دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
3
3
2013
11
22
شیوع علایم افسردگی در زنان مطلقه: نقش پیشبینیکنندهی گذشت، حمایت اجتماعی و تابآوری
331
355
FA
سعید
آریاپوران
استادیار روان شناسی، دانشگاه ملایر،ملایر،ایران
ariapooran@malayeru.ac.ir
مرضیه
امیری منش
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک
جلیل
اصلانی
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان
هدف: افسردگی یکی از مشکلات روانشناختی زنان مطلقه است و نقش گذشت، حمایت اجتماعی و تابآوری در پیشبینی علایم آن از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر شیوع علایم افسردگی و رابطه گذشت، حمایت اجتماعی و تابآوری با آن علایم در زنان مطلقه بود.<br /> روش: در این پژوهش همبستگی، 124 زن مطلقه در کرمانشاه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاسهای افسردگی، گذشت، حمایت اجتماعی چند بعدی و تابآوری را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.<br /> یافتهها: نتایج نشان داد که 9/16 درصد زنان مطلقه دارای افسردگی خفیف، 0/50 درصد دارای افسردگی متوسط و 1/33 درصد دارای افسردگی شدید بودند. بین گذشت نسبت به خود و دیگران، حمایت اجتماعی و تابآوری با علایم افسردگی رابطه منفی وجود داشت و متغیرهای پیشبین 15/0 واریانس علایم افسردگی زنان مطلقه را تبیین نموده است.<br /> نتیجهگیری: نتایج از شیوع بالای علایم افسردگی و رابطه معنیدار گذشت، حمایت اجتماعی و تابآوری با علایم افسردگی حمایت میکند. نتایج تلویحات مهمی در توجه به رشد سیستمهای حمایت اجتماعی و آموزشهای مبتنی بر تابآوری و گذشت برای کاهش علایم افسردگی در زنان مطلقه دارد
افسردگی,گذشت,حمایت اجتماعی,تابآوری,طلاق
https://fcp.uok.ac.ir/article_9630.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9630_afedeafee47113dae1775553bac4de37.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
3
3
2013
11
22
مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و آمیختگی اندیشه-کنش در زوجین متقاضی طلاق و زوجین عادی: با میانجی گری نقش جنسیت
355
377
FA
شهرام
مهینی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور ملکان
mahini.shahram @yahoo.com
سعید
تیموری
استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد تربت جام
سوسن
رحیمی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد تربت جام
هدف:با توجه به اهمیت تنظیم شناختی هیجان و آمیختگی اندیشه-کنش در حیات اجتماعی، پژوهش حاضر به منظور مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مؤلفههای آمیختگی اندیشه-کنش بین زوجین متقاضی طلاق و زوجین عادی صورت گرفت.<br /> روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای مقایسهای است، و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 زوج متقاضی طلاق (30 نفر زن و 30 نفر مرد) و 30 زوج به عنوان زوجین عادی از طریق همتاسازی انتخاب، و دو پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و آمیختگی فکر - عمل تجدید نظر شده (TAF-R) بر روی آنها اجرا، و برای آزمون فرضیه ها از تجزیه تحلیل واریانس دو طرفه بین گروهی استفاده شد.<br /> یافتهها: نتایج اولأ نشان داد که زوجین متقاضی طلاق در برخورد با تجربه منفی از راهبردهای منفی و زوجین عادی از راهبردهای مثبتِ تنظیم شناختی هیجان استفاده می کنند، و همچنین از نظر تمام مؤلفههای آمیختگی اندیشه- کنش به جزء مؤلفههای احتمال خطر و TAFاخلاقی، بین دو گروه از زوجین تفاوت مشاهده شد که در سطح (05/0 > p) معنادار میباشد، و دوم این که بین دو گروه از زوجین از نظر تمام راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مؤلفه های آمیختگی اندیشه – کنش با اعمال نقش جنسیت در سطح (05/0 > p) تفاوت معناداری بدست آمد، و در نهایت F (F اثر متقابل) به غیر از راهبردهای (نشخوارگری، پذیرش، تمرکز مجدد مثبت و فاجعه انگاری) و مؤلفهِ TAF اخلاقی در سایر راهبردها و مؤلفه ها در سطح (05/0 >p) معنادار میباشد..<br /> نتیجهگیری: یافته ها حاکی از تفاوت معنادار بین زوجین متقاضی طلاق و عادی از نظر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مؤلفه های آمیختگی اندیشه-کنش میباشد، این نتایج نقش و اهمیت چنین متغیرهای را در پایداری روابط زناشویی خاطر نشان میسازد.
تنظیم شناختی هیجان,آمیختگی اندیشه-کنش,زوجین متقاضی طلاق,زوجین عادی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9631.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9631_04681ed5562c436c2ec568a6308bf767.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
3
3
2013
11
22
اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای ارتباطی زوجین با استفاده از رویکرد تحلیل ارتباط متقابل (TA) بر کاهش تعارضات زناشویی
377
401
FA
محمد
امینی
کارشناس ارشد مشاوره و مدرس گروه روانشناسی دانشگاه سوران، کردستان، همسایه عراق
mohammadamini921@gmail.com
یوسف
امینی
دانشجوی دکتری و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر،ایران
سیمین
حسینیان
استاد مشاوره، دانشگاه الزهرا
هدف: هدف اصلی از انجام این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین با استفاده از روش تحلیل ارتباط متقابل (TA) به صورت گروهی بر کاهش تعارضات زناشویی می باشد.<br /> روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است .جامعه آماری شامل زوجهایی هستند که به دلیل وجود تعارض از سوی دادگاه خانواده به مراکز مداخله و مشاوره خانواده در شهر ارومیه در سال 1390 ارجاع داده شده بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 30 زوج به عنوان نمونه از بین جامعه آماری مورد مطالعه انتخاب و با استفاده از روش جایگزینی تصادفی در درو گروه آزمایشی و کنترل (هر دو گروه 15 زوج) قرار گرفتند و سپس پرسشنامه تعارضات زناشویی به عنوان پیش آزمون بر روی هر دو گروه آزمایشی و کنترل اجر شد. در مرحله بعد به گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای در قالب هفته ای یک جلسه، مهارتهای ارتباطی با استفاده از روش تحلیل ارتباط متقابل (TA) آموزش داده شد. در حالی که گروه گواه هیچ گونه آموزشی را دریافت نکردند. یک هفته پس از پایان جلسههای آموزشی، یک بار دیگر پرسشنامه تعارضات زناشویی به عنوان پس آزمون روی هر دو گروه اجرا گردید.<br /> یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی با استفاده از روش تحلیل ارتباط متقابل از لحاظ آماری تأثیر معنی داری بر کاهش تعارضات زناشویی و مؤلفههای آن داشته است .<br /> نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین با استفاده از روش تحلیل ارتباط متقابل (TA) به صورت گروهی بر کاهش تعارضات زناشویی تاثیر دارد و باعث کاهش تعارضات در بین زوجین می شود.
آموزش مهارتهای ارتباطی,تحلیل ارتباط متقابل,تعارضات زناشویی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9632.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9632_190031546c3e07f6180ee7af117290fb.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
3
3
2013
11
22
نقش عملکرد خانواده (مبتنی بر الگوی مک مستر) در پیش بینی نگرش-های صمیمانه و توافق زوجین در خانوادههای شهر قزوین
401
419
FA
سیده فاطمه
موسوی
استادیار روانشناسی تربیتی، پژوهشکدهی زنان دانشگاه الزهراء(س)
f.mousavi@ alzahra.ac.ir
هدف: عملکرد خانواده، بر رویکرد سیستمی مبتنی بر ساختار، سازماندهی و الگوهای تبادلی بین اعضای آن، استوار است و سلامت ابعاد مختلف آن، موجب ایجاد و گسترش تفاهم و افزایش صمیمیت بین همسران گردیده، تضمینی برای ثبات و بقای آن، به منزلهی یک نظام فراهم نماید. هدف از این مطالعه، بررسی نقش عملکرد خانودگی بر مبنای الگوی مک مستر به عنوان پیش بیین کنندهی نگرشهای صمیمانه و توافق بین همسران در خانوادههای شهر قزوین میباشد.<br /> روش: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است، لذا، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 53 زوج (106 نفر)، در دامنهی سنی19 تا 68 سال، از نقاط مختلف شهر قزوین انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات، مقیاس سنجش عملکرد خانواده، مقیاس توافق زناشویی و مقیاس صمیمیت استفاده شد. دادههای بدست آمده، از طریق نرم افزار DE و SPSS20 با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون چند متغییری مورد تحلیل قرار گرفتند.<br /> یافته ها: نتایج نشان داد که بین توافق زوجین، نگرشهای صمیمانه و عملکرد خانوادگی آنها در سطح معناداری( 01/0p<) رابطهی معناداری وجود دارد. علاوه بر این، عملکرد خانوادگی، قادر است توافق بین زوجین را به میزان 46/0 و نگرشهای صمیمانهی بین همسران را به میزان 25/0 پیشبینی نماید.<br /> نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که بهبود عملکرد خانوادگی زوجین، با افزایش میزان تفاهم و توافق بین همسران رابطه داشته، در عین حال، رابطهی مستقیمی با صمیمیت زوجین برقرار میکند.
عملکرد خانواده,توافق زوجین,صمیمیت,قزوین
https://fcp.uok.ac.ir/article_9633.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9633_51ba6a5af539face9a450e32f87f0e8b.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
3
3
2013
11
22
آزمودن مدل دلبستگی به پدر و مادر با اضطراب و افسردگی با میانجی گیری دلبستگی به خدا
419
439
FA
خالد
اصلانی
0000-0002-3766-1983
استادیار مشاوره، دانشگاه شهید چمران
kh.aslani@scu.ac.ir
مرضیه
قمری
دانش آموخته کارشناسی مشاوره، دانشگاه شهید چمران
شکوفه
رمضانی
دانش آموخته کارشناسی مشاوره، دانشگاه شهید چمران
ملیحه
خبازی
دانش آموخته کارشناسی مشاوره، دانشگاه شهید چمران
هدف: هدف این پژوهش آزمودن مدل دلبستگی به پدر و مادر با اضطراب و افسردگی با میانجیگیری دلبستگی به خدا بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهرستان اهواز میباشد.<br /> روش: روش این پژوهش تحلیل مسیر بود. در این مطالعه از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله استفاده شده و از بین کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان اهواز 319 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس اضطراب بک، پرسشنامه دلبستگی به خدا، پرسشنامه سنجش دلبستگی به پدر، مادر و پرسشنامه افسردگی بک بودند.<br /> یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای مدل فرضی در حد قابل قبولی بود. نتایج نشان داد که روابط همبستگی غیرمستقیم بین دلبستگی به پدر و مادر و اضطراب با میانجیگری دلبستگی به خدا، دلبستگی به پدر و مادر و افسردگی با میانجیگیری دلبستگی به خدا معنیدار میباشد.<br /> نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای پیشگیری از اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب، دلبستگی به پدر و مادر و دلبستگی به خدا را در برنامههای تربیتی جای داد.
دلبستگی به پدر,دلبستگی به مادر,دلبستگی به خدا,اضطراب,افسردگی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9634.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9634_1ab24f863833a59f4589bb0e58fc6071.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
3
3
2013
11
22
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری به مادران برکاهش اختلال کاستی-توجه / بیشفعالی کودکان آنها و افزایش شادکامی والدین
469
491
FA
رویا
رسولی
استاد یار مشاوره، دانشگاه الزهرا
rasouli5@alzahra.ac.ir
مرتضی
امیدیان
دانشیار روانشناسی، دانشگاه یزد
فهیمه
سامعی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
هدف: هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری برکاهش اختلال کاستیتوجه / بیشفعالی کودکان آنها و افزایش شادکامی مادر و پیرو آن شادکامی پدر.<br /> روش: طرح پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه شامل 45 کودک مراجعه کننده به کلینیک امام حسین استان یزد که دارای نشانگان ADHD بودند. نمونهها به صورت داوطلبانه و با جایگزینی تصادفی (هر گروه 15 نفر) در سه گروه، 1- آزمایشی (دارو درمانی کودک) 2- آزمایشی (دارو درمانی کودک به همراه آموزش به مادر)، و 3- (کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایشی اوّل علاوه بر دارو درمانی کودکان، طی 9 جلسه به مادران آموزش ارایه شد و گروه آزمایشی دوّم، فرزندانشان فقط تحت نظر روانپزشک دارو دریافت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند و در لیست انتظار کلنیک قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه کانرز فرم والدین، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بزرگسالان بود. نمره پرسشنامه کانرز و شادکامی آکسفورد به عنوان پیشآزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت.<br /> یافتهها: نتایج با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس یک راهه و دوراهه تحلیل شد. یافتهها نشان داد دارو درمانی و آموزش به مادران هر دو موثر است و منجر به کاهش علائم شده است (01/0>P). اما تفاوت بین دارو درمانی و آموزش به مادران نیز معنا دار است (05/0>P) و این نشان می دهد آموزش به مادران به همراه دارو در مانی در کاهش علایم موفق تر است. به علاوه تاثیر آموزش به مادران در افزایش شادکامی آنها معنادار است (01/0>P) همچنین یافته ها حاکی از آن است افزایش شادکاهی مادران میتواند شادکامی پدران را که در جلسات آموزشی حضور نداشتند به دنبال داشته باشد (05/0>P).<br /> نتیجهگیری: در نهایت نتیجه گیری میشود گرچه دارو درمانی برای کاهش علائم و افزایش شادکامی مادران مؤثر است اما با اضافه کردن متغیر آموش به مادر این اثربخشی افزایش مییابد. همچنین نتیجه گیری میشود متغیر شادکامی انتقالی است و به پدر که در جلسات حضور نداشته است نیز منتقل میشود.
آموزش شناختی - رفتاری,اختلال کمبود توجه/بیشفعالی,مادران,والدین,شادکامی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9636.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9636_222607415f661fb5483f1b27e585f3ee.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
3
3
2013
11
22
مدیریت مالی خانواده و کیفیت رابطه زوجین (مقاله کوتاه)
491
526
FA
محمد
نظریپور
استادیار حسابداری، دانشگاه کردستان،سنندج،ایران
مقدمه: مدیریت مالی خانواده یکی از مهمترین عاملهای تعیین کننده پویایی و کیفیت رابطه زناشویی و همچنین یکی از ابعاد عملکرد خانوادهاست که میتواند نقش مهمی در ثبات و تداوم رابطه زناشویی ایفاء نماید.
روش: طرح تحقیق توصیفی و کیفی بود که در آن رویههای مدیریت مالی 25 زوج سنندجی که معتقد بودند دارای ازدواج موفق و پایدار هستند به شیوه هدفمند انتخاب شدند و به روش کیفی و کدگذاری باز و مقولهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها:یافتههای این پژوهش عبارت بودند از: الف- در بیشتر موارد یکی از زوجین عهدهدار مدیریت امور مالی خانواده بود که این مقوله نیازمند اعتماد و تعامل سازنده بین طرفین میباشد. ب- زوجین شرکتکننده در این پژوهش دارای بدهی حداقلی بودند و در ضمن تلاش داشتند تا بدهیهایشان را در اسرع وقت تسویه نمایند. ج- مخارج مشارکتکنندگان در پژوهش در چارچوب درآمدهایشان بوده و همچنین آنان افرادی صرفهجو بودند. د: نحوه عمل زوجین در داشتن حساب بانکی مشترک و یا مستقل از جمله موضوعات مهم مورد توجه زوجین بود. ه: نحوه تعامل زوجین در حل مشکلات مالی بخشی از پویاییهای رابطه زوجی بود و ی: دیدگاهشان نسبت به مشکلات مالی سایر زوجین بخشی از پویاییهای شناختی آنها بود.
نتیجه گیری:یافتههای پژوهش نشان میدهد مسائل مالی نقش تعیین کنندهای در کیفیت روابط زوجی دارد و بخش عمدهای از پویاییهای رابطه زناشویی را به خود اختصاص میدهد. زوجینی که دارای یک زندگی موفق و پایدار هستند، بهراحتی میتوانند با همفکری و همکاری یکدیگر مشکلات مالی به وجود آمده را حل نمایند.
مدیریت مالی,خانواده,کیفیت رابطه زوجین
https://fcp.uok.ac.ir/article_9637.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9637_8d93db72167b91ea74720faa53c92efd.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
3
3
2013
11
22
یادداشت های مدیر مسئول
1
3
FA
https://fcp.uok.ac.ir/article_11007.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_11007_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf