بررسی کیفی نقش عوامل آسیب زای خانواده در شکل گیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی افراد دچار اختلال شخصیت مرزی

نوع مقاله : پژوهش اصیل

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

3 استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

4 دانشیار روان پزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

بررسی عوامل کارساز در شکل‌گیری کارکردهای اختلال شخصیت مرزی همواره مورد توجه درمانگران و پژوهشگران بوده است و خانواده همچون بخش جدایی‌ناپذیر عوامل تأثیرگذار اهمیت بسزایی در پژوهش‌های این گستره دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی کیفی نقش عوامل آسیب­زای خانواده در شکل­گیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی افراد دچار اختلال شخصیت مرزی بود. برای انجام این پژوهش کیفی، از میان مراجعین بیمارستان رازی تبریز 10 فرد دچار اختلال شخصیت مرزی به شیوه نمونه­گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. این افراد توسط روان­پزشکان بیمارستان تشخیص اختلال شخصیت مرزی دریافت کرده بودند. روش اصلی جمع­آوری داده­ها، مصاحبه­های نیمه­ساختارمند با سؤالات باز بود. اطلاعات برآمده از مصاحبه­ها پس از پیاده­سازی، با بهره­گیری از مدل استراوس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. درستی و اعتبار پژوهش حاضر ریشه در چهار محور «باورپذیری، انتقال­پذیری، تصدیق پذیری و اطمینان­پذیری» داشت. یافته­های برآمده از مصاحبه با شرکت­کنندگان در گستره آسیب­های خانواده و شکل­گیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی با به‌کارگیری مطالعه نظریه داده بنیاد، در سه مقوله اصلی «عوامل آسیب­­زای خانواده»، «آسیب­های دوران کودکی» و «سازوکارهای دفاعی غیر سازشی» و چندین خرده مقوله خلاصه گردید و سرانجام به استخراج یک مدل پارادایمی در شکل­گیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی افراد دچار اختلال شخصیت مرزی انجامیده شد. به‌صورت کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داده است، عوامل آسیب­­زای خانواده در شکل­گیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی افراد دچار اختلال شخصیت مرزی نقش دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Qualitative investigation of the role of traumatic family factors in the formation of non-adaptive defense mechanisms of people with borderline personality disorder: a grounded theory study

نویسندگان [English]

  • Roshanak Khodabakhsh Pirklani 1
  • Sepideh Masoumi Ala 2
  • Ali Gharadaghi 3
  • Alireza Shafiee Kandjani 4
1 Associate Professor Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Ph. D. Student Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology Alzahra University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
4 Social Determinants of Health Research Center, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, East Azerbaijan, Iran.
چکیده [English]

The aim of the present study was to qualitatively investigate the role of traumatic family factors in the formation of non-adaptive defense mechanisms of people with borderline personality disorder. In order to carry out this qualitative research, 10 people with borderline personality disorder were selected from among the clients of Razi Hospital in Tabriz by purposive sampling until theoretical saturation was reached. These people were diagnosed with borderline personality disorder by hospital psychiatrists. The main method of data collection was semi-structured interviews with open questions. After the implementation, the information obtained from the interviews were analyzed using the Strauss and Corbin model in three stages of open coding, central coding and selective coding. The authenticity and validity of the present research was rooted in the four axes of "believability, transferability, verifiability and reliability". Findings from the interviews with the participants in the field of family injuries and the formation of non-adaptive defense mechanisms using the data theory study of the foundation, in the three main categories of "family traumatic factors", "Childhood injuries" and "non-adaptive defense mechanisms" and several sub-categories were summarized and finally led to the extraction of a paradigm model in the formation of non-adaptive defense mechanisms of people with borderline personality disorder. In general, the results of the present study have shown that traumatic family factors play a role in the formation of non-adaptive defense mechanisms of people with borderline personality disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • A Qualitative Investigation of the Role of Traumatic Family Factors in the Formation of Non
  • Adaptive Defense Mechanisms of People with Borderline Personality Disorder
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th. Ed.). Washington, DC: APA. https://psycnet.apa.org/record/2013-14907-000
‏ Bhusiri, P., Phuphaibul, R., Suwonnaroop, N., & Viwatwongkasem, C. (2018). Effects of parenting skills training program for aggressive behavior reduction among school-aged children: a quasi-experimental study. Pacific Rim International Journal of Nursing Research22(4), 332-346 https://scholar.google.com/scholar?cluster=9315949334903894356&hl=fa&as_sdt=0,5
Cluver, L., Shenderovich, Y., Meinck, F., Berezin, M. N., Doubt, J., Ward, C. L., ... & Wessels, I. (2020). Parenting, mental health and economic pathways to the prevention of violence against children in South Africa. Social Science & Medicine262, 113194.‏ https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113194
Di Giuseppe, M., Prout, T. A., Fabiani, M., & Kui, T. (2020). Defensive profile of parents of children with externalizing problems receiving Regulation-Focused Psychotherapy for Children (RFP-C): A pilot study. Mediterranean Journal of Clinical Psychology8(2).‏ https://doi.org/10.6092/2282-1619/mjcp-2515
 Dixon-Gordon, K. L., Marsh, N. P., Balda, K. E., & McQuade, J. D. (2020). Parent emotion socialization and child emotional vulnerability as predictors of borderline personality features. Journal of abnormal child psychology48(1), 135-147. https://doi.org/10.1007/s10802-019-00579-6
D'Onofrio, B., & Emery, R. (2019). Parental divorce or separation and children's mental health. World Psychiatry18(1), 100.‏ https://doi.org/10.1002/wps.20590
 
Foroughe, M., Stillar, A., Goldstein, L., Dolhanty, J., Goodcase, E. T., & Lafrance, A. (2019). Brief emotion-focused family therapy: An intervention for parents of children and adolescents with mental health issues. Journal of Marital and family therapy45(3), 410-430.‏ https://doi.org/10.1111/jmft.12351
‏ Kaufman, E. A., Victor, S. E., Hipwell, A. E., & Stepp, S. D. (2020). Reciprocal Influences of Parent and Adolescent Borderline Personality Symptoms Over 3 Years. Journal of Personality Disorders34(Supplement B), 130-145. https://doi.org/10.1521/pedi_2020_34_483
‏ Kerr, K. L., Ratliff, E. L., Cosgrove, K. T., Bodurka, J., Morris, A. S., & Simmons, W. K. (2019). Parental influences on neural mechanisms underlying emotion regulation. Trends in neuroscience and education16, 100118. https://doi.org/10.1016/j.tine.2019.100118
 Lee, Y. J., Keum, M. S., Kim, H. G., Cheon, E. J., Cho, Y. C., & Koo, B. H. (2020). Defense Mechanisms and Psychological Characteristics According to Suicide Attempts in Patients with Borderline Personality Disorder. Psychiatry investigation17(8), 840. https://doi.org/10.30773/pi.2020.0102
 Lepage-Voyer, C., Terradas, M. M., & Laverdière, O. (2019). Defense mechanisms and traits of borderline personality disorder among children living in child protective services. La psychiatrie de lenfant62(1), 173-205.‏ https://doi.org/10.3917/psye.621.0173
‏ Ma, F., Heyman, G. D., Jing, C., Fu, Y., Compton, B. J., Xu, F., & Lee, K. (2018). Promoting honesty in young children through observational learning. Journal of Experimental Child Psychology167, 234-245. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.11.003
 Nilsson, D., Nordås, E., Pribe, G., & Svedin, C. G. (2017). Child physical abuse–High school students’ mental health and parental relations depend on who perpetrated the abuse. Child Abuse & Neglect70, 28-38. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.05.007
‏ Oltean, I. I., Perlman, C., Meyer, S., & Ferro, M. A. (2020). Child Mental Illness and Mental Health Service Use: Role of Family Functioning (Family Functioning and Child Mental Health). Journal of Child and Family Studies29(9), 2602-2613.‏ https://doi.org/10.1007/s10826-020-01784-4
Pedersen, G. A., Smallegange, E., Coetzee, A., Hartog, K., Turner, J., Jordans, M. J., & Brown, F. L. (2019). A systematic review of the evidence for family and parenting interventions in low-and middle-income countries: child and youth mental health outcomes. Journal of Child and Family Studies, 1-20.‏ https://doi.org/10.1007/s10826-019-01399-4
Rezapour Nasrabad, R. (2018). Criteria of validity and reliability in qualitative research. Journal of qualitative research in health sciences7(4), 493-499. https://jqr1.kmu.ac.ir/article_90915_961033a07fdf00c73346f94038f98b9d.pdf
Schoppmann, J., Schneider, S., & Seehagen, S. (2019). Wait and see: Observational learning of distraction as an emotion regulation strategy in 22-month-old toddlers. Journal of abnormal child psychology47(5), 851-863.‏ https://doi.org/10.1007/s10802-018-0486-7
Strauss, A. and Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications. https://psycnet.apa.org/record/1990-98829-000
Vahedi, A., Krug, I., & Westrupp, E. M. (2019). Crossover of parents' work-family conflict to family functioning and child mental health. Journal of Applied Developmental Psychology62, 38-49. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.01.001