TY - JOUR ID - 61939 TI - تأثیر بازی‌درمانی مبتنی بر نظام خانواده روی جو خانواده و مشکلات رفتاری کودکان دچار اختلال فزون کنشی/کاستی‌ توجه JO - مشاوره و روان درمانی خانواده JA - FCP LA - fa SN - 2251-6654 AU - معصومی راد, حوریه AU - نیکنام, ماندانا AD - کارشناس ارشدمشاوره خانواده،گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران ایران. AD - استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 101 EP - 136 KW - بازی‌درمانی KW - فزون‌کنشی/ کاستی‌توجه KW - جو KW - نظام خانواده KW - مشکلات رفتاری DO - 10.22034/fcp.2021.61939 N2 - پژوهش‌های فراوانی به‌صورت مجزا راجع به اثربخشی رویکرد خانواده­درمانی نظام‌دار در حل مشکلات خانواده و استفاده از بازی‌درمانی یا درمان­های خانواده‌مدار جهت کاهش مشکلات رفتاری کودکان مخصوصاً کودکان دچار اختلال فزون کنشی/کاستی‌ توجه بهره‌ فراوانی برده شده است در این پژوهش به تلفیق رویکرد نظام‌دار خانواده و بازی­درمانی برای کار با این کودکان و خانواده­هایشان پرداخته شد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر نظام خانواده بر جو خانواده و مشکلات رفتاری کودکان دچار اختلال فزون کنشی/کاستی‌ توجه بود. در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 6 تا 8 سال دچار اختلال فزون کنشی/کاستی‌ توجه و خانواده‌های آن‌ها در شهر تهران بودند که در سال 1399-1398 به مراکز مشاوره تصمیم، باران دانش و آفتاب زندگی مراجعه کرده بودند و 3 کودک به‌صورت در دسترس بر اساس ملاک‌های ورود انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به‌صورت پلکانی زمانی وارد طرح پژوهشی شدند و 10 جلسه مداخله انجام شد. ابزارهای سنجش پژوهش حاضر پرسشنامه‌های مشکلات رفتاری کودکان (Rutter, 1967) و جو خانواده ( Moos & Moos,1994) بود. یافته‌های پژوهش بر اساس تحلیل دیداری و شاخص‌های آمار توصیفی، طراز، روند و تغییرپذیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که بازی‌درمانی مبتنی بر نظام ‌خانواده بر بهبود جو خانواده (برای هر سه آزمودنی) و کاهش مشکلات رفتاری کودکان دچار اختلال فزون کنشی/کاستی‌ توجه (برای هر سه آزمودنی) مؤثر بود. یافته­ها کارایی بازی‌درمانی مبتنی بر نظام خانواده را بر مشکلات رفتاری و جو خانواده نشان می‌دهد؛ بنابراین پیشنهاد می­شود روانشناسان و درمانگران خانواده و کودک از این روش جهت بهبود مشکلات رفتاری و جو خانواده استفاده نمایند. UR - https://fcp.uok.ac.ir/article_61939.html L1 - https://fcp.uok.ac.ir/article_61939_feb09fb9db07fc78ab1e751ed7918cde.pdf ER -