%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های ADHD در کودکان دارای این اختلال %J مشاوره و روان درمانی خانواده %I دانشگاه کردستان %Z 2251-6654 %A ملک پور, مختار %A هادی, سمیرا %A فرامرزی, سالار %A عشقی, روناک %A کشاورز, امیر %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 4 %N 4 %P 653-672 %! مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های ADHD در کودکان دارای این اختلال %K اختلال نقص توجه/ بیش‏ فعالی %K مداخلات والدین محور %K مداخلات کودک محور %R %X هدف: هدف پ‍‍ژوهش حاضر بررسی ومقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های بیش فعالی- تکانشگری، در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که آزمودنی ‏ها به روش تصادفی خوشه ‏ای از میان دانش آموزان مقطع سوم مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند و از میان آنها 60 نفرکه به وسیله روانشناس بالینی و روانپزشک مورد بررسی و تأیید علائم اختلال قرار گرفتند، به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره، شامل 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه کانرز بود و داده‏ها به وسیله تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم‏افزار SPSS-16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‏ ها: نتایج پ‍‍ژوهش نشان داد بین چهار گروه تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد کارآمدترین روش‏ ها در کاهش نشانه ‏های بیش فعالی- تکانشگری، روش ترکیبی (آموزش همزمان والدین و کودکان) و آموزش والدین بود. نتیجه‏ گیری: از مؤثرترین شیوه‏های درمانی کاهش نشانه‏های بیش‏ فعالی-تکانشگری در کودکان مبتلا به این اختلال، آموزش والدین و کودکان به صورت همزمان و مداخلات خانواده محور می باشد. %U https://fcp.uok.ac.ir/article_9220_0b8da186273fea39c8979da2274b9be2.pdf