TY - JOUR ID - 9220 TI - مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های ADHD در کودکان دارای این اختلال JO - مشاوره و روان درمانی خانواده JA - FCP LA - fa SN - 2251-6654 AU - ملک پور, مختار AU - هادی, سمیرا AU - فرامرزی, سالار AU - عشقی, روناک AU - کشاورز, امیر AD - استاد روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران AD - کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان AD - استادیار روان شناسی، دانشگاه اصفهان AD - دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان AD - دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 4 SP - 653 EP - 672 KW - اختلال نقص توجه/ بیش‏ فعالی KW - مداخلات والدین محور KW - مداخلات کودک محور DO - N2 - هدف: هدف پ‍‍ژوهش حاضر بررسی ومقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه‏ های بیش فعالی- تکانشگری، در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که آزمودنی ‏ها به روش تصادفی خوشه ‏ای از میان دانش آموزان مقطع سوم مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند و از میان آنها 60 نفرکه به وسیله روانشناس بالینی و روانپزشک مورد بررسی و تأیید علائم اختلال قرار گرفتند، به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره، شامل 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه کانرز بود و داده‏ها به وسیله تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم‏افزار SPSS-16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‏ ها: نتایج پ‍‍ژوهش نشان داد بین چهار گروه تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد کارآمدترین روش‏ ها در کاهش نشانه ‏های بیش فعالی- تکانشگری، روش ترکیبی (آموزش همزمان والدین و کودکان) و آموزش والدین بود. نتیجه‏ گیری: از مؤثرترین شیوه‏های درمانی کاهش نشانه‏های بیش‏ فعالی-تکانشگری در کودکان مبتلا به این اختلال، آموزش والدین و کودکان به صورت همزمان و مداخلات خانواده محور می باشد. UR - https://fcp.uok.ac.ir/article_9220.html L1 - https://fcp.uok.ac.ir/article_9220_0b8da186273fea39c8979da2274b9be2.pdf ER -