دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66541120110501Relationships between Cognitive Emotion Regulations Strategies and Emotional Problems with regard to Personal and Familial Factorsرابطة بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی با توجه به عوامل فردی و خانوادگی1199399FAاعظم صالحیدانشگاه اصفهان، گروه مشاوره،اصفهان،ایرانایران باغبانگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانفاطمه بهرامیگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانسید احمد احمدیگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20110326<em>Background and Aim: The aim of this research was to study the relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems of depression, anxiety, hostility interpersonal sensitivity and interpersonal sensitivity, with regard to personal and familial factors.</em><em> Method: In this </em><em>correlation study,</em><em> 300 undergraduates from different faculties of Isfahan University were selected via multi-stage random sampling. Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Symptom Checklist-90 Revised (SCL-90-R), and demographic questionnaire were applied to the sample</em><em>. Pierson’s correlation coefficient, canonical correlation and Stepwise regression analysis were used for statistical analysis by SPSS-11.5.</em><em>Results: Results demonstrated that catastrophizing and rumination could predict emotional regulation. Also, from among the personal and familial factors, recent stressful events were related to all of the emotional problems, and hostility was correlated with sever traumatic experiences.</em><em> Conclusion: According to the findings, eliminating non-effective emotion regulation strategies and training effective strategies should be considered as part of the intervention in emotional problems. </em>مقدمه: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان اثرات قابل توجهی بر هیجاناتی که هر فرد تجربه می کند دارند. هدف از این پژوهش، مطالعهی رابطهی بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی(افسردگی، اضطراب، خصومت و حساسیت بین فردی) با توجه به عوامل فردی و خانوادگی است.<br /> روش: در این مطالعه ی همبستگی، از بین دانشجویان دانشگاه اصفهان 300 نفر که در رشته های مختلف تحصیل میکردند، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. دو آزمون راهبردهای شناختی تنظیم هیجانCERQ و آزمون SCL-90 به همراه فرم اطلاعات دموگرافیک روی گروه نمونه اجرا شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-11.5 و همچنین ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی زیر بنایی و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.<br /> یافته ها: نشان دادند که دو راهبرد شناختی تنظیم هیجان، از جمله، مصیبت بار تلقی کردن و نشخوار فکری، می توانند پیش بینی کننده ی مشکلات هیجانی باشند. به علاوه، از بین عوامل فردی و خانوادگی، وجود استرس اخیر در زندگی دانشجویان با تمامی مشکلات هیجانی و وجود حوادث شدید در زندگی فردی با خصومت رابطه دارد.<br /> نتایج: نتیجه ای که از این پژوهش به دست آمد این بود که با توجه به یافته های تحقیق حاضر، حذف راهبردهای غیر مؤثر و آموزش راهبردهای مؤثر تنظیم شناختی هیجان بهتر است بعنوان بخشی از مداخله در مشکلات هیجانی مدنظر قرار گرفته شود.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66541120110501Investigation of Psychometric Properties of the Differentiation of Self Inventory-2 (DSI-2)بررسی شاخصهای روان سنجی مقیاس خانوادگی تفکیک خویشتن(DSI-2)19389408FAناصر یوسفیگروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان،سنندج،ایرانJournal Article20110326<em>Background and Aim: The purpose of the present research was to validate the Differentiation of Self Inventory for measuring differentiation of self in men and women participating in family teaching course at Sanandaj middle schools. Methods: The study is of correlation sort (the factor analysis being of tendentious oblimin rotation sort). 512 subjects (women and men) were randomly selected from among the participants of Family Teaching Course in Sanandaj middle schools in 2011. The participants completed the Differentiation of Self Inventory (DSI-2) and Criterion </em><em><em>Background and Aim: The purpose of the present research was to validate the Differentiation of Self Inventory for measuring differentiation of self in men and women participating in family teaching course at Sanandaj middle schools. Methods: The study is of correlation sort (the factor analysis being of tendentious oblimin rotation sort). 512 subjects (women and men) were randomly selected from among the participants of Family Teaching Course in Sanandaj middle schools in 2011. The participants completed the Differentiation of Self Inventory (DSI-2) and Criterion questionnaires. Data was analysed via factor analysis of tendentious oblimin rotation and confirmatory factor analysis. Results: Factor analysis via tendentious oblimin rotation sort indicated that four factors, which were confirmed by confirmatory factor analysis. Data were indicative of a satisfactory level for the reliability coefficients of Coranbach, Alpha and Split-half (89% and 83%) of the Differentiation of Self Inventory and extracted factors. The discriminating and convergent validity of the questionnaire was examined by measurement tools for positive and negative effect, self- confidence and SCL-90-R(Anxiety and Interpersonal Sensitivity) and the correlation results for the five criteria are sequentially as follow: 38%, -41%, 39%, -42%, and -36% which are significant at ( P<0001). The MANOVA and T test were showed; there were no significant differences between male and female for factors and age groups with respect to Differentiation of Self. Conclusion: Results of factor analysis are consistent with prior findings. Differentiation of Self Inventory can be used in research and family settings and in screening the normal and none normal families</em>questionnaires. Data was analysed via factor analysis of tendentious oblimin rotation and confirmatory factor analysis. Results: Factor analysis via tendentious oblimin rotation sort indicated that four factors, which were confirmed by confirmatory factor analysis. Data were indicative of a satisfactory level for the reliability coefficients of Coranbach, Alpha and Split-half (89% and 83%) of the Differentiation of Self Inventory and extracted factors. The discriminating and convergent validity of the questionnaire was examined by measurement tools for positive and negative effect, self- confidence and SCL-90-R(Anxiety and Interpersonal Sensitivity) and the correlation results for the five criteria are sequentially as follow: 38%, -41%, 39%, -42%, and -36% which are significant at ( P<0001). The MANOVA and T test were showed; there were no significant differences between male and female for factors and age groups with respect to Differentiation of Self. Conclusion: Results of factor analysis are consistent with prior findings. Differentiation of Self Inventory can be used in research and family settings and in screening the normal and none normal families</em>و مقدمه: ﻫﺪف ﻋﻤﺪه تحقیقﺣﺎﺿﺮ اﻋﺘﺒﺎریاﺑﯽ مقیاس خانوادگی تفکیک خویشتن روی زنان و مردان متاهل شرکت کننده در کلاسهای آموزش خانواده مدارس راهنمایی در شهرستان سنندج بود.<br /> روش:طرح تحقیقازنوعتحقیقهمبستگی است( تحلیل عاملی به شیوهی چرخش متمایل از نوع ابلیمین مستقیم و تحلیل عامل تاییدی بود). حجم نمونه512 نفر بود که در دو مرحله (مرحلة اول 321 و مرحلة دوم 191) و از بین ﮐﻠیة زنان و مردان متاهل شهرستان سنندج در سال 1390 بودند، که ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و مقیاسهای خانوادگی تفکیک خویشتن و پرسشنامه های ملاک را تکمیل ﻧﻤﻮدﻧﺪ. دادهها به روش تحلیل ﻋﺎﻣﻠﯽ به شیوهی ﭼﺮﺧﺶ متمایل از نوع آبلیمین مستقیم و تحلیل عامل تاییدی تجزیه و تحلیل شد.<br /> یافتهها: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از روش تحلیل ﻋﺎﻣﻠﯽ به شیوة چرخش متمایل از نوع ابلیمین مستقیم، چهار ﻋﺎﻣل تفکیک خویشتن را ﻧﺸﺎن داد و با تحلیل عامل تائیدی آنها برازش شدند. ضرایب پایاییﻫﻤﺴﺎﻧﯽ دروﻧﯽ از ﺟﻤﻠﻪ آﻟﻔﺎیﮐﺮوﻧﺒﺎخوتصنیف ﺑﺮای43ﻣﺎده و چهار ﻋﺎﻣﻞ (به ترتیب با مقدار 89/0 و 83/0) رﺿﺎیت ﺑﺨﺶﺑﻮدﻧﺪ. همچنین، ضرایبروایی همگراو واگرا تفکیک خویشتن با پرسشنامههای عاطفهی مثبت و منفی، پرسشنامه اعتماد به نفس، مقیاس بازنگری چک لیست علایم 90 (بعد اضطراب و حساسیت بین فردی) به ترتیب (38/0، 41/0- ، 39/0، 42/0- و 36/0-) بدست آمده است که در سطح (0001>p) معنادار است. ﺑﻪ ﻋﻼوه،تحلیل آزمونT ﻧﺸﺎنداد ﮐﻪ بین زنان و مردان در عاملها ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد ﻧﺪارد و همچنین تحلیل واریانسﭼﻨﺪ ﻣتغیری نشان داد که بینﮔﺮوهﻫﺎیﺳﻨﯽﭘﻨﺞﮔﺎﻧﻪ از ﻟﺤﺎظ میزانتفکیک خویشتن ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد ﻧﺪارد.<br /> نتایج: ﻧﺘﺎیج ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه از تحلیل ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﺎ تحقیقات پیشین ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺗوّﺟﻪ ﺑﻪ روایی و پایایی ﭘﺮﺳشنامهی تفکیک خویشتن از آن ﻣﯽ ﺗﻮان در ﻣﺤیطﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ خانوادگیدانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66541120110501A Study of the Relationship of Gender Ideology, Marital Roles, Emotional Intelligence with Quality of Life in the Married Employees of Government Offices in Shirazبررسی رابطه ایدئولوژیهای جنسیتی، نقش های زناشویی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی39539400FAغلامرضا رجبیگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران0000-0002-8423-4589فردین قربانیکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهوازرضا خجسته مهرگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-6721-3823Journal Article20110423<em>Introduction: The purpose of this study was to examine the relationship among gender ideologies, marital roles, emotional intelligence and quality of life among married employees in Shiraz offices. Method: 250 married employees (125 males and 125 females) from Shiraz public offices were selected randomly using the stratified sampling method, and completed Gender Roles Ideology, Marital Roles, Emotional Intelligence, and quality of life scales. The psychometric properties of used instruments were satisfactory. Findings: Results showed positive correlations of gender ideologies, marital roles, and emotional intelligence variables with quality of life of 0.32 to.052. The results of regression analysis using enter and stepwise also indicated that marital roles, and emotional intelligence can predict of variance life of quality (criterion variable), while the one other variable did not has any contribution in prediction of criterion variable. Discussion: In present study, we can infer that gender ideologies and emotional intelligence have not role in develop of life of quality, and marital roles alone has importance effect in individuals understanding of life situation.</em>مقدمه: زندگی افراد متاهل متاثر از کیفیت زندگی آن ها است که شامل درک افراد از موقعیت خود در زندگی از نظر فرهنگ، سیستم ارزشی که در آن زندگی می کنند، اهداف، انتظارات، استانداردها و اولویت هایشان می باشد.<br /> روش: این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین ایدئولوژی جنسیتی، نقش های زناشویی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی کارکنان متاهل ادارههای دولتی شهر شیراز بود. 250 کارمند متاهل (125 مرد و 125 زن) از بین کارکنان ادارههای دولتی شهر شیراز با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای ایدئولوژیهای نقشهای جنسیتی بروگان و کاتنر، نقشهای زناشویی محقق ساخته، هوش هیجانی شاته و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. ویژگیهای روانسنجی ابزارهای مورد استفاده همگی رضایت بخش بودند.<br /> یافته ها: نتایج همبستگیهای مثبت بین 23/0 تا 52/0 بین متغیرهای ایدئولوژی جنسیتی، نقشهای زناشویی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی را نشان داد. تحلیل رگرسیون هم نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین (ایدئولوژی های جنسیتی، نقشهای زناشویی و هوش هیجانی) متغیر های نقشهای زناشویی و هوش هیجانی پیش بینی کننده متغیر ملاک (کیفیت زندگی) است.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66541120110501A Study of the Effect of Religion-Based Cognitive-Behavior Therapy on Depression in Divorced Womenبررسی اثربخشی روان درمانی شناختی - رفتاری مذهب محور برافسردگی زنان مطلقه54649402FAدکترنجمه حمیدگروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران،اهواز،ایرانزهرا دهقانی زادهدانشجوی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهوازمجید عیدیدانشجوی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20110403<em>thera</em><em>Aim and Background: Divorce, as one of the most stressful events, leads to some mental and emotional problems, especially in divorced women. The aim of the present research was to study the effectiveness of religion-based cognitive-behavior therapy on depression in divorced women. Method: The research is a quasi-experimental method with pre-post test, fallow-up and control group. The sample consisted of 30 divorced women selected by in-reach sampling and matched by age, educational status, physical health and other criteria considered in this research. They were randomly divided into two groups (n=12) of experimental and control. We administered 12 45-minute weekly sessions of religion-based cognitive- behavior therapy for the experimental group, but the control group did not receive any intervention. The instrument was Beck Depression Inventory II (BDII). Results: The results revealed significant difference between the two groups regarding depression (P</em>هدف: طلاق از استرس زاترین فقدان ها می باشد و موجب آشفتگی های هیجانی و مشکلات رفتاری در افراد می شود،دراین میان آسیب پذیری زنان از پیامد های طلاق بیشتر از مردان است. هدف از پزوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت درمانی مذهب محور برافسردگی زنان مطلقه بوده است.<br /> روش: پژوهش حاضراز نوع آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و دوره ی پیگیری بوده است.جامعه ی آماری این پژوهش شامل 30 زن مطلقه است که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به طور همتاسازی انتخاب شدند. این افراد از نظر سن ، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، عدم ابتلا به بیماریهای جسمانی، دارا بودن یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسشنامه افسردگی بک وسایر متغیرهای مورد نظر در پژوهش کاملاً همگون بودند. سپس آزمودنی ها به طورتصادفی به دو گروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند. در مورد گروه آزمایش 12 جلسه 45 دقیقه ای روان درمانی شناختی- رفتاری مذهب محور اجرا گردید اما در مورد گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ی افسردگی بک ویراست دوم بود.<br /> یافته ها: نتایج حاصل آشکار ساخت که بین گروه آزمایش و کنترل پس ازاجرای روان درمانی شناختی- رفتاری مذهب محور تفاوت معنی داری وجود داشت) 001/0(pدانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66541120110501The Conflict between Job and Family Life in Different Developmental and Educational Stages among Isfahan Gas Employeesمطالعهای بر تعارض تکالیف کار با تکالیف خانواده در مراحل رشدی658819403FAمیثم صادقیدانشجوی کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایرانحمیدرضا عریضی سامانیاستادیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایرانسیّدمیثم دیباجیدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20110412<em>Background and Aim:</em><em> The current study was administered to investigate the perceived interference of work in family – which concerning family solidarity policies in the world, is one of the most important issues in family field- with special attention to Erikson psychosocial stages and its relation to educational level.</em><em> Materials and Methods: Statistical community of the current research involves the whole employees of District 2 of gas transition stations of Isfahan (613 persons), out of which</em><em> 150 persons were selected via stratified random sampling method. Finally 124 employees completed work-family questionnaire (return rate=83 percent)</em><em>.</em><em> Results: Findings indicate that with the increase of age (according to Erikson psychosocial developmental stages) the employees felt less intrusion of work spillover in their family life. Also, findings revealed that by with the increase educational level the conflict between work and family intensified. Conclusion: The negative correlation of developmental stages and perceived work-family interference can be explained by personnel’s needs and their accessible resources to satisfy these needs in different psychosocial stages. Also, the positive relation of educational level and perceived work-family interference is perhaps due to increased awareness of family responsibilities or increase of job responsibilities. The conflict between work and family can be resolved by effective management of the needs of different developmental stages and by special programs for highly educated persons. The current research provides concrete justification for this issue.</em> <br /><em> </em>سهدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تعارض تکالیف کار با تکالیف زندگی خانوادگی در مراحل رشدی و تحصیلی مختلف بوده است. زمینهی نظری این پژوهش مبتنی بر برخورد مراحل رشد روانی اجتماعی اریکسون (سه مرحلهی آخر) با دنیای کار و تأثیر آن بر زندگی خانوادگی بوده است.<br /> روش: جامعهی آماری این پژوهش، شامل تمام کارکنان ایستگاههای منطقهی دو عملیات انتقال گاز (اصفهان) مشتمل بر 613 نفر بوده است که در سال 1389 مشغول به کار بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 150 نفر از کارکنان ایستگاههای منطقهی دوعملیات انتقال گاز انتخاب شدند که در نهایت 124 پرسشنامه جمعآوری شد (نرخ بازگشت 83 درصد) که به پرسشنامهی تداخل کار- خانواده پاسخ دادند.<br /> یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها بیانگر آن بودند که با افزایش سن و با توجّه به مقتضیات مراحل تحوّل روانی اجتماعی اریکسون، سرریز شدن مسایل کاری به زندگی خانوادگی کاهش مییابد. همچنین یافتههای پژوهش نشان دادند که با افزایش سطح تحصیلات، تداخل خانواده- کار تشدید میگردد.<br /> نتایج: همبستگی منفی مراحل سنی و ادراک تداخل کار-خانواده، با استفاده از نیازمندیها و منابع در دستر افراد برای برآورده کردن این نیازمندیها در مراحل تحوّلی متفاوت، قابل تبیین است. همچنین در تبیین همبستگی مثبت سطح تحصیلات و ادراک تداخل کار-خانواده میتوان به افزایش آگاهی از مسؤولیّتهای خانوادگی و افزایش مسؤولیّتهای شغلی در اثر افزایش سطح تحصیلات اشاره کرد. با توجّه به نتایج تحقیق به نظر میرسد با مدیریت صحیح، نیازمندیهای مراحل تحوّل فرد و همچنین برنامههای مداخلهای برای افراد با سطح تحصیلات بالا بتوان از سطح تداخل کار- خانواده کاست. این پژوهش زمینهی توجیه کاربردی این مسأله را فراهم کرده است. محدودیّت عمدهی این پژوهش نوع بررسی مقطعی آن است که دلایل آن ذکر شده است و البته با پیشنهاد یک پژوهش طولی راهی برای غلبه بر آن ارایه شده است.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66541120110501An Investigation of the Relationship between Positive and Negative Aspects of Self-Esteem and Mental Health with regard to the Mediating Role of Job Burnout in Women Teachersبررسی ارتباط میان ابعاد مثبت و منفی عزّت نفس با سلامت روانی از طریق نقش میانجی-گر فرسودگی شغلی در زنان متأهّل و مجّرد821009404FAکیومرث بشلیدهگروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایرانسید اسماعیل هاشمی شیخ شبانیگروه روان شناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20110421<em>Aim and Background: This research was carried out to detect the direct and indirect effects of positive and negative aspects of self-esteem (self-value and self-devaluation) through job burnout on mental health. Method: The statistical population consisted of all women teachers in Shadegan province, from among which one hundred and twenty subjects were selected via stratified random method. The three measures of Rosenberg self-esteem (Rosenberg, 1966), job burnout (Maslach (1981) and general health questionnaire (Goldberg and Hiller, 1979) were used for data collection. Structural equation modelling was applied to explore the relationship between positive and negative aspects of self-esteem as two independents variables, the three aspects of job burnout as a latent mediator, and mental health as dependent variable. Results: The structural analysis of the model showed a full mediating linkage of job burnout between independent and dependent Variable. It meant that there was no significant direct effect between self-esteem and mental health. Passing the most impression of self-esteem on mental health through job burnout was the most important finding of this research. There is some important implication about how negative self-esteem affects mental health through latent structure of burnout that would be paid attention in the paper</em>هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطهی میان دو بعد عزّت نفس (خودارزنده سازی و خودناارزنده سازی) با سلامت روانی با میانجیگری فرسودگی شغلی است. روش: جامعهی آماری شامل کلّیهی معلّمان زن مدارس شهرستان شادگان بودند که از میان آنها یک نمونهی تصادفی چند مرحلهای به تعداد 120 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش -که یک طرح توصیفی از نوع همبستگی بود- سه آزمون عزّت نفس روزنبرگ (1963)، فرسودگی شغلی مسلش (1981) و سلامت عمومی گلدبرگ (1978) استفاده گردید. یافته: به منظور تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و تجزیه و تحلیل مدل پژوهش با نرم افزار Amos18 انجام گرفت. شاخصهای برازش مدلیابی معادلات ساختاری، مدل کلّی پژوهش را تأیید کردند؛ به عبارت دیگر، نتایج نشان دادند دو بعد خودارزندهسازی و به ویژه خودناارزندهسازی از طریق یک ساختار زیربنایی (متغیّر مکنون) فرسودگی شغلی بر متغیّر مکنون ابعاد سلامت روانی اثر میگذارد. نتایج: نتایج حاصل از روش خودراهانداز و فاصلهی اطمینان حاصل از آن نشان داد که اندازهی اثر غیرمستقیم خودناارزنده سازی بر سلامت روانی از طریق فرسودگی شغلی برابر با 33/0 است که در سطح 002/0 p= معنیدار است. تلویحات نظری مهمی از کارکرد متفاوت ابعاد مثبت و منفی عزّت نفس بر سلامت روانی از طریق فرسودگی شغلی در معلّمان زن حاصل شده است که در متن مقاله به آن پرداخته میشود.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66541120110501The Relationship of Family Communication Patterns on Life Quality in Adolescentsبررسی رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیّت زندگی نوجوانان1011149405FAفریبا شهرکی ثانویدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت ،کمیتهی تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،زاهدان،ایرانعلی نویدیاناستادیار مشاوره ی خانواده (مرکز تحقیقات ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان)دکتر علیرضا انصاری مقدّماستادیار اپیدمیولوژی (مرکز تحقیقات ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان)مهدی فرجی شویدکترای حرفهای،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،ایرانJournal Article20110222<em>Aim: The purpose of this paper was to study the influence of family communication patterns on quality of life in adolescents. Methods: The research is a Cross-Sectional study (descriptive-analytical) carried out in Zahedan. Statistical population consisted of 439 high-school students who participated in our investigations through arbitrary sampling method. Family communication pattern questionnaire - based on the revised version of family communication pattern (RFCP) test was used, and, standard KIDSCREEN-52 questionnaire was applied in order to analyze the quality of life. Result: Results indicated that, concerning family relation patterns, pluralistic (38, 7%) and then consensual (34, 6%) patterns assumed the largest abundance among the families. Results of enter multivariate regression analysis revealed that there is significant relationships between the independent variables of family relation patterns and all dimensions of life quality, except for the dimension of social acceptance. Also, ANOVA test showed that there is a significant relationship between adolescents’ life quality and family communication patterns (p<0/01). Conclusion: It can be generally concluded that the more family environment provides conditions for easy dialogue, the healthier and richer the children get</em>هدف: به لحاظ اهمیت و دامنهی فراگیر کیفیت زندگی، عوامل موثر بر آن همواره بررسی شده است. در این میان، نقش خانواده و نحوهی ارتباطات اعضای آن با یکدیگر در شکلگیری کیفیّت زندگی بسیار اساسی به نظر میرسد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر الگوهای ارتباط خانوادگی بر کیفیت زندگی نوجوانان انجام شد.<br /> روش: این مطالعه مقطعی (توصیفی-تحلیلی) است که در شهر زاهدن در سال89 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش، 439 نوجوان دبیرستانی است که با روش نمونهگیری تصادفی وارد مطالعه شدند. جهت بررسی الگوی ارتباطی خانوادگی از ابزار تجدیدنظر شدهی الگوی ارتباطات خانوادگی و جهت بررسی کیفیت زندگی از پرسشنامهی استاندارد Kidscreen – 52 استفاده شد.<br /> یافتهها: یافتهها نشان داد که از نظر الگوهای ارتباط خانوادگی، الگوهای ارتباطی کثرتگرا و توافقکننده بیشترین فراوانی را در خانوادهها به خود اختصاص داده بودند. نتایج تحلیل رگرسیون به روش همزمان بین متغیّرهای مستقل الگوهای ارتباط خانوادگی با ابعاد کیفیت زندگی در تمام ابعاد، به جز بین الگوی ارتباط خانوادگی و بعد پذیرش اجتماعی رابطهی معنیدار را نشان داد. الگوی ارتباط خانوادگی، قویترین پیشبینی کنندهی بعد رابطهی خانوادگی (45/0= β) بود. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک طرفه، رابطهی معنیداری را بین کیفیت زندگی نوجوانان با نوع الگوهای ارتباطی خانواده نشان داد (01/0>P).<br /> نتایج: بر طبق نتایج، هر چه محیط خانواده شرایط گفتگوی راحت را بیشتر فراهم آورد، سلامت و زندگی غنیتر فرزندان را در پی دارد.دانشگاه کردستانمشاوره و روان درمانی خانواده2251-66541120110501The effect of quality of life therapy on happiness in wives
in Esfahanاثر بخشی آموزش روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر شادکامی همسران1151309407FAزهرا پاداشدانشآموخته کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایرانمریمالسادات فاتحی زادهدانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره خانواده دانشگاه اصفهانمحمد رضا عابدیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره خانواده دانشگاه اصفهانJournal Article20110306<em>Associate </em><em>Professor, Department of Family Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran</em> <br /><em>Aim:The purpose of this study was evaluating the efficacy of training according to quality of life therapy style on happiness in wives of married men and women in the city of Isfahan. Method: This was a semi experimental research with pretest and post test with control group. Statistical population of this research included men and women who referred to Alefbay Zendegy counseling center in spring and summer of the year 1389. Research sample included 32 married men and women who were selected among available people and assigned in control and experimental groups. Married men and women of experimental group were trained according to quality of life therapy style and after 8 weeks both control and experimental group answered the post test. The measurement instrument was Oxford Happiness Questionnaire. Results: Data were analyzed with Covariance analysis through SPSS. The results showed that there were a significant difference between happiness scores in control and experimental groups. This means that quality of life therapy was effe </em> هدف: محققان حوزههای روان شناختی، علوم زیستی و علوم اجتماعی به اهمیت نقش شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی، کارآمدی، بهرهوری و مشارکت اجتماعی اشاره نمودهاند و به ارائهی انواع روشهای افزایش شادی پرداختهاند. این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر شادکامی زنان و مردان متأهل شهر اصفهان پرداخته است.<br /> روش: این پژوهش تجربی از نوع میدانی است. جامعه آماری این پژوهش زنان و مردان مراجعهکننده به مرکز مشاوره الفبای زندگی در بهار و تابستان سال 1389 بودند. نمونهی پژوهش شامل 32 زن و مرد متأهل بودند که به روش نمونهگیری داوطلب با جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. زنان و مردان متأهل گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه در هشت هفته تحت آموزش به شیوهی کیفیت زندگی درمانی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود.<br /> یافتهها: تحلیل یافتهها مبتنی بر آزمون تی برای گروههای مستقل نشان داد که تفاوت معنادار بین نمرات شادکامی گروه آزمایش و کنترل در مرحلهی پسآزمون وجود دارد. به این معنی که کیفیت زندگی درمانی بر شادکامی زنان و مردان متأهل مؤثر بوده است