دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
6
1
2017
07
01
تأثیر آموزش مهارتهای جنسی بر دانش و نگرش جنسی زنان متأهل
1
15
FA
اسماعیل
صدری دمیرچی
0000-0003-0568-052X
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. ایران.
araz_sadri@yahoo.com
پرویز
پرزور
دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
p.porzoor@gmail.com
فریبا
اسماعیلی قاضیولوئی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
fariba.209@vatanmail.ir
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای جنسی بر روی دانش و نگرش جنسی زنان متأهل شهر ارومیه به انجام رسید. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را زنان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره و سلامت روانی شهر ارومیه در سال 1395 تشکیل میدادند، از میان آنها 36 نفر که دارای شرایط ورود به نمونه بودند و نمرات پایینی در مقیاس رضایت زناشویی کسب کرده بودند، بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (18 نفر) و گواه (18 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مهارتهای جنسی دریافت کردند، ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند، برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (ENRICH) و دانش و نگرش جنسی (SKAS) بشارت استفاده شد و برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس بهکاربرده شد. برآمدهای پژوهش نشان داد آموزش مهارتهای جنسی بر افزایش دانش و نگرش جنسی مؤثر بوده است و میانگین نمرات دانش و نگرش جنسی پسآزمون گروه آزمایش در سنجش با گروه گواه تفاوت معنیداری داشت (01/0> p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت آموزش مهارتهای جنسی مایه افزایش دانش و نگرش جنسی در زنان شده است؛ بنابراین آموزش مهارتهای جنسی میتواند در بهبود روابط جنسی متعادل و پیشگیری از آسیبهای وابسته به این گستره در خانوادهها نقش بسزایی داشته باشد.
دانش و نگرش جنسی,آموزش مهارتهای جنسی,زنان
https://fcp.uok.ac.ir/article_42720.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_42720_19144618feefcbfd36a583ed39cb6276.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
6
1
2017
07
01
شناخت عوامل مرتبط با شیوه نظارت خانواده بر رفتار اینترنتی فرزندان
16
34
FA
خلیل
غلامی
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
khalil.gholami@gmail.com
محمد صالح
نصرتی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
هدف بنیادی این پژوهش شناسایی شیوه نظارت پدرومادر بر استفاده فرزندان از اینترنت و همبستگی آن با متغیرهای مرتبط، بهمنظور کمک به بهداشت روانی خانواده از راه ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به پدرومادر درزمینۀ نظارت بر استفاده فرزندان از اینترنت بود. با به کار بردن نمونهگیری خوشهای و در دستــرس 370 نفر از پدرومادر در شهرستانهای گوناگون استان موردمطالعه قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته که بر پایه پژوهشهای پیشین و آمیختهای از مقیاسهای استاندارد بود، استفاده شد. برآمدهای تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که پدرومادر بیشتر دارای شیوههای نظارتی استوار بر مداخله راهبردی مانند شیوه نظارتی اقتدارگرایانه و تسهیل گر بودند. بر این اساس آنها کوشش نمودهاند که بیشتر به راهبرد فرزندان خود در بهکارگیری اینترنت بپردازند. مهار برخی از متغیرهای مرتبط نشان داد که پدرومادر با تحصیلات بالاتر، با مشاغل دولتی و پدرومادر با نگرش محتاطانه به اینترنت بیشتر گرایش به بُعد راهبردی نظارت بر اینترنت دارند. از میان متغیرهای ناهمسان، تنها اندازه مهارت پدرومادر در به کار بردن رایانه پیشبینی کننده معنیداری برای ابعاد مهار گری و راهبردی شیوه نظارتی آنها بود. پدر و مادرها در استان کردستان شیوه نظارت استوار بر مداخله راهبردی داشتهاند و این وضعیت با متغیرهای گوناگون جمعیت شناختی ارتباط دارد.
شیوه های پدرومادری,مهارگری پدر و مادر,اینترنت
https://fcp.uok.ac.ir/article_42721.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_42721_86d50a3c28a4052b2408a53e10cf7cf3.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
6
1
2017
07
01
مدل عوامل مؤثر بر چرخۀ ارتباط زوجی درخواست- کنارهگیری
35
56
FA
سمیه
شاهمرادی
دکترای مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان، مدرس دانشگاه تهران.
somayeh.shahmoradi@yahoo.com
عذرا
اعتمادی
دانشیار گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
etemadiozra@yahoo.com
فاطمه
بهرامی
استادگروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران.
f.bahrami26@yahoo.com
مریم السادات
فاتحی زاده
دانشیار گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران.
fatehizade@gmail.com
سید احمد
احمدی
استادگروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران.
drahmadahmady@yahoo.com
یکی از برجستهترین ویژگیهای روابط زناشویی، چرخهها یا الگوهای ارتباطی است که میان همسران شکلگرفته و بیشتر در پرتو چندبارگی استوار میشوند. پژوهش حاضر به بررسی الگوی ارتباطی «درخواست– کنارهگیری» که یکی از فراگیرترین الگوهای ارتباطی ناکارآمد زناشویی است پرداخته و عوامل مؤثر بر آن را شناسایی میکند. این پژوهش به شیوه کیفی و با بهکارگیری از رویکرد زمینهای انجامشده است. 14 کارآزموده خانواده و ازدواج با روش نمونهگیری هدفمند بررسی شدند و دادهها با به کار بردن مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به اشباع دادهها گردآوریشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها نرمافزار 10 MAXQDA بهکاربرده شد. برآمدها نشان داد که سه دسته عوامل (درونی، ارتباطی و موقعیتی) در آشکار شدن چرخۀ درخواست– کنارهگیری تأثیر دارند. با توجه به برآمدهای بهدستآمده، این پدیده آشکار شد که عوامل مؤثر بر چرخه درخواست – کنارهگیری بسیار گوناگون و گسترده است و از ابعاد چندگانهای برخوردار است.
چرخۀ ارتباط زوجی درخواست– کنارهگیری,روابط زناشویی
https://fcp.uok.ac.ir/article_42722.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_42722_737b3b3b5130162d767d49a1a802896f.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
6
1
2017
07
01
تأثیر آموزش تابآوری خانواده بر سلامت روانی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی
57
78
FA
نسرین
رضایی فر
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
مسعود
صادقی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. (نویسنده مسئول)
nasrin.rezaeifar@gmail.com
محمد علی
سپهوندی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
ma.sepahvandi@yahoo.com
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش تابآوری خانواده بر سلامت روانی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی شهر شوش بود. این پژوهش شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش مادران مراجعهکننده به مراکز توانبخـــشی شهر شوش در سال 95-94 بود. نمونه پژوهش 30 نفر از این مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی بود که از میان افراد داوطلب و در دسترس گزینش و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. مادران در گروه آزمایش برای زمانی برابر 9 جلسه تحت آموزش تابآوری خانواده قرار گرفتند. در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ بود. برآمدها نشان داد که در هم سنجی با گروه گواه، آموزش تابآوری خانواده، سلامت روانی و سه بعد از آن (اضطراب، اختلال در کارکرد بدنی و افسردگی) را کاهش داد ولی تأثیر قابلتوجهی در کاهش اختلال در کارکرد اجتماعی نداشت. برآمدهای تحلیل کوواریانس چند متغــــیره نشان داد که آموزش تابآوری خانواده بر افزایش سلامت روانی این مادران تأثیر دارد (05/0p < ) و میتواند سلامت روانی آنها را بهبود بخشد.
تابآوری خانواده,سلامت روانی,مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی
https://fcp.uok.ac.ir/article_42723.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_42723_0114c73bf5264390c8c3bd5ba130ebc9.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
6
1
2017
07
01
اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوۀ برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی بر باورهای ارتباطی دانشجویان مجرد
79
97
FA
غلامرضا
رجبی
0000-0002-8423-4589
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
rajabireza@scu.ac.ir
قدرت اله
عباسی
دکتری مشاوره. گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
منصور
سودانی
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
sodani_m@yahoo.com
خالد
اصلانی
0000-0002-3766-1983
استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
kh.aslani@scu.ac.ir
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوه برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی (PICK) بر باورهای ارتباطی دانشجویان مجرد دانشگاههای شهر اهواز بود. این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی گسترشیافته با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. 38 دانشجوی مجرد داوطلب دانشگاههای شهر اهواز بر پایه یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسشنامه باورهای ارتباطی و بر پایه معیارهای ورود و خروج به پژوهش گزینش شدند و بهصورت 19 نفر به گروه آزمایش و 19 نفر به گروه گواه گمارده شدند. شرکتکنندهها، پرسشنامه باورهای ارتباطی (RBI) را در سه نوبت (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پس از 45 روز) تکمیل کردند. به گروه آزمایش 9 جلسه آموزش برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی برای زمانی برابر 90 دقیقه دو بار در هفته ارائه شد. برآمدهای تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش (PICK) مایۀ کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد (تخریبکنندگی مخالفت، تغییرناپذیری همسر، توقع و انتظار ذهنخوانی، کمالگرایی جنسی و ناهمسانیهای جنسیتی) دانشجویان مجرد گروه آزمایش در سنجش با گروه گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است. بر پایه یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی یک روش فراخور برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد پیش از ازدواج است.
آموزش پیش از ازدواج,برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی و باورهای ارتباطی
https://fcp.uok.ac.ir/article_42724.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_42724_c33b77bf94e3cc4eaa4cc48111362e20.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
6
1
2017
07
01
اثربخشی خانوادهدرمانی مبتنی بر رویکرد ارتباطی ستیر بر کیفیت زندگی، رضایت زناشویی و تعارض زناشویی زنان ازدواجکرده به شیوه عادی، زن به زن و فرار کردن
98
119
FA
ناصر
یوسفی
دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه کردستان، سنندج. ایران.
fcp@uok.ac.ir
احمد
امانی
0000-0002-1442-7617
دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه کردستان.
ahmad_counsellor@yahoo.com
محمد
حسن پور
کارشناس ارشد مشاوره.
هدف پژوهش آشکار ساختن اندازه کارآمدی خانوادهدرمانی ستیر در کاهش تعارض زناشویی و افزایش کیفیت و رضایت زناشویی زنان ازدواجکرده به شیوه عادی، زن به زن و فرار کردن بود. این پژوهش نیمه آزمایشی دربرگیرنده یک پیشآزمون و پسآزمون با سه گروه است. جامعه آماری زنان ازدواجکرده به هر سه شیوه نامبرده بودند و نمونه دربرگیرنده 15 نفر از هر گروه بود. دادهها بهوسیله پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 سنجه زوجی اینریچ و پرسشنامه تعارضات زناشویی (MSQ) گرداوری شد. زنان هر سه گروه طی 10 جلسه مورد درمان ستیر قرار گرفتند. دادههای پرسشنامههای پژوهش با بهکارگیری نرمافزار 19 spss و روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که رویکرد ارتباطی ستیر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش تعارض زناشویی کارآمد بوده است، ولی در بهبود کیفیت زندگی کارآمد نبوده است.
کیفیت زندگی,رضایت زناشویی,تعارض زناشویی,شیوه ازدواج فرار کردن,شیوه ازدواج زن به زن,رویکرد ارتباطی ستیر
https://fcp.uok.ac.ir/article_42725.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_42725_3335c809c2a2d992d969cc4fbe701ec5.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
6
1
2017
07
01
ارائه الگوی ازدواج پایدار رضایتمند: یک پژوهش گراند تئوری
120
149
FA
ابوالفضل
حاتمی ورزنه
دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، تهران، ایران.
abolfazlhatami@yahoo.com
معصومه
اسمعیلی
دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
احمد
برجعلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
borjali@atu.ac.ir
ازدواج پایدار و رضایتبخش، برآمدهای مثبت بسیاری مانند سلامت روانی، سلامت بدنی و رشد را برای اعضای خانواده فراهم میآورد. این پژوهش با هدف ارائه الگویی از عوامل مؤثر در ازدواجهای پایدار رضایتمند انجام گرفت. پژوهش با شیوه کیفی و با به کارگیری روش نظریه زمینهای انجام شد. با به کار بردن روش نمونهگیری هدفمند آزمودنیها گزینش شدند و تا رسیدن به اشباع نظری درنهایت 20 نفر (10 زوج) دارای ازدواج پایدار رضایتمند (با طول مدت ازدواج 20 سال و بالاتر) مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. برآمدها نشانگر این است که گذری بهسوی بالندگی ازدواج، مقوله مرکزی الگوی ازدواج پایداری رضایتمند است. برآمدها بیانکننده این است که مقوله شکلگیری درست ازدواج جزء شرایط علی برای ازدواج پایدار رضایتمند است که دربردارندۀ مفاهیمی همچون داشتن آمادگی کمابیش پیش ازدواج، نا وابستگی کمابیش پیش ازدواج، داشتن کشش و علاقه نخستین و آشنایی پیش ازدواج است. عوامل درون شخصی (نگرشهای کارآمد ویژگیهای شخصیتی پسندیده) و میان فردی (منظومه زناشویی پدرومادری و چند نسلی کارآمد) و فرا فردی (مالی و کاری) ازجمله عوامل میانجی کارآمد در ازدواج پایدار میباشند. همچنین برخی راهبردهایی که به دست همسران پایدار رضایتمند (مانند گذشت، حل مسئله، پوزش خواستن و شوخطبعی) و خانوادههای مبدأ آنها (اتخاذ رفتارهای تعدیلکنندۀ مشکل) در هنگام سختیها و شرایط نبود عوامل منتهی به ازدواج پایدار مورداستفاده قرار میگرفت نیز شناسایی شد. پیامد فرجامین عبارت بود از رضایتمندی (از خود، همسر، فرزندان) و پایداری ازدواج که در این پژوهش 20 سال در نظر گرفته شد. میتوان نتیجه گرفت که رسیدن به ازدواج بالنده پیش آمدی ناگهانی نیست چهبسا فرایندی است که با گذر از فراز و نشیبهای زندگی، همسران میتوانند به آن برسند و مانند هر سفری زیباییها و سختیهای ویژه خود را دارد و ازدواجهایی به بالندگی میرسند که مجهز به مؤلفهها و راهبردهای درخور این سفر باشند.
الگو,پایدار,رضایتمند,نظریه زمینهای,پژوهش کیفی
https://fcp.uok.ac.ir/article_42726.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_42726_df6086a2d9788b50f1bdfa0a0d128879.pdf