختلال', مشاوره و روان درمانی خانواده, 4(4), pp. 653-672.
ملک پور, مختار, هادی, سمیرا, فرامرزی, سالار, عشقی, روناک, کشاورز, امیر. مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های ADHD در کودکان دارای این اختلال. مشاوره و روان درمانی خانواده, 1393; 4(4): 653-672.

مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های ADHD در کودکان دارای این اختلال

مقاله 4، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، پاییز و زمستان 1393، صفحه 653-672  XML اصل مقاله (333 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مختار ملک پور1؛ سمیرا هادی 2؛ سالار فرامرزی3؛ روناک عشقی4؛ امیر کشاورز5
1استاد روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
3استادیار روان شناسی، دانشگاه اصفهان
4دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان
5دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف: هدف پ‍‍ژوهش حاضر بررسی ومقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های بیش فعالی- تکانشگری، در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که آزمودنی ‏ها به روش تصادفی خوشه ‏ای از میان دانش آموزان مقطع سوم مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند و از میان آنها 60 نفرکه به وسیله روانشناس بالینی و روانپزشک مورد بررسی و تأیید علائم اختلال قرار گرفتند، به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره، شامل 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه کانرز بود و داده‏ها به وسیله تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم‏افزار SPSS-16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‏ ها: نتایج پ‍‍ژوهش نشان داد بین چهار گروه تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد کارآمدترین روش‏ ها در کاهش نشانه ‏های بیش فعالی- تکانشگری، روش ترکیبی (آموزش همزمان والدین و کودکان) و آموزش والدین بود. نتیجه‏ گیری: از مؤثرترین شیوه‏های درمانی کاهش نشانه‏های بیش‏ فعالی-تکانشگری در کودکان مبتلا به این اختلال، آموزش والدین و کودکان به صورت همزمان و مداخلات خانواده محور می باشد.
کلیدواژه‌ها
اختلال نقص توجه/ بیش‏ فعالی؛ مداخلات والدین محور؛ مداخلات کودک محور
عنوان مقاله [English]
Comparison of the Efficacy of Family Based, Child Based and Family-Child Based Interventions on the Rate of ADHD’s Symptoms in Children with ADHD
نویسندگان [English]
Mokhtar Malek Pour1؛ Samira Hadi2؛ Salar Faramarzi3؛ Ronak Eshqi4؛ Amir Keshavarz5
1Professor of Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
2Master of Psychology and Exceptional Children Education, Isfahan University, Isfahan, Iran
3Assistant Professor of Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
4Ph.D. Family Counseling, Isfahan University, Isfahan, Iran
5Ph.D. in Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Purpose: This Article is aimed to study and compare The Effect of Family Based Intervention, Child Based Intervention and Family-Child Based Intervention on the Rate of Hyperactivity-impulsivity symptoms in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Method: In this experimental study children with ADHD, have been selected randomly from Isfahan elementary school. The students were in third grade. In order to confirm symptoms of the disorder, sixty among them have been examined by a clinical psychologist and categorized in four groups of fifteen, three experimental and a control group. Data has been collected by conners’ parental questionnaire (CPRS-R: S) and SPSS-16 software was used to analyze data. Findings: The result has shown that there is a significant difference between the four groups. Tukey test has also indicated that compound method (parents and children training simultaneously) and parent training are the most efficient methods to decrease Hyperactivity-impulsivity symptoms. Conclusion: The most influential (effective) methods to treat these children are to treat them with their parents simultaneously and parent-based intervention.
کلیدواژه‌ها [English]
Family Based Interventions, Child Based Interventions, ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder)
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,373
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,755
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

مقالاتی که بر اساس مندرجات صفحه راهنمای نویسندگان تهیه نشده بررسی نخواهند شد

Journal Management System. Designed by sinaweb.