TY - JOUR ID - 9647 TI - اثربخشی آموزش مهارت‏های تنظیم منابع تکوین خود برکاهش تعارضات زناشویی زنان JO - مشاوره و روان درمانی خانواده JA - FCP LA - fa SN - 2251-6654 AU - ملک سعیدی, ژینوس AU - یونسی, جلال AU - سهرابی, فرامرز AD - کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران AD - استادیار مشاوره خانواده، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران،ایران AD - دانشیار روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 1 SP - 29 EP - 47 KW - منابع تکوین خود KW - تعارضات زناشویی KW - زنان DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت‏های تنظیم منابع تکوین خود برکاهش تعارضات زناشویی زنان انجام گرفت. روش: روش پژوهش تجربی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری عبارت بود از تمامی زنان متاهل ساکن شرق تهران  که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله‏ای، و در حجم نمونه 28 نفر، اتنخاب شدند؛ و به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تعارضات زناشویی (MCQ) بود. آزمودنی‏های گروه آزمایش طی هشت جلسه (هر جلسه 120 دقیقه) تحت آموزش مهارت‏های تنظیم منایع تکوین خود قرار گرفتند. در حالیکه گروه گواه هیچ نوع مداخله‌ای دریافت ننمود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‏ ها:نتایج نشان دادبین گروه آزمایش و گواه در کاهش تعارضات زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‏ گیری:آموزش مهارت‏های تنظیم‏ منابع‏ تکوین خود بر کاهش تعارضات زناشویی زنان مؤثر است، و می‏تواند در راهبردهای زوج درمانی مورد استفاده مشاوران خانواده قرار گیرد. UR - https://fcp.uok.ac.ir/article_9647.html L1 - https://fcp.uok.ac.ir/article_9647_d4018ffccfe5508f18e8c04bc93884e4.pdf ER -