دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66542120120521The effect of attribution training on enhancing forgiveness, causal and responsibility attribution in couplesاثر بخشی آموزش اِسناد بر افزایش گذشت و بهبود اِسناد علّی و اِسناد مسئولیت زوجین4234409493FAدکتر رضا خجسته مهردانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران،اهواز،ایران0000-0002-6721-3823مهدی قنواتیاندانش آموخته ی کارشناس ارشد مشاوره خانوادهدکتر غلامرضا رجبیدانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمرانJournal Article20111230Introduction:The purpose of this study was to investigate the effect of attributions training on forgiveness, causal and responsibility attribution on couples of Ahvaz. Participants were 24 couples who voluntarily took part in the study and were then randomly assigned to experimental (n=12) and control (n=12) groups. <br />Methods:The design of the study was of pretest-posttest control group type. Hypothesizes of the study were: 1) attribution training will increase forgiveness; 2) attribution training will enhance causal attribution; 3) attribution training will enhance (RAM) responsibility attribution. The Trait Forgiveness Scale (TFS) and Relation Attribution Measure were used in this study. In addition to descriptive statistics, Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) and Analysis of Variance (ANOVA) were used. <br />Results :The results confirmed all research hypothesizes and showed that attribution training increased forgiveness and enhanced causal attribution and responsibility attribution in couples.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اِسناد بر افزایش گذشت و بهبود اِسناد علّی و اِسناد مسئولیت زوجین شهر اهواز است.<br /> روش: در این پژوهش از یک نمونه در دسترس زوجین شهر اهواز استفاده شد که به فراخوان پژوهشگر برای آموزش اِسناد پاسخ مثبت دادند. نمونه این پژوهش را 24 زوج تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه آزمایشی (12n=) و کنترل )12n=) گمارده شدند. فرضیه های پژوهش عبارتند از: 1- آموزش اِسناد سبب افزایش گذشت زوجین میشود؛ 2- آموزش اِسناد سبب بهبود اِسناد علّی زوجین میشود؛ 3- آموزش اِسناد سبب بهبود اِسناد مسئولیت زوجین میشود. همه زوجین شرکت کننده در این پژوهش به وسیله مقیاس صفت گذشت (TFS) و مقیاس اِسناد ارتباطی (RAM) مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی و روش آماری، تحلیل واریانس چند متغیّری (MANOVA) و تحلیل واریانس تک متغیّری (ANCOVA) نیز به کار بسته شد.<br /> یافته ها: نتایج بدست آمده فرضیههای پژوهش را تایید نمود و نشان داد که آموزش اِسناد به گونه معنادار سبب افزایش گذشت، بهبود اِسناد علّی و اِسناد مسئولیت زوجین میشود. <br /> نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین زوجینی که آموزش اِسناد دیدهاند (گروه آزمایش) و زوجینی که آموزش اِسناد ندیدهاند(گروه کنترل)، از لحاظ افزایش گذشت تفاوت معناداری وجود دارد، بنابرین فرضیه ها تائید میگردد. دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66542120120521Examining the Effectiveness of Emotionally Focused Therapy on post Divorce Adjustment in Womenتاثیر درمان هیجان مدار بر سازگاری پس از طلاق در زنان4414609499FAفاطمه میرزازادهکارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانخدابخش احمدیدانشیار مشاوره، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج). تهران، ایرانمریم فاتحی زادهدانشیار مشاوره، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان.ایرانJournal Article20110819Introduction:Considering divorce and the factors affecting the way it is come up with, the present study aims to investigate the effect of excitement focused treatment on adjustment after divorcing women in Isfahan. <br />Methods: The study has a semi experimental with pretest, posttest, control and experimental groups. The statistical population of the study was all divorced women in Isfahan in year 2010 and 30 divorced women under coverage of assistance committee of Isfahan city which were randomly chosen and put in the two groups of experimental (15 peoples) and control (15 peoples). The research tool was a compatibility questionnaire after fisher's divorce (FDAS). Data analysis was conducted through covariance analysis in order to affect the excitement focused treatment on compatibility after divorce. The present study aims to determine the effect of excitement focused treatment on compatibility of divorced women in Isfahan. <br /> Results: The result of the study was that excitement focused treatment method was affected on increasing the divorced women’s self-esteem. Also, excitement focused treatment (EFT) shows that the rate of release in experimental group is more than the control group. There is a significant difference found between the average scores of the experimental and control groups (P<001). <br />Conclusion: Therefore considering the findings of the study, it can be achieved that the excitement focused treatment on compatibility, improving the individuals’compability and reducing the negative consequences of divorce and life after it. Considering the results we can find strategies for improving the divorced women’s status in counseling centers and training workshops هدف: باتوجه به اهمیت طلاق وعوامل سازگاری با آن، این مطالعه در جهت بررسی تاثیر درمان هیجان مدار بر سازگاری پس از طلاق زنان مطلقه شهراصفهان انجام شد.<br /> روش: این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه می باشد. جامعه آماری، کلیه زنان مطلقه شهر اصفهان در سال 89 در نظر گرفته شد و نمونه شامل30 نفر از زنان مطلقه تحت پوشش کمیته امداد شهر اصفهان بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار داده شدند. ابزارمورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سازگاری پس از طلاق فیشر(FDAS) بود. برای تجزیه و تحلیل از تحلیل کواریانس به منظور اثر بخشی درمان هیجان مدار برسازگاری پس از طلاق استفاده شد.<br /> یافته ها: پژوهش حاضر که باهدف تعیین اثربخشی درمان (متمرکز بر هیجان (EFT) بر سازگاری پس از طلاق زنان مطلقه شهر اصفهان صورت پذیرفت. به این نتیجه رسید که روش درمان متمرکز بر هیجان در افزایش میزان احساس خود ارزشی زنان مطلقه موثر بوده است. همچنین درمان متمرکزبرهیجان (EFT)، میزان رها شدن گروه آزمایشی را نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون افزایش میدهد. در این مطالعه میانگین نمرات خرده مقیاسهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تفاوت معنا داری نشان دادند (01/0p<).<br /> نتیجه گیری: با توجه به یافته این پژوهش به این نتیجه دست یافت که درمان متمرکز برهیجان بر سازگاری و بهبود توان سازگاری افراد و کاهش پیامدهای منفی پس از طلاق موثر بوده است. با عنایت به این نتایج می توان به درمان و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت افراد مطلقه در مراکز مشاوره و گارگاه های آموزشی پرداخت.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66542120120521The relationship between life skills and marital conflicts, and mental health in the couples referred to consultation centers at Kermanshah police stationsرابطه مهارت های زندگی و تعارضات زناشویی با بهداشت روانی در زوجین4614729501FAدکتر جهانگیر کرمیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه،کرمانشاه،ایرانعلی زکیکارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاهمصطفی علیخانیکارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاهکامران خدادادیکارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،تهران،ایرانJournal Article20120207Introduction: this study attempted to investigate the relationship between life skills and marital conflicts, and mental health (stress, anxiety, and depression) in the couples referred toconsultation centers at Kermanshah police stations <br />Methods: the current study's statistical community was composed of all individuals referred to Kermanshah consultation centers in order to resolve their family issues. Among them, 180 were selected by the available sampling in order to collect data, questionnaires including life skills, marital conflicts, depression, anxiety, stress (DASS) were used. The correlation study design was applied. For data analysis, average statistical indices, standard deviation, correlation and regression analysis were used. <br />Results: data analysis indicated that there are a negative significant correlation between self-awareness, human relationship and inter-personal relationship, depression and anxiety, and there is a positive significant correlation between marital conflicts and depression, anxiety and stress. <br />Conclusion: it could be concluded that life skills play effective roles in mental health, and marital conflicts exacerbate couples’ stress, anxiety and depression. هدف: خانواده بنیادی ترین تشکل اجتماعی است واصلی ترین جزء اجتماعی است. دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده وتحقق خانواده سالم مشروط به برخورداری افراد آن از سلامت روانی وداشتن ارتباط مطلوب بایکدیگر است، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارت های زندگی و تعارضات زناشویی با بهداشت روانی(استرس، اضطراب و افسردگی) در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره کلانتریهای کرمانشاه بود.<br /> روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افرادی بود که برای حل و فصل مسائل خانوادگی به مراکز مشاوره سطح کرمانشاه مراجعه کرده بودند. از میان آنها 180 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند، برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای زندگی، تعارضات زناشویی و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس(DASS) استفاده شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگین، انحراف استاندارد، همبستگی ورگرسیون استفاده شد.<br /> یافته ها: نتایج تجزیه وتحلیل دادهها نشان دادکه بین مهارتهای خودآگاهی، ارتباط انسانی وروابط بینفردی وافسردگی واضطراب همبستگی منفی معناداری وجود دارد و بین تعارضات زناشویی با استرس، افسردگی و اضطراب رابطه مثبت معناداری وجود دارد.<br /> نتیجه گیری: از نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که مهارتهای زندگی در بهداشت روانی موثراست و تعارضات زناشویی عامل افزایش استرس، اضطراب و افسردگی در بین زوجین استدانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66542120120521The present study investigated the effects of play therapy based on child parent relationship therapy on improving the parenting stylesبررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد –کودک (CPRT) بر سبک های فرزندپروری4733899502FAفاطمه امیرکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانحسین حسن آبادیاستادیار گروه مشاوره خانواده دانشگاه فردوسی مشهدسید محسن اصغری نکاحاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهدزهرا طبیبیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20111116Introduction: The present study investigated the effects of play therapy based on child parent relationship therapy on improving the parenting styles. Methods: the sample is the mothers of children (4-6 years old) who have registered in one of the kindergartens of Mashhad city that were selected through all the kindergartens of Mashhad. The sampling method in this research was in available. They were entered to the experimental and control group randomly.Evaluation implemented using Bamrind questionair. Experimental group participated in 10 sessions of training the play therapy based on child-parent relationship therapy. Results: The result of mixed method analysis indicated the enhancement rate of authoritative parenting style and reduction in authoritarian parenting style in experimental group. Conclusion: The play therapy based on child parent relationship therapy is effective in improving the parenting styles.هدف: هدف پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک به مادران (CPRT) بر سبکهای فرزندپروری بود. روش: نمونه پژوهشی مزبور دربرگیرنده والدین کودکان یک مهد کودک است که بصورت نمونه گیری در دسترس از میان مهد کودکهای منطقه تبادکان شهر مشهد انتخاب شده و 20 نفر مادر کودکان 6-4 ساله نیز به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و مداخلهنما(در هرگروه 10 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش 10 جلسه 2 ساعته آموزش گروهی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک را دریافت کردند و آزمودنیهای گروه مداخلهنما تحت آموزش تغذیه و شرکت درجلساتی در مورد امکانات مهدکودک قرار گرفتند. تمام آزمودنیها مقیاس سبکهای فرزندپروری بامریند را قبل و پس ازمداخله پرکردند. پس از 1 ماه به منظور پیگیری هردو روه مجدداً پرسشنامه مربوطه را تکمیل نمودند. نتایج: تحلیل واریانس مختلط نشان داد که آزمودنیهایی که آموزش دریافت کرده بودند در مقایسه با سایر آزمودنیها افزایش در به کارگیری سبک فرزندپروری مقتدرانه وکاهش در به کار بردن سبک فرزندپروری استبدادی نشان دادند. از طرفی سبک فرزند پروری سهل گیرانه به لحاظ آماری و به طور معنی داری تفاوتی در نمرات دو گروه ایجاد نشد. نتیجه گیری: در نهایت میتوان نتیجه گرفت که بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر بهبود به کارگیری سبکهای فرزندپروری اثرگذار است.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66542120120521An Investigation of Independent and Simultaneous Role of Interparetnal Conflict and Child Temperament in Predicting Child Prosocial Behaviorsبررسی نقش مستقل و همزمان تعارض والدین و خلق کودک در پیش بینی رفتار نوعدوستی کودک4905119504FAفاطمه قره باغیدانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،تهران،ایراندکتر ماریا آگیلار- وفاییاستاد علوم بوم شناختی انسان و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهراندکتر عباسعلی الهیاریاستاد و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهراندکتر هادی بهرامی احساندانشیار، گروه روانشناسی ، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیJournal Article20120126<em>Introduction</em>: Environmental and predispositional factors are important in development of altruistic behaviors of children. So, the goal of this study was to examine the role of two environmental and dispositional factors, interparental conflict and child temperament in predicting child prosocial behaviors. <br />Methods: This study used multi-stage random sampling using the multi-informant model with 413 fifth-grade school children (220 girls and 193 boys) and their mothers and teachers in the city of Tehran. Mothers responded to the interparental conflict and child temperament questionnaires and mothers and teachers responded to children prosocial behavior scale. <br />Results: Standard regression analyses confirmed the role of Interparental conflict, child positive and negative temperament, effortful control and negative sociability in predicting child prosocial behaviors besides multiple and hierarchical regression analyses confirmed the mediational role of child positive temperament and the moderational role of child negative temperament, negative sociability and effortful control in the relationship between interparental conflict and child prosocial behaviors. <br />Conclusion: These findings confirm that children who have vulnerable temperament are at high risk for development of prosocial behavior in the context of the interparental conflict, but positive temperament and effortful control are protective factors for child prosocial behaviors.مقدمه:با توجه به اهمیت عوامل سرشتی و خانوادگی در رشد مهارتهای اجتماعی کودکان، هدفاز اجرای این پژوهش بررسی نقش همزمان دو عامل خلق کودک و تعارض والدین در رفتار نوعدوستی کودکان است.<br /> روش:413 کودک 10 تا 12 ساله شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. مادران به پرسشنامه های تعارض زناشویی، خلق و رفتار نوعدوستی کودک و معلمان نیز به پرسشنامه رفتار نوعدوستی فرم معلمان پاسخ دادند.<br /> یافته ها<em>: </em>نتایج تحلیل رگرسیون تایید کننده نقش پیش بینی کننده تعارض والدین، خلق مثبت و منفی، توانایی کنترل و جامعه پذیری منفی کودک در رفتار نوعدوستی کودک هستند. همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیری به صورت سلسله مراتبی نقش واسطه ای خلق مثبت کودک در رابطه تعارض والدین با رفتار نوعدوستی کودک و نقش تعاملی تعارض والدین با خلق منفی و مردم آمیزی منفی در پیش بینی رفتار نوعدوستی کودک را تایید می کند. علاوه بر این، توانایی کنترل کودک می تواند اثر منفی تعارض والدین بر رفتار نوعدوستی را تعدیل کند.<br /> نتیجه گیری: تحقیق حاضر نشان داد کودکانی که خلق منفی بالا و مردم آمیزی کمی دارند در خطر آسیب مهارتهای اجتماعی در بافت تعارض والدین هستند، ولی کودکانی که از خلق مثبت و توانایی کنترل بالا برخوردارند رشد رفتار نوعدوستی در آنها کمتر توسط تعارض والدین آسیب می بیند.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66542120120521Survey the effect of Lazarus's theory’s instruction on the attitude change toward Choice of spouse among female studentsتاثیرآموزش مفاهیم نظریه لازاروس بر تغییر نگرش نسبت به انتخاب همسر در بین دانشجویان دختر5125339505FAجمال سلیمیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانمحمد کریمیکارشناس ارشد مشاوره خانوادهJournal Article20111017Introduction:The objective of this research is studying the extent of the impact of training concepts of Lazarus theory on the change of attitude toward Choice of spouse between female students. The statistical universe was all single girl students in Faculty of literature of allame Tabatabaie University that attendance in before the marriage programmed course. <em>Methods</em>:Sample in this study is 30 single girls in Faculty of literature and selected them randomly in two groups: the experimental (n = 15) and control (n = 15) were substituted. <br />A random sampling method was used. Four data collected in this study ARMSS questionnaire is used that is a toll of studying attitude change in Choice of spouse. Analysis of the data in this study is done by descriptive statistics such as mean, variance methods, etc. Also in the inferential statistics, the independent t-test method was used. Results :The results of the investigation represents a significant difference between the two groups. The students who had trained, showed a meaningful difference in the level of control group in 1% Alfa. The difference between the two groups in the past -test is true and meaningful difference between the average and practice of groups has been seen. <em>Conclusion</em> :The main hypothesis of the research on the difference between the average of the two female students group , the control and testing group, was approved in 0/99 levelهدف: این پژوهش به دنبال بررسی میزان تاثیر آموزش مفاهیم نظریه لازاروس بر تغییر نگرش نسبت به انتخاب همسر در بین دانشجویان دختر است.<br /> روش: این تحقیق از نوع تجربی آزمایشی انجام شده است. هدف آزمایش ، استنتاج روابط علت و معلولی بین پدیده هایی است که مورد کنترل قرار گرفته اند. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر مجرد دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی است که از طریق فراخوان برای شرکت در کارگاههای آموزش قبل از ازدواج دعوت شده بودند. حجم نمونه در این تحقیق 30 نفر می باشد که از میان دختران مجرد دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (n=15) و کنترل (n=15) جایگزین شدند. روش نمونه گیری دراین تحقیق تصادفی در دسترس است. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه نگرش به نحوه انتخاب همسر (ARMSS) استفاده شده است. علاوه بر آمار توصیفی، تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از t مستقل استفاده شده است.<br /> یافته ها: یافته های تحقیق نشان دهنده تفاوت معنادار بین دو گروه مورد پژوهش می باشد. یعنی نمرات کل دانشجویان دختری که تحت آموزش قرار گرفته بودند نسبت به گروه کنترل از تفاوت معناداری در سطح آلفای01 % برخوردار است،تفاوت دو گروه در پس آزمون واقعی است و بین میانگین های دو گروه تفاوت معناداری وجود داشته و عمل آزمایش مؤثر بوده است.فرضیه اصلی پژوهش در زمینه تفاوت میانگین های دانشجویان دختر دو گروه آزمایش و گروه کنترل در سطح 99% مورد تایید قرار گرفت.<br /> نتیجه گیری: آموزش مفاهیم نظریه لازاروس باعث تغییر نگرش دختران نسبت به انتخاب همسر گردیده استدانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66542120120521Factor structure and psychometric characteristics conflict resolution styles questionnaire Rahim (ROCI-II) in Iranian couplesبررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سبکهای حل تعارض رحیم (ROCI-II) در بین زوجین ایرانی5345629524FAحمید حقیقیکارشناس ارشد مشاوره /کارشناس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان،بندر عباس،ایراناقبال زارعیدانشیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگانفواد قادریکارشناس ارشد مشاوره خانوادهJournal Article20130102<em>Introduction</em>: This study examined the factor structure and psychometric characteristics conflict resolution styles questionnaire (ROCI-II) among Iranian couples. <br />Methods: The study design is correlational research. The study sample included 300 married teachers, in Bandar Abbas, which were selected by multistage random cluster sampling. Research instruments, were two questionnaires, ROCI-II and CRQ. Cronbach's alpha test used for reliability and the Pearson correlation coefficient, Exploratory and confirmatory factor analysis used for construct validity. <br /> Results: Cronbach's alpha for reliability ROCI-II subscales at range was 0/70 to 0/75. split half coefficient of questionnaire reliability was 0/68. Exploratory factor analysis results showed that the questionnaire ROCI-II, include five factors, Integrating, Obligating, avoiding, dominating and compromising, these factors explained 70/81 percent of the total variance. Rotated load factor table showed that all factors with a load factor greater than 0/50. Confirmatory factor analysis results showed a five -factor model questionnaire ROCI-II which were good fitness with data. Amount of fitness indicators were fairly reasonable. Positive and negative correlation between the subscales of ROCI-II and CRQ, showing convergent and divergent validity, were satisfactory. <br />Conclusion: finding showed ROCI-II, could measure marital conflict resolution styles among Iranian couples. This questionnaire can be used for purposes of consultation and research on marital issues, couples therapy and interpersonal with close relationships.هدف: روشهای حل تعارض زناشویی از متغیرهای بسیار مهم و محسوب میشوند که تاثیر به سزایی در رضایت زناشویی دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سبکهای حل تعارض رحیم (ROCI-II) در بین زوجین ایرانی انجام شد.<br /> روش: پژوهش حاضر ازنوع پژوهشهای همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 300 نفر از فرهنگیان متاهل شهر بندر عباس بود، که به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، دو پرسشنامه حل تعارض ROCI-II و حل تعارض CRQ بود. از آزمون آلفای کرونباخ و روش تصنیف برای بررسی پایایی ابزار و از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای بررسی اعتبار سازه این ابزار استفاده شد.<br /> یافتهها: پایایی پرسشنامه ROCI-II، با استفاده از آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای پرسشنامه در دامنه 70/0 تا 75/0 بهدست آمد. همچنین پایایی ابزار با استفاده از روش تصنیف 68/0 بود. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که پرسشنامه ROCI-II، از پنج عامل، یکپارچگی، ملزم شده، اجتنابی، مسلط و مصالحه تشکیل شده است، که در مجموع این عوامل 81/70 درصد واریانس کل را تبیین مینمایند. جدول بارهای عاملی چرخش یافته نشان داد که همه مادههای پرسشنامه دارای بار عاملی بیشتر از 50/0 میباشند. نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی نشان داد مدل پنج عاملی پرسشنامه ROCI-II، از برازش مطلوبی برخوردار است. مقادیر شاخصهای برازندگی در حد قابل قبولی قرار داشتند. وجود همبستگی مثبت و منفی بین خرده مقیاسهای این ابزار با پرسشنامه CRQ، نشان دهندهی روایی همگرا و واگرای مطلوب پرسشنامه ROCI-II، است.<br /> نتایج: بهنظر میرسد، پرسشنامه ROCI-II، توان لازم را برای سنجش سبکهای حل تعارض زناشویی را در بین زوجین ایرانی داراست. از این پرسشنامه میتوان از آن برای مقاصد مشاورهای و پژوهشی درزمینه مسائل زناشویی، زوج درمانی وروابط بین فردی نزدیک و صمیمی استفاده کرد.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66542120120521Manager Notesیادداشت های مدیر مسئول1311003FAJournal Article20150929