@article { author = {Malek Pour, Mokhtar and Hadi, Samira and Faramarzi, Salar and Eshqi, Ronak and Keshavarz, Amir}, title = {Comparison of the Efficacy of Family Based, Child Based and Family-Child Based Interventions on the Rate of ADHD’s Symptoms in Children with ADHD}, journal = {Family Counseling and Psychotherapy}, volume = {4}, number = {4}, pages = {653-672}, year = {2015}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2251-6654}, eissn = {2588-3542}, doi = {}, abstract = {Purpose: This Article is aimed to study and compare The Effect of Family Based Intervention, Child Based Intervention and Family-Child Based Intervention on the Rate of Hyperactivity-impulsivity symptoms in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Method: In this experimental study children with ADHD, have been selected randomly from Isfahan elementary school. The students were in third grade. In order to confirm symptoms of the disorder, sixty among them have been examined by a clinical psychologist and categorized in four groups of fifteen, three experimental and a control group. Data has been collected by conners’ parental questionnaire (CPRS-R: S) and SPSS-16 software was used to analyze data. Findings: The result has shown that there is a significant difference between the four groups. Tukey test has also indicated that compound method (parents and children training simultaneously) and parent training are the most efficient methods to decrease Hyperactivity-impulsivity symptoms. Conclusion: The most influential (effective) methods to treat these children are to treat them with their parents simultaneously and parent-based intervention.}, keywords = {Family Based Interventions,Child Based Interventions,ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder)}, title_fa = {مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های ADHD در کودکان دارای این اختلال}, abstract_fa = {هدف: هدف پ‍‍ژوهش حاضر بررسی ومقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های بیش فعالی- تکانشگری، در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که آزمودنی ‏ها به روش تصادفی خوشه ‏ای از میان دانش آموزان مقطع سوم مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند و از میان آنها 60 نفرکه به وسیله روانشناس بالینی و روانپزشک مورد بررسی و تأیید علائم اختلال قرار گرفتند، به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره، شامل 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه کانرز بود و داده‏ها به وسیله تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم‏افزار SPSS-16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‏ ها: نتایج پ‍‍ژوهش نشان داد بین چهار گروه تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد کارآمدترین روش‏ ها در کاهش نشانه ‏های بیش فعالی- تکانشگری، روش ترکیبی (آموزش همزمان والدین و کودکان) و آموزش والدین بود. نتیجه‏ گیری: از مؤثرترین شیوه‏های درمانی کاهش نشانه‏های بیش‏ فعالی-تکانشگری در کودکان مبتلا به این اختلال، آموزش والدین و کودکان به صورت همزمان و مداخلات خانواده محور می باشد.}, keywords_fa = {اختلال نقص توجه/ بیش‏ فعالی,مداخلات والدین محور,مداخلات کودک محور}, url = {https://fcp.uok.ac.ir/article_9220.html}, eprint = {https://fcp.uok.ac.ir/article_9220_0b8da186273fea39c8979da2274b9be2.pdf} }