دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66547220180121The comparison of emotionally focused couple therapy with marital enrichment program on the marital satisfactionهم سنجی تأثیر زوجدرمانی متمرکز بر هیجان با برنامه غنیسازی زناشویی در رضایت زناشویی3265139110.22034/fcp.2018.51391FAنیره آرین فردانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
n.arianfar@student.alzahra.ac.irرویا رسولیاستادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه االزهرا، تهران، ایران
r.rasouli@alzahra.ac.irJournal Article20170618Emotionally focused couple therapy and the enrichment program are interventions that consultants and family and couple therapists have considered in recent decades, because of their focus on improving couples’ relationships. The purpose of current research was to examine the effect of the emotional focused couple therapy and marital enrichment program on marital satisfaction. The research method was quasi-experimental with Pretest, Posttest and group control. The statistical population consisted of the clients of the centers: Kimia, Besharat, Tamasha and Tohid in 1395-1396 who visited these centers due to communication and marital problems. Among them, 45 couples (90 persons) were selected through available sampling from among couples. Then, 15 couples (15 persons) were randomly assigned to three groups and the couples of the experimental groups were paired separately every week with emotional-focused couple therapy (9 weeks) and enrichment program (6 weeks).The subjects' data were collected by the marital satisfaction questionnaire of Enrique1989. Results of Multivariate Covariance Analysis indicated that there is a significant difference between the three groups studied, in all dimensions (P<0/01) except for Egalitarian roles (F=0/92, P<0/41). Results of the follow up test, BENFERONY, indicated that there was also significant differences between the emotional focused couple therapy and control groups (F=20/05, P<0/01), as well as between the marital enrichment program and control groups (F=17/18, P<0/01), in the variable of the general marital satisfaction. In other words, emotional-focused couple therapy and marital enrichment programs led to an increase in the marital satisfaction. Meanwhile, the marital enrichment program was more effective in matching the emotional focused couple therapy in increasing the majority of marital satisfaction dimensions. The results indicated that emotionally focused couple therapy can increase the marital satisfaction of couples by replacing positive cycles instead of negative cycles of conflict and the marital enrichment program can increase the marital satisfaction of couples by helping couples to improve effective communication. زوجدرمانی متمرکز بر هیجان و برنامه غنیسازی ازجمله مداخلههایی هستند که به علت تمرکز آنها بر بهبود روابط زوج در دهههای اخیر موردتوجه مشاورین و درمانگران خانواده و زوج واقعشدهاند. هدف پژوهش حاضر هم سنجی اثربخشی زوجدرمانی متمرکز بر هیجان و برنامه غنیسازی زناشویی بر رضایت زناشویی زوجین بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری، مراجعین مراکز مشاوره «کیمیا»، «بشارت»، «تماشا» و «توحید» در سال 1396-1395 بودند که به دلیل مشکلات ارتباطی و زناشویی به این مراکز مراجعه نموده بودند. از میان آنها شمار 45 زوج (90 نفر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ سپس به گونه تصادفی شمار 15 زوج در سه گروه گمارده شدند و زوجین گروههای آزمایش بهصورت زوجی هر هفته در مداخلههای جداگانه زوجدرمانی متمرکز بر هیجان (9 هفته) و برنامه غنیسازی (6 هفته) شرکت کردند. دادههای آزمودنیها بهوسیله پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ 1989 جمعآوری شد. برآیند تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که در همه متغیرهای موردبررسی بهجز نقشهای مساواتطلبی (41/0P˂،92/0F=). تفاوت معنیداری (01/0P˂). میان سه گروه موردبررسی وجود دارد. برآیندهای آزمون پیگیری بنفرونی نشان داد در متغیر رضایت کلی زناشویی میان گروه زوجدرمانی متمرکز بر هیجان و گروه گواه (01/0P˂، 05/20F=)؛ و همچنین میان گروه برنامه غنیسازی زناشویی و گروه گواه (01/0P˂، 18/17F=). تفاوت معنیداری وجود دارد، بهعبارتدیگر، زوجدرمانی متمرکز بر هیجان و برنامه غنیسازی منجر به افزایش رضایت زناشویی شدند. این در حالی بود که برنامه غنیسازی زناشویی در هم سنجی با زوجدرمانی متمرکز بر هیجان در افزایش اکثر مؤلفههای رضایت زناشویی زوجین کارآمدتر بوده است. یافتههای پژوهش روشنگر این است که زوجدرمانی متمرکز بر هیجان با جایگزین کردن چرخههای مثبت بهجای چرخههای منفی تعارض و برنامه غنیسازی با کمک به زوجین برای بهبود ارتباط مؤثر، میتوانند مایه افزایش تراز رضایت زناشویی زوجین گردد.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66547220180121Comparison of schema therapy and narrative therapy when combined each of them with marital enrichment program on marital infidelity tendency and marital satisfactionهم سنجی اثربخشی طرحواره درمانی و روایت درمانی هنگام به هم پیوستن هر یک از آنها با برنامه غنیسازی زناشویی بر گرایش به پیمانشکنی زناشویی و رضایت زناشویی27545118210.22034/fcp.2018.51182FAعمر کیانی پوردانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
std_kianipour@khu.ac.irفرشاد محسن زادهدکتری مشاوره و راهنمایی، استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-6264-5301کیانوش زهراکاردکتری مشاوره و راهنمایی، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-4803-1511Journal Article20170703Marital infidelity is a source of intense distress for personal and interpersonal couples life and destroyer their relationships. Aim of this research was the comparison of efficacy of schema therapy and narrative therapy combined with marital enrichment program on infidelity tendency and marital satisfaction. This research is quasi-experimental field research with pre-posttest and control group with one-month followup. Statistical universe included 34 women referring to Farhang Clinic of Shahryar in the 2016 with extramarital affairs, and statistical sample conveniently selected of 18 volunteer women which randomly assigned to six-member groups of schema therapy combined with marital enrichment, narrative therapy combined with marital enrichment and a control group. Polat infidelity tendency questionnaire 2006, ENRICH marital satisfaction scale 1989, and Young schemas questionnaire 1990 were used to collect data. Results of Kruskal-Wallis and Mann-Whitney showed that schema therapy combined with marital enrichment reduced marital infidelity (Mann-Whitnney=0.00, Z=-2/882,P<0.05)and enhanced marital satisfaction(Mann-Whitnney=0.00, Z=-2/892,P<0.05).Narrative therapy combined with marital enrichment reduced marital infidelity (Mann-Whitnney=0.00, Z=-2/882,P<0.05) and enhanced marital satisfaction(Mann-Whitnney=0.00, Z=-2/887,p<0.05).There was no significant difference between efficacy of schema therapy and narrative therapy combined with marital enrichment on infidelity tendency(Mann-Whitney U=9/5, Z=-1/368, P=0/171) and marital satisfaction(Mann-Whitney U=16/5, Z=0/241, P= 0/81). Follow up after 1 month implies that results are stable. As the modification of cognitions, emotions and behaviors by schema therapy, modification of narratives contributing to infidelity by narrative therapy and making intimacy by marital enrichment, they could be used to treat infidelity and enhance marital satisfaction.پیمانشکنی زناشویی مایه آشفتگی چشمگیر زندگی فردی و میان فردی زوجین و تباهگر رابطه آنها است... هدف از انجام این پژوهش هم سنجی اثربخشی طرحواره درمانی و روایت درمانی در ترکیب آنها با غنیســــــازی زناشویی بر گرایش به پیمانشکنی زناشویی و رضایت زناشویی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه و پیگیری یکماهه است. جامعه آماری 34 نفر از زنان درگیر در پیمانشکنی زناشویی مراجعهکننده به «درمانگاه فرهنگ شهریار» در سال 1395 بود. نمونه دربرگیرنده 18 زن داوطلب بود که با روش نمونهگیری در دسترس گزینش شدند و بهصورت تصادفی در گروههای ششنفری ترکیب طرحواره درمانی با غنیسازی زناشویی، ترکیب روایت درمانی با غنیسازی زناشویی و یک گروه گواه گمارده شدند ابزارهای جمعآوری دادهها پرسشنامه گرایش به پیمانشکنی زناشویی پولات 2006، سنجه رضایت زناشویی انریچ 1989 و پرسشنامه طرحواره یانگ 1990 بود. برآیندهای آزمونهای کروسکال والیس و یومان ویتنی نشان داد ترکیب طرحواره درمانی با غنیسازی زناشویی توانست گرایش به پیمانشکنی زناشویی را کاهش (05/0>P، 882/2-=Z، 00/0=Mann-Whitney U) و رضایت زناشویی را افزایش دهد (05/0>P، 892/2-=Z، 00/0=Mann-Whitney U). ترکیب روایت درمانی با غنیسازی زناشویی توانست گرایش به پیمانشکنی زناشویی را کاهش (05/0>P، 882/2-=Z، 00/0= Mann-Whitney U) و رضایت زناشویی را افزایش دهد (05/0>P، 887/2-=Z، 00/0= Mann-Whitney U). برآیندهای آزمون یومان ویتنی نشان داد میان اثربخشی طرحواره درمانی و روایت درمانی با پیوستن هریک به غنیسازی زناشویی بر گرایش به پیمانشکنی زناشویی (/171/0=P،368/1-=Z، 5/9=Mann-Whitney U) و رضایت زناشویی (81/0=P،241/0=Z، 5/16=Mann-Whitney U) تفاوت معنیداری وجود ندارد. پیگیری یکماهه نشانگر ثبات برآیندها بوده است. با توجه به دگرگونی شناختها، هیجانها و رفتارهای افراد پیمانشکن توسط طرحواره درمانی و دگرگونی روایتهای منجر به پیمانشکنی توسط روایت درمانی و ایجاد صمیمیت توسط غنیسازی زناشویی میتوان از آنها در درمان پیمانشکنی و افزایش رضایت زناشویی استفاده نمود.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66547220180121The effectiveness of educational interventions of enrichment of marital life with emotional-focused approach during pregnancy on couples' marital satisfaction after the birth of the first childاثربخشى مداخله آموزشی غنیسازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان در دوران باردارى بر رضایت زناشویی زوجین پس از تولد اولین فرزند55815751010.22034/fcp.2018.57510FAمهسا فروغیدانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانفریبرز باقریدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
شماره تماس: 989121938277 + کد پستی: 1477893855 Email:f.bagheri@srbiau.ac.irحسن احدیاستاد روانشناسی، ریاست گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانمحمدعلی مظاهریاستاد روانشناسی و ریاست دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20180209The birth of the first child as a stressful event can cause fear, anger, and distress in parents' relationship. The purpose of this study was to compile an educational package for the enrichment of marital life with Emotion-Focused Approach and investigate its efficacy on couples’ marital satisfaction after the birth of the first child. The research method is quasi-experimental and was carried out with the design of pre-test, post-test with control group and two months follow up. The statistical population included couples referring to hospitals and gynecologists' private offices in regions 3 and 10 in Tehran in 2016. The research sample consisted of 28 couples (56 people) who were selected through convenient sampling and were randomly divided into two groups of 28 persons of experimental (14 couples) and control (14 couples). The experimental group participated in 9 weekly 3-hour sessions with the educational intervention of marital life enrichment with emotional focused approach for each couple, and no intervention was carried out for the control group during the same time. To collect the data, the Marital satisfaction questionnaire (Enrich, 1989), and personal Information questionnaire and adult attachment styles inventory (Hazan & Shaver, 1987) were used. The result of multivariate variance analysis of disparity scores (Pre-test –post-test) showed that educational intervention of marital life enrichment with Emotional Focused approach was effective on couples’ marital satisfaction (F=129.83, P<0.001 and) and its components, conflict resolution (F=95.18, P<0.001), satisfaction from communication with friends (F=99.38, P<0.001), couples communication (F=41.03, P<0.001), personality issues (F=15.66, P<0.001), leisure activities (F=41.03, P<0.001) and parenting (F=14.26, P<0.001) during mothers’ pregnancy. Furthermore, the results of follow-up analysis indicated that there was a significant difference between follow-up and pre-test phases and it showed the permanency of the treatment effect. Therefore, the educational package for the enrichment of marital life with Emotional Focused approach is suggested to be used during the 3-6 months of mothers' pregnancy, in hospitals, well-fare centers, and counseling clinics in order to increase the marital satisfaction of new parents during pregnancy and after childbirth.تولد اولین فرزند بهعنوان یک رویداد تنشزا میتواند مایه ترس و خشم پدرومادر و آشفتگی رابطه آنها گردد. هدف این پژوهش، تدوین بسته آموزشی غنیسازی زندگی زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان و بررسی اثربخشی آن بر رضایت زناشویی زوجین پس از تولد اولین فرزند بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی است و با بکار بستن طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دوماهه انجام شد. جامعه آماری زوجین مراجعهکننده به بیمارستانها و مطبهای خصوصی پزشکان زنان و زایمان مناطق (3) و (10) شهر تهران 1395 بود. نمونه پژوهش 28 زن و شوهر (56 نفر) بود که بهصورت در دسترس، گزینش و بهتصادف در دو گروه 28 نفری آزمایش (14 زوج) و گروه گواه (14 زوج) گمارده شدند. گروه آزمایش در نُه نشست هفتگی سه ساعته مداخله آموزشی غنیسازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان بهصورت زوجی شرکت کردند و برای گروه گواه در آن هنگام مداخلهای صورت نگرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ 1989 و پرسشنامه اطلاعات فردی و سنجه شیوههای دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور 1987 بکار برده شد. برآیند تحلیل واریانس چندمتغیری نمرات اختلافی (پیشآزمون-پسآزمون) نشان داد مداخله آموزشی غنیسازی زندگی زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان بر رضایت زناشویی زوجین (83/129=F و 001/0>P) و مؤلفههای حل تعارض (18/95=F و 001/0>P)، رضایت از ارتباط با دوستان (38/99=F و 001/0>P)، ارتباط زوجین (03/41=F و 001/0>P)، زمینههای شخصیتی (66/15=F و 001/0>P)، فعالیتهای هنگام فراغت (03/41=F و 001/0>P) و فرزند پروری (26/14=F و 001/0>P). در دوران بارداری مادران اثربخش است. همچنین برآیندهای تحلیل آزمون پیگیری نشان داد میان مرحله پیگیری و پیشآزمون تفاوت معنیدار وجود دارد و این روشنگر ماندگاری تأثیر مداخله است. ازاینرو آموزش بسته غنیسازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان در ماههای 3 تا 6 بارداری مادران در بیمارستانها، مراکز بهزیستی و درمانگاههای مشاوره برای افزایش رضایت زناشویی زوجین تازه والد در دوران بارداری و پس از تولد فرزند پیشنهاد میشود.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66547220180121The effectiveness of self-defense training on marital adjustment and family cohesion in women involved in domestic violence referring to Ardabil justiceتأثیر آموزش خود دفاعی در سازش یافتگی زناشویی و همبستگی خانواده زنان درگیر خشونت خانگی مراجعهکننده به دادگستری شهر اردبیل82985179710.22034/fcp.2018.51797FAسجاد بشرپوردانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران basharpoor_sajjad@uma.ac.irصغری ذبیحیکارشناس ارشد، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانفاضله حیدریدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.نیلوفر میکاییلیدانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20160919Domestic violence is one of the factors affecting the family distress and the separation of couples that its spread rate is significant in Ardebil city. This study conducted in order to determine the effectiveness of self-defense training on improving marital adjustment and family cohesion in women involved in domestic violence. The research method was semi-experimental with pre-posttest design with the control group. The statistical population of this current study comprised of all married women, referring to Ardabil justice in 1394 due to domestic violence. Among them using the available sampling, 30 individuals were selected and assigned randomly to the experimental group (n=15) and control group (n=15). The experimental group received 6 sessions of 75 minutes of defense training (based training package, Jackie et al. 2013). The revised Dyadic adjustment scale (Busby, Crane, Larson, & Christensen, 1995) and family cohesion questionnaire (Samani, 2002) were used to collect data. The gathered data were analyzed by multivariate covariance analysis test. The results showed that self-defense training result in increasing of marital adjustment (F=12/05; P<0/02) and family cohesion (F=40/92; P<0/01) in women involved in domestic violence. This result appears that self-defense training can be resulted in marital adjustment and cohesion via mental Empowerment and decreasing the frequency of domestic violence.خشونت خانگی در زمره عوامل اثرگذار در آشفتگی خانواده و جدایی زوجین است و نرخ گسترش نوع بدنی آن در شهر اردبیل چشمگیر است. ازاینرو پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش خود دفاعی بر سازش یافتگی زناشویی و همبستگی خانوادگی در زنان درگیر خشونت خانگی این شهر انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر دربرگیرنده همه زنانی بود که در سال 1394 به دلیل خشونت خانگی به دادگستری شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. تعداد 30 نفر از این افراد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) بهتصادف گمارده شدند. گروه آزمایش برای زمانی برابر 6 گردهمایی 75 دقیقهای، تحت آموزش خود دفاعی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از سنجه تجدیدنظر شده سازشیافتگی زوجی (بوسبی، کران، لارسون و کریستینسن، 1995) و پرسشنامه همبستگی خانوادگی (سامانی، 1381) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با بهکارگیری آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش خود دفاعی مایۀ افزایش سازش یافتگی زناشویی (02/0>p؛05/12=F) و همبستگی خانوادگی (01/0>p؛ 92/40=F) در زنان درگیر خشونت خانگی میشود؛ این برآیندها نشان میدهد که آموزش خود دفاعی میتواند با توانمندسازی روانی و کاهش رخداد خشونت خانگی به بهبود سازش یافتگی و همبستگی خانوادگی منجر شود.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66547220180121The comparing the effects of parent management training and acceptance and commitment based parenting training on mother-child relationship among mothers who have children with externalizing behavior problemsهم سنجی تأثیر آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروی با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد در رابطه مادر-کودک مادران کودکان دچار مشکلات رفتاری برونی سازی شده991225761310.22034/fcp.2018.57613FAشیرین عظیمی فردانشجوی دکتری مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.رضوان السادات جزایریدکتری روانشناسی، استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. r.jazayeri@edu.ui.ac.ir
کدپستی: 8174673441
تلفن: 031379325110000000337346788مریم فاتحی زادهدکتری مشاوره، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناحمد عابدیدکتری روانشناسی، دانشیار، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20180211Preschool children have variable levels of behavior problems. Because of continuous parent-child relationship in preschool years, training of appropriate parenting skills to parents have considerable effects on children behavior problems. This study aimed to compare the effects of parent management training and parenting acceptance and commitment therapy on mother-child relationship regarding children´ externalizing behaviors. The research method was semi-experimental with pretest- posttest design and a control group. The population was all the mothers of preschool children with externalizing behavior problems who referred to Rooyesh pendar counseling center in Najafabad city in Isfahan. The sample included 45 mothers who were voluntarily selected and randomly assigned into experimental and control groups. Independent variables were PMT & ACT programs that were held during 10 sessions, as well as the waiting list control group. The instrument was child-parent relationship scale Pianta 1994. Results of the repeated measures variance analysis showed that ACT and PMT respectively have led to reduced scores of dependency (F= 179.2, P=0.000), (F=73.28, P= 0.000) & conflict (F= 347/14, P= 0.000), (F= 94.23, P=0.000) and increased scores of closeness (F=110.36, P= 0.000), (F=63.38, P= 0.000) & positive relation (F=552.96, P=0.000), (F=219.19, P=0.000). There were significant differences between the effects of ACT & PMT on mother-child relationship (P<0.001). The effect sizes of ACT and PMT respectively were: closeness (0.88 & 0.81), dependency (0.92 & 0.84), conflict (0.96 & 0.87) and positive relation (0.97 & 0.94). It could be concluded that ACT & PMT can help mothers to manage their child misbehaviors by improving parenting skills, more positive interactions and less negative parenting behaviors. They also can improve positive mother-child relationship by increasing affiliation and reducing conflict and dependency<strong>.</strong>تراز مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی همراه با تحول دستخوش نوسان است، به دلیل همکنش همیشگی کودکان با والدین آموزش مهارتهای فرزند پروری فراخور به والدین تأثیر بسزایی در این نوسان دارد. هدف این پژوهش هم سنجی تأثیر آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپرویبا روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد بر رابطه مادر-کودک بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه گواه بود. جامعه دربرگیرنده مادرانِ کودکان دچار مشکلات رفتاری برونی شده سنین پیش از دبستان شهرستان نجفآباد اصفهان در سال 1396 بود که به مرکز مشاوره «رویشپندار» مراجعه داشتند. 45 نفر از داوطلبین پس از بررسی ملاکهای ورود انتخاب و تصادفی در گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. مداخلات آموزشی طی 10 نشست 90 دقیقهای اجرا شد ولی گروه گواه در لیست انتظار قرار داشت. دادهها با مقیاس رابطه کودک- والد پیانتا 1994 گردآوری شد. نتایج تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر نشان داد که مداخله آموزش فرزندپروری با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد و آموزش مدیریت والدین هر دو به ترتیب موجب کاهش نمرات مؤلفههای وابستگی (001/0=P و 2/179=F)، (001/0=P و 28/73=F)، تعارض (001/0=P و 14/347=F)، (001/0=P و 23/94=F) و افزایش نمرات نزدیکی (001/0=P و 36/110=F)، (001/0=P و 38/63=F) و رابطه مثبت (001/0=P و 96/552=F)، (001/0=P و 19/219=F) شدهاند. بعلاوه تأثیر آموزش فرزند پروری با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد در هر چهار مؤلفه مذکور از آموزش مدیریت والدین بیشتر بود (001/0=P). میزان تأثیر گروه آموزش فرزندپروری با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد و آموزش مدیریت والدین به ترتیب در مؤلفه نزدیکی 88/0 و 81/0، وابستگی 92/0 و 84/0، تعارض 96/0 و 87/0 و در رابطه مثبت کلی 97/0 و 94/0 به دست آمد. سرانجام میتوان گفت هر دو آموزش، با بهبود مهارتهای فرزند پروری، افزایش تعاملات مثبت و کاهش رفتارهای والدینی منفی به مادران در مدیریت مشکلات رفتاری کودکانشان کمک کرده و از طریق افزایش نزدیکی و کاهش تعارض و وابستگی مایه بهبود رابطه مثبت مادر-کودک شدهاند.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66547220180121The efficacy of training program of relationship enrichment on the perception of self- sacrificing behaviors of one and one's husband and ambiguity tolerance among female studentsاثربخشی برنامه آموزشی غنیسازی روابط بر ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی خود و شوهر و تابآوری ابهام در زنان دانشجو1061255771110.22034/fcp.2018.57711FAعزت اله قدم پوردانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
تماس تلفنی: 09163675160 کد پستی: 44316-68151 ghadampour.e@lu.ac.ir0000-0003-3120-384xلیلا یوسف ونددانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانپروانه رادمهردانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20170912Relationship enrichment is an educational approach developed to improve couples 'relationships and aims at helping couples develop sympathy and honesty, and improving effective communication and problem-solving skills. The purpose of this study was to investigate the efficacy of training program of relationship enrichment on the couples’ perception of self- sacrificing behaviors and ambiguity tolerance in married students. This study had a semi-experimental method including pre-test - post-test and follow-up with the control group and one month follow-up. The statistical population included all female students of Lurestan University in the academic year of 2017-18. Using simple random sampling, 30 subjects (15 as experimental group and 15 as control group) were selected. The experimental group received eight sessions of training program of relationship enrichment during two months, but the control group was in normal condition and did not receive any training. After training both groups, post-test and again one month later follow-up were carried out. The data collection tools included Harper and Fergus sacrificing behaviors perception measures (2008) and McLane ambiguity tolerance questionnaire (1993). Our findings based on covariance analysis showed that in the post-test stage, training program of relationship enrichment has had a meaningful effect on improving perception of Self- sacrificing behaviors (F= 42/49 and P<0/001) and ambiguity tolerance (F=22.11 and P<0.001) and this improvement has also been stable for perception of Self- sacrificing behaviors (F=19/87 and P<0/001) and ambiguity tolerance (F=21/25 and P<0.001) in the follow-up stage. The findings of this study can provide researchers, counselors and psychotherapists with useful information about the effectiveness of relationship enrichment program on improving sacrificing behaviors and ambiguity tolerance. relationship enrichment skills are intended to help meet the strongest family inclinations, including the perception of Self- sacrificing behaviors and tolerance of ambiguity.غنیسازی روابط رویکردی آموزشی برای بهبود روابط زوجین و هدف آن یاریرساندن به همسرها برای گسترش همدلی و صمیمیت و افزایش ارتباط کارآمد و مهارتهای حل مسئله است این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر برنامه غنیسازی روابط بر ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی و تابآوری ابهام در دانشجویان متأهل انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه و پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری دربرگیرنده دانشجویان زن دانشگاه لرستان در سال تحصـــــیلی 97- 1396 بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) بهصورت تصادفی انتخاب گردید. گروه آزمایش برای زمانی برابر دو ماه تحت آموزش هشت جلسهای برنامه غنیسازی روابط نهاده شد ولی گروه گواه در فهرست انتظار و عدم دریافت آموزش قرار داشت. پس از آموزش هر دو گروه، پسآزمون و دوباره یک ماه بعد پیگیری صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها، سنجههای ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی هارپر و فیگرس (2008) و تابآوری ابهام مکلین (1993) بود. یافتههای برآمده از تحلیل کوواریانس نشان داد در مرحله پسآزمون، آموزش غنیسازی روابط برافزایش ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی (001/0> P و 29/42F= ) و تابآوری (001/0> P و 11/22F= ) تأثـیر معنیداری داشته است (001/0>P) و این افزایش در مرحله پیگیری برای ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی (001/0> P و 87/19F= ) و تابآوری ابهام (001/0> P و 25/21F= ) نیز پایدار مانده است. برآیندهای این پژوهش میتواند دادههای سودمندی را برای پژوهشگران، مشاورین و رواندرمانگران درباره تأثیر غنیسازی روابط بر بهبود رفتارهای ازخودگذشتگی و تابآوری ابهام فراهم نماید.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66547220180121Assessment of marital self-regulation in Iranian population: Studying reliability, validity and factor structure of Persian version of Behavioral Self-Regulation for Effective Relationships Scale (BSRERS) in couplesفراهمسازی ارزیابی تراز خودتنظیمی زناشویی در جامعۀ ایرانی: آزمون پایایی، روایی و ساختار عاملی نسخه ایرانی سنجۀ خودتنظیمی رفتاری برای روابط کارآمد در زوجها1261475781710.22034/fcp.2018.57817FAامید عیسی نژاددکتری مشاوره خانواده، استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
o.isanejad@uok.ac.ir
Phone: +9891491936860000-0002-8993-1391الهه علیپورکارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانصفورا کلهریکارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.Journal Article20171009Spouses who use relational self-regulation have happier and more stable relationships than the others and the role of this component is much more important than other relational skills. The purpose of this paper is to study the validity, reliability and factor structure of Persian version of Behavioral Self-Regulation for Effective Relationships Scale (BSRERS) in Iranian couples, by descriptive and correlational method and its relationship with marital quality’. The participants were all couples living in Sanandaj, whose children were enrolled in elementary schools in the academic year of 2016. Using randomized cluster sampling, 832 people (416 couples) were selected among the parents who were willing to cooperate. First, the questionnaire was returned in Persian language. To obtain a detailed picture of a guideline study on 40 couples from the research community. In this study, the Cronbach's alpha coefficient was 0.77 and 0.71, respectively for two factors of the questionnaire (relational self-regulation and relational activity). Participants completed BSRERS, Locke-Wallace Short Marital-Adjustment Test (LWSMAT), Revised Dyadic Adjustment Scale (RDAS), and Affective Style Questionnaire (ASQ). Using confirmatory factor analysis of a two-factor model (relationship self-regulation and relational activity), questionnaire was fitted with the two factor structure suggested by scale constructors. The reliability of relational self-regulation factor and relational activities was estimated by Cronbach’s Alpha, Guttmann method and Split-half Spearman-Brown's Split-. In order to study of gender and the relationship of relational self-regulation aspects among couples, a structural model was used. The results showed that there’s a significant relationship between relational activities with the aspects of marital quality (p<0/01). The results show the fitness of factor structure, validity and reliability of BSRERS to assess marital self-regulation among Iranian couples. This questionnaire could be used as an influential tool in self-regulation assessing in marital relations in clinical and consultative or research conditions.زوجینی که از خودتنظیمی ارتباطی استفاده مینمایند، در سنجش با دیگران روابط شاد و باثباتتری دارند، چه نقش این مؤلفه بسیار برجستهتر از مهارتهای ارتباطی دیگر است. هدف پژوهش آزمودن روایی، پایایی و ساختار عاملی سنجه «خودتنظیمی رفتاری برای روابط کارآمد» و بررسی همبستگی آن با کیفیت روابط زوجین در نمونه ایرانی بود.جامعۀ آماری پژوهش همه زوجین ساکن شهر سنندج است که فرزند آنها در سال تحصیلی 94 -95 در مدارس مقطع دبستان مشغول به تحصیل بودند. با به کار بردن روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 832 نفر (416 زوج) از میان والدینی که حاضر به همکاری شدند انتخاب شد. نخست سنجه به زبان فارسی برگردانده شد، برای به دست آوردن تصویر دقیق یک بررسی راهنما روی 40 زوج از جامعه پژوهش اجرا شد. در این بررسی تراز آلفای کرونباخ دو عامل سنجه (خود نظمبخشی ارتباطی و تکاپوی ارتباطی) بهترتیب 70/0 و 71/0 بهدستآمد. در گامهای گردآوری دادهها ابزارهای سنجه خودتنظیمی رفتاری برای روابط کارآمد، سنجه سازش یافتگی زوجی لاک والاس، آزمون اصلاحشده سازش یافتگی زناشویی و پرسشنامه سبکهای عاطفی هافمن بهکار گرفتهشد. با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مدل دوعاملی (خودتنظیمی ارتباطی و تکاپوی ارتباطی) سنجه همانند با ساختار عاملی پیشنهادشده از سوی سازندگان آزمون، تأیید شد. تراز همسانیدرونی بهدستآمده از عامل خودتنظیمی ارتباطی و عامل تکاپوی ارتباطی با روش آلفایکرونباخ، گاتمن و دونیمهسازی اسپیرمن-براون نشانگر بسندگی آن برای سطوح عاملهای یک سنجه بود. برای بررسی بارهای عاملی به تفکیک دو جنس و بررسی ارتباط ابعاد خودتنظیمی ارتباطی میان زوجین مدل ساختاری به کار گرفته شد. برآیندها نشان داد که همبستگی مثبت و معنیدار میان ابعاد خودتنظیمی رفتاری با ابعاد کیفیت ارتباط و سازش یافتگی زوجی وجود دارد (p<0/01). برآیندهای پژوهش پایستگی ساختار عاملی و روایی و پایایی سنجه را برای ارزیابی خودتنظیمی زناشویی در زوجین ایرانی نشان میدهد.