دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2
1
2012
05
21
اثر بخشی آموزش اِسناد بر افزایش گذشت و بهبود اِسناد علّی و اِسناد مسئولیت زوجین
423
440
FA
دکتر رضا
خجسته مهر
0000-0002-6721-3823
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران،اهواز،ایران
khojasteh_r@scu.ac.ir
مهدی
قنواتیان
دانش آموخته ی کارشناس ارشد مشاوره خانواده
دکتر غلامرضا
رجبی
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اِسناد بر افزایش گذشت و بهبود اِسناد علّی و اِسناد مسئولیت زوجین شهر اهواز است.<br /> روش: در این پژوهش از یک نمونه در دسترس زوجین شهر اهواز استفاده شد که به فراخوان پژوهشگر برای آموزش اِسناد پاسخ مثبت دادند. نمونه این پژوهش را 24 زوج تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه آزمایشی (12n=) و کنترل )12n=) گمارده شدند. فرضیه های پژوهش عبارتند از: 1- آموزش اِسناد سبب افزایش گذشت زوجین میشود؛ 2- آموزش اِسناد سبب بهبود اِسناد علّی زوجین میشود؛ 3- آموزش اِسناد سبب بهبود اِسناد مسئولیت زوجین میشود. همه زوجین شرکت کننده در این پژوهش به وسیله مقیاس صفت گذشت (TFS) و مقیاس اِسناد ارتباطی (RAM) مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی و روش آماری، تحلیل واریانس چند متغیّری (MANOVA) و تحلیل واریانس تک متغیّری (ANCOVA) نیز به کار بسته شد.<br /> یافته ها: نتایج بدست آمده فرضیههای پژوهش را تایید نمود و نشان داد که آموزش اِسناد به گونه معنادار سبب افزایش گذشت، بهبود اِسناد علّی و اِسناد مسئولیت زوجین میشود. <br /> نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین زوجینی که آموزش اِسناد دیدهاند (گروه آزمایش) و زوجینی که آموزش اِسناد ندیدهاند(گروه کنترل)، از لحاظ افزایش گذشت تفاوت معناداری وجود دارد، بنابرین فرضیه ها تائید میگردد.
اِسناد علّی,اِسناد مسؤولیت,گذشت,زوجین
https://fcp.uok.ac.ir/article_9493.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9493_c82faa083216a9ba8d1127f1168ae064.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2
1
2012
05
21
تاثیر درمان هیجان مدار بر سازگاری پس از طلاق در زنان
441
460
FA
فاطمه
میرزازاده
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
kh. ahmady@yahoo.com
خدابخش
احمدی
دانشیار مشاوره، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج). تهران، ایران
مریم
فاتحی زاده
دانشیار مشاوره، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان.ایران
هدف: باتوجه به اهمیت طلاق وعوامل سازگاری با آن، این مطالعه در جهت بررسی تاثیر درمان هیجان مدار بر سازگاری پس از طلاق زنان مطلقه شهراصفهان انجام شد.<br /> روش: این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه می باشد. جامعه آماری، کلیه زنان مطلقه شهر اصفهان در سال 89 در نظر گرفته شد و نمونه شامل30 نفر از زنان مطلقه تحت پوشش کمیته امداد شهر اصفهان بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار داده شدند. ابزارمورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سازگاری پس از طلاق فیشر(FDAS) بود. برای تجزیه و تحلیل از تحلیل کواریانس به منظور اثر بخشی درمان هیجان مدار برسازگاری پس از طلاق استفاده شد.<br /> یافته ها: پژوهش حاضر که باهدف تعیین اثربخشی درمان (متمرکز بر هیجان (EFT) بر سازگاری پس از طلاق زنان مطلقه شهر اصفهان صورت پذیرفت. به این نتیجه رسید که روش درمان متمرکز بر هیجان در افزایش میزان احساس خود ارزشی زنان مطلقه موثر بوده است. همچنین درمان متمرکزبرهیجان (EFT)، میزان رها شدن گروه آزمایشی را نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون افزایش میدهد. در این مطالعه میانگین نمرات خرده مقیاسهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تفاوت معنا داری نشان دادند (01/0p<).<br /> نتیجه گیری: با توجه به یافته این پژوهش به این نتیجه دست یافت که درمان متمرکز برهیجان بر سازگاری و بهبود توان سازگاری افراد و کاهش پیامدهای منفی پس از طلاق موثر بوده است. با عنایت به این نتایج می توان به درمان و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت افراد مطلقه در مراکز مشاوره و گارگاه های آموزشی پرداخت.
درمان,هیجانمدار,سازگاری,طلاق,زنان مطلقه
https://fcp.uok.ac.ir/article_9499.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9499_e499c196a9f63f11d4613da65a013753.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2
1
2012
05
21
رابطه مهارت های زندگی و تعارضات زناشویی با بهداشت روانی در زوجین
461
472
FA
دکتر جهانگیر
کرمی
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه،کرمانشاه،ایران
e-mail: j.karami@razi.ac.ir
علی
زکی
کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
مصطفی
علیخانی
کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
کامران
خدادادی
کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،تهران،ایران
هدف: خانواده بنیادی ترین تشکل اجتماعی است واصلی ترین جزء اجتماعی است. دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده وتحقق خانواده سالم مشروط به برخورداری افراد آن از سلامت روانی وداشتن ارتباط مطلوب بایکدیگر است، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارت های زندگی و تعارضات زناشویی با بهداشت روانی(استرس، اضطراب و افسردگی) در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره کلانتریهای کرمانشاه بود.<br /> روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افرادی بود که برای حل و فصل مسائل خانوادگی به مراکز مشاوره سطح کرمانشاه مراجعه کرده بودند. از میان آنها 180 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند، برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای زندگی، تعارضات زناشویی و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس(DASS) استفاده شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگین، انحراف استاندارد، همبستگی ورگرسیون استفاده شد.<br /> یافته ها: نتایج تجزیه وتحلیل دادهها نشان دادکه بین مهارتهای خودآگاهی، ارتباط انسانی وروابط بینفردی وافسردگی واضطراب همبستگی منفی معناداری وجود دارد و بین تعارضات زناشویی با استرس، افسردگی و اضطراب رابطه مثبت معناداری وجود دارد.<br /> نتیجه گیری: از نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که مهارتهای زندگی در بهداشت روانی موثراست و تعارضات زناشویی عامل افزایش استرس، اضطراب و افسردگی در بین زوجین است
تعارضات زناشویی,مهارت های زندگی,بهداشت روان
https://fcp.uok.ac.ir/article_9501.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9501_837067005eb7e8629f033647e8c25049.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2
1
2012
05
21
بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد –کودک (CPRT) بر سبک های فرزندپروری
473
389
FA
فاطمه
امیر
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
حسین
حسن آبادی
استادیار گروه مشاوره خانواده دانشگاه فردوسی مشهد
سید محسن
اصغری نکاح
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
زهرا
طبیبی
استادیار گروه مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد
هدف: هدف پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک به مادران (CPRT) بر سبکهای فرزندپروری بود. روش: نمونه پژوهشی مزبور دربرگیرنده والدین کودکان یک مهد کودک است که بصورت نمونه گیری در دسترس از میان مهد کودکهای منطقه تبادکان شهر مشهد انتخاب شده و 20 نفر مادر کودکان 6-4 ساله نیز به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و مداخلهنما(در هرگروه 10 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش 10 جلسه 2 ساعته آموزش گروهی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک را دریافت کردند و آزمودنیهای گروه مداخلهنما تحت آموزش تغذیه و شرکت درجلساتی در مورد امکانات مهدکودک قرار گرفتند. تمام آزمودنیها مقیاس سبکهای فرزندپروری بامریند را قبل و پس ازمداخله پرکردند. پس از 1 ماه به منظور پیگیری هردو روه مجدداً پرسشنامه مربوطه را تکمیل نمودند. نتایج: تحلیل واریانس مختلط نشان داد که آزمودنیهایی که آموزش دریافت کرده بودند در مقایسه با سایر آزمودنیها افزایش در به کارگیری سبک فرزندپروری مقتدرانه وکاهش در به کار بردن سبک فرزندپروری استبدادی نشان دادند. از طرفی سبک فرزند پروری سهل گیرانه به لحاظ آماری و به طور معنی داری تفاوتی در نمرات دو گروه ایجاد نشد. نتیجه گیری: در نهایت میتوان نتیجه گرفت که بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر بهبود به کارگیری سبکهای فرزندپروری اثرگذار است.
بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک,سبکهای فرزندپروری
https://fcp.uok.ac.ir/article_9502.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9502_a683af20450e676af80477227fda3e75.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2
1
2012
05
21
بررسی نقش مستقل و همزمان تعارض والدین و خلق کودک در پیش بینی رفتار نوعدوستی کودک
490
511
FA
فاطمه
قره باغی
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،تهران،ایران
- mail: fagh_1977@yahoo.com
دکتر ماریا
آگیلار- وفایی
استاد علوم بوم شناختی انسان و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران
دکتر عباسعلی
الهیاری
استاد و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران
دکتر هادی
بهرامی احسان
دانشیار، گروه روانشناسی ، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه:با توجه به اهمیت عوامل سرشتی و خانوادگی در رشد مهارتهای اجتماعی کودکان، هدفاز اجرای این پژوهش بررسی نقش همزمان دو عامل خلق کودک و تعارض والدین در رفتار نوعدوستی کودکان است.<br /> روش:413 کودک 10 تا 12 ساله شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. مادران به پرسشنامه های تعارض زناشویی، خلق و رفتار نوعدوستی کودک و معلمان نیز به پرسشنامه رفتار نوعدوستی فرم معلمان پاسخ دادند.<br /> یافته ها<em>: </em>نتایج تحلیل رگرسیون تایید کننده نقش پیش بینی کننده تعارض والدین، خلق مثبت و منفی، توانایی کنترل و جامعه پذیری منفی کودک در رفتار نوعدوستی کودک هستند. همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیری به صورت سلسله مراتبی نقش واسطه ای خلق مثبت کودک در رابطه تعارض والدین با رفتار نوعدوستی کودک و نقش تعاملی تعارض والدین با خلق منفی و مردم آمیزی منفی در پیش بینی رفتار نوعدوستی کودک را تایید می کند. علاوه بر این، توانایی کنترل کودک می تواند اثر منفی تعارض والدین بر رفتار نوعدوستی را تعدیل کند.<br /> نتیجه گیری: تحقیق حاضر نشان داد کودکانی که خلق منفی بالا و مردم آمیزی کمی دارند در خطر آسیب مهارتهای اجتماعی در بافت تعارض والدین هستند، ولی کودکانی که از خلق مثبت و توانایی کنترل بالا برخوردارند رشد رفتار نوعدوستی در آنها کمتر توسط تعارض والدین آسیب می بیند.
نوعدوستی,تعارض والدین,خلق کودک نوعدوستی,خلق کودک : نوعدوستی,خلق کودک
https://fcp.uok.ac.ir/article_9504.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9504_165f71246a9fc11b7a8709d7bbca5be2.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2
1
2012
05
21
تاثیرآموزش مفاهیم نظریه لازاروس بر تغییر نگرش نسبت به انتخاب همسر در بین دانشجویان دختر
512
533
FA
جمال
سلیمی
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
محمد
کریمی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
هدف: این پژوهش به دنبال بررسی میزان تاثیر آموزش مفاهیم نظریه لازاروس بر تغییر نگرش نسبت به انتخاب همسر در بین دانشجویان دختر است.<br /> روش: این تحقیق از نوع تجربی آزمایشی انجام شده است. هدف آزمایش ، استنتاج روابط علت و معلولی بین پدیده هایی است که مورد کنترل قرار گرفته اند. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر مجرد دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی است که از طریق فراخوان برای شرکت در کارگاههای آموزش قبل از ازدواج دعوت شده بودند. حجم نمونه در این تحقیق 30 نفر می باشد که از میان دختران مجرد دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (n=15) و کنترل (n=15) جایگزین شدند. روش نمونه گیری دراین تحقیق تصادفی در دسترس است. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه نگرش به نحوه انتخاب همسر (ARMSS) استفاده شده است. علاوه بر آمار توصیفی، تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از t مستقل استفاده شده است.<br /> یافته ها: یافته های تحقیق نشان دهنده تفاوت معنادار بین دو گروه مورد پژوهش می باشد. یعنی نمرات کل دانشجویان دختری که تحت آموزش قرار گرفته بودند نسبت به گروه کنترل از تفاوت معناداری در سطح آلفای01 % برخوردار است،تفاوت دو گروه در پس آزمون واقعی است و بین میانگین های دو گروه تفاوت معناداری وجود داشته و عمل آزمایش مؤثر بوده است.فرضیه اصلی پژوهش در زمینه تفاوت میانگین های دانشجویان دختر دو گروه آزمایش و گروه کنترل در سطح 99% مورد تایید قرار گرفت.<br /> نتیجه گیری: آموزش مفاهیم نظریه لازاروس باعث تغییر نگرش دختران نسبت به انتخاب همسر گردیده است
: آموزش مفاهیم نظریه لازاروس باعث تغییر نگرش دختران نسبت به انتخاب همسر گردیده است
https://fcp.uok.ac.ir/article_9505.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9505_4b54795afbf7c1332a763fc072550197.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2
1
2012
05
21
بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سبکهای حل تعارض رحیم (ROCI-II) در بین زوجین ایرانی
534
562
FA
حمید
حقیقی
کارشناس ارشد مشاوره /کارشناس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان،بندر عباس،ایران
haghighi27@yahoo.com
اقبال
زارعی
دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان
فواد
قادری
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
هدف: روشهای حل تعارض زناشویی از متغیرهای بسیار مهم و محسوب میشوند که تاثیر به سزایی در رضایت زناشویی دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سبکهای حل تعارض رحیم (ROCI-II) در بین زوجین ایرانی انجام شد.<br /> روش: پژوهش حاضر ازنوع پژوهشهای همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 300 نفر از فرهنگیان متاهل شهر بندر عباس بود، که به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، دو پرسشنامه حل تعارض ROCI-II و حل تعارض CRQ بود. از آزمون آلفای کرونباخ و روش تصنیف برای بررسی پایایی ابزار و از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای بررسی اعتبار سازه این ابزار استفاده شد.<br /> یافتهها: پایایی پرسشنامه ROCI-II، با استفاده از آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای پرسشنامه در دامنه 70/0 تا 75/0 بهدست آمد. همچنین پایایی ابزار با استفاده از روش تصنیف 68/0 بود. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که پرسشنامه ROCI-II، از پنج عامل، یکپارچگی، ملزم شده، اجتنابی، مسلط و مصالحه تشکیل شده است، که در مجموع این عوامل 81/70 درصد واریانس کل را تبیین مینمایند. جدول بارهای عاملی چرخش یافته نشان داد که همه مادههای پرسشنامه دارای بار عاملی بیشتر از 50/0 میباشند. نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی نشان داد مدل پنج عاملی پرسشنامه ROCI-II، از برازش مطلوبی برخوردار است. مقادیر شاخصهای برازندگی در حد قابل قبولی قرار داشتند. وجود همبستگی مثبت و منفی بین خرده مقیاسهای این ابزار با پرسشنامه CRQ، نشان دهندهی روایی همگرا و واگرای مطلوب پرسشنامه ROCI-II، است.<br /> نتایج: بهنظر میرسد، پرسشنامه ROCI-II، توان لازم را برای سنجش سبکهای حل تعارض زناشویی را در بین زوجین ایرانی داراست. از این پرسشنامه میتوان از آن برای مقاصد مشاورهای و پژوهشی درزمینه مسائل زناشویی، زوج درمانی وروابط بین فردی نزدیک و صمیمی استفاده کرد.
پرسشنامه سبکهای حل تعارض,زوجین ایرانی,ساختار عاملی وویژگیهای روانسنجی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9524.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9524_8f082d992d1921667cf46c26d485ac29.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2
1
2012
05
21
یادداشت های مدیر مسئول
1
3
FA
https://fcp.uok.ac.ir/article_11003.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_11003_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf