تأثیر شرکت در جلسات گروهی آموزش پذیرش و تعهد بر ترس از صمیمیت زنان دچار طلاق عاطفی

نوع مقاله : پژوهش اصیل

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.

2 استاد یار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.

چکیده

طلاق عاطفی با ایجاد مشکلات گوناگون در رابطۀ زوجین مقدمۀ شکل‌گیری بی‌اعتمادی و عدم تعهد شده و احتمال بی‌وفایی و خیانت به همسر را افزایش می‌دهد. هدف پژوهش آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) برکاهش ترس از صمیمت در زنان دچار طلاق عاطفی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل زنان متأهل دارای طلاق عاطفی مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره خانواده شهر یزد در سال 1399 بود. کلیه زنان مراجعه‌کننده به این مرکز پرسشنامه طلاق عاطفی را تکمیل کردند. افراد مبتلا به طلاق عاطفی با روش تصادفی ساده به گروه‌های آزمایش و گواه تخصیص داده شدند (هر گروه 20 نفر). هر دو گروه پرسشنامه‌ ترس از صمیمیت را تکمیل کردند و گروه آزمایش هشت جلسه هفتگی 90 دقیقه‌ای در معرض آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت. در پایان پرسشنامه مذکور مجدداً در هر دو گروه اجرا شد و در دوره پیگیری پس از 8 هفته هر دو گروه این پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT موجب بهبود ترس از صمیمیت می­شود و میزان صمیمیت و شادی زناشویی زنان متأهل طلاق عاطفی را افزایش می­دهد. درمان (ACT) با تأکید بر فن‌های مدیریت ترس از صمیمیت به تجربه هر احساس و هیجان درونی ناخواسته‌ای در هنگام رابطه با همسر به زوجین کمک کرد تا بتوانند با حضور هیجانات دردناک و ناخوشایند، متناسب با ارزش‌هایشان که شامل صمیمیت زناشویی با همسر می‌شود حرکت کنند که این امر موجب بهبود صمیمیت زناشویی در میان آن‌ها شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Participation in Acceptance and Commitment Training Group Sessions on the Fear of Intimacy in Women with Emotional Divorce

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Rashidi 1
  • Neda Nazarboland 2
  • Hajar Falahzade 2
1 M A of Family Counseling, faculty and psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background: Emotional divorce, by creating various problems in the relationship of couples, leads to the formation of mistrust and lack of commitment, and increases the possibility of infidelity and betrayal of the spouse. Objective: The aim of this study was group education based on acceptance and commitment (ACT) on fear of intimacy in women with emotional divorce. Method: The research method was quasi-experimental: pretest-posttest and two-month follow-up. The statistical population included married women with emotional divorce who were referred to Yazd Family Counseling Center in 2020. All women who were referred to this center completed an emotional divorce questionnaire. Individuals with emotional divorce were randomly assigned to experimental and control groups (20 people in each group). Both groups completed a questionnaire of fear of intimacy and the experimental group was exposed to eight 90-minute weekly sessions based on acceptance and commitment training. In the end, the questionnaire was administered again in both groups and the follow-up period after 8 weeks, both groups completed the questionnaires. Findings: The results of the analysis of covariance showed that teaching an approach based on acceptance and commitment improves positive emotions towards the spouse in married women suffering from emotional divorce. Conclusion: ACT skills lead to cognitive evaluation of emotions, decrease in negative emotions, increase in positive emotions and adaptive behavior, and ultimately lead to increased cognitive regulation of emotions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional divorce
  • fear of intimacy
  • acceptance and commitment