دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
2
2011
05
01
مقایسه اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی طرحوارهمحور و سبک زندگیمحور در ارتقاء سطح بینش شناختی زوجین دارای نارضایتی زناشویی
139
160
FA
رحیم
یوسفی
استادیار گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان،تبریز،ایران
علیرضا
عابدین
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
جلیل
فتح آبادی
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
عبدالحکیم
تیرگری
استادیار گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران،ساری،ایران
زمینه و هدف: اغلب مداخله ها و روشهای زوج درمانی در صدد ارتقاء خودآگاهی و بینش زوجین هستند. بینش شناختی به عنوان توانایی ارزیابی و تصحیح باورهای تحریف شده و تفسیرهای نادرست تعریف شده است. هدف پژوهش بررسی اثربخشی مداخلههای آموزش گروهی طرحوارهم حور و سبک زندگی محور در افزایش سطح بینش شناختی زوجین دارای نارضایتی زناشویی است<br /> روش: به این منظور از بین جامعه زوجین دارای نارضایتی زناشویی مراجعه ک ننده به مراکز مشاوره دولتی وخصوصی شهرستان خوی، تعداد 106 نفر از زوجین پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج غربال شدند، سپس 90نفر (زن و شوهر) به صورت تصادفی در سه گروه مداخله طرحوارهمحور (30 نفر)، سبک زندگیمحور (30 نفر) و کنترل (30 نفر) گماشته شدند. مداخلههای طرحوارهمحور و سبک زندگیمحور هر کدام 11 جلسه (5/1 ساعت) برای دو گروه آزمایشی اجرا شدند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد و در لیست انتظار قرار گرفت. پس از اتمام مداخلهها از هر سه گروه پسآزمون گرفته شد و پس از یک ماه پیگیری به عمل آمد. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.<br /> یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلههای آموزشی طرحوارهمحور و سبک زندگیمحور در ارتقاء سطح بینش شناختی اثربخش هستند. همچنین نتایج نشان داد که مؤلفهی خوداندیشمندی تحت تأثیر مداخلههای فوق قرار گرفته، اما در مؤلفهی اطمینان به خود تاثیری ایجاد نشده است. مداخله آموزشی طرحواره محور در افزایش سطح خود-اندیشمندی زوجین اثربخشتر از مداخله سبک زندگی محور بود.<br /> نتیجه گیری: مداخلههای آموزشی طرحوارهمحور و سبک زندگیمحور میتوانند به عنوان برنامه های مداخلهای مقرون به صرفه و آسان و با هدف افزایش سطح بینش زوجین، در دسترس روانشناسان و مشاوران خانواده قرار بگیرند.
مداخله,طرح واره,سبک زندگی,بینش شناختی,زوجین
https://fcp.uok.ac.ir/article_9431.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9431_61c3ba2a3830741af8295e58588580f4.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
2
2011
05
01
تاثیر آموزش تیپ های شخصیت انیه گرم بر کاهش تعارضات زناشویی
161
170
FA
فیروزه
سپهریان آذر
استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه،ارومیه،ایران
حسن
قلاوندی
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه،ارومیه،ایران
مقدمه: تعارضات زناشویی نقش به سزایی در عدم موفقیت و ناپایداری کانون خانواده دارد. تحقیق حاضر درصدد بر آمده است تا تاثیر آموزش تیپهای شخصیت اینه گرم را بر کاهش تعارضات زناشویی مورد مطالعه قرار دهد.<br /> روش: طرح تحقیق از نوع شبه آزمایشی پیش- پس آزمون با گروه کنترل می باشد، بدین منظور 14 زوج با استفاده از نمونه های دسترس انتخاب شدند و به شیوه کاملا تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند و به آزمون تعارضات زناشویی قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش (7 زوج) به مدت پنج جلسه یک و نیم ساعته با تیپ شناسی اینه گرم آشنا شدند.<br /> یافتهها: دادههای پژوهش به کمک آزمونهای t مستقل و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل آزمون t بر تفاضل نمرات پیش و پس آزمون و تحلیل کواریانس نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل در میزان کاهش تعارضات زناشویی تفاوت معنی داری وجود دارد.<br /> نتایج: نتایج به دست آمده از یافتهها با تحقیقات پیشین هماهنگ است و هر کدام از نُه تیپ شخصیتی انیه گرم راهبردهای مقابله متفاوتی برای ارتباط با خود، دیگران و محیط دارد
تعارضات زناشویی,تیپهای شخصیت,انیه گرم
https://fcp.uok.ac.ir/article_9435.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9435_89023b9ce588e8e6118f13ec57bd7c83.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
2
2011
05
01
اثربخشی دو رویکرد طرحواره درمانی و دلبستگی درمانی بر سبکهای دلبستگی در دانشجویان مرحله عقد
171
191
FA
احمد
امانی
0000-0002-1442-7617
استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان،سنندج،ایران
ahmad_counsellor@yahoo.com
باقر
ثنایی ذاکر
استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران،تهران،ایران
علی محمد
نظری
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران
مهدی
نامداری پژمان
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، مجتمع آموزشی پیامبر اعظم (عج الله)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو رویکرد طرحوارهدرمانی و دلبستگیدرمانی بر سبکهای دلبستگی میباشد.<br /> روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی بوده، که در آن از طرح پیش آزمون- پس آ زمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعه آماری کلیه دانشجویان در مرحله عقد دانشگاه کردستان بود، که برای ازدواج دانشجویی در واحد ازدواج دانشجویی دفتر نهاد رهبری آن دانشگاه ثبتنام کرده بودند. روش نمونهگیری به صورت در دسترس بود که ابتدا تمام آزمودنیها (جامعه آماری) ابزارهای پژوهش را تکمیل نموده، از میان آنها تعداد 67 نفر از افرادی که نمره پایینی را درسبک های دلبستگی به دست آوردند، گزینش و سپس از این تعداد به طور تصادفی 45 نفر انتخاب شدند. این نمونه 45 نفری به صورت تصادفی در سه گروه پژوهش یعنی گروههای طرحوارهدرمانی، دلبستگیدرمانی و کنترل هر کدام به تعداد 15 نفر گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور بود که هر سه گروه پس از تکمیل پیش آزمون و 10 جلسه درمانیِ انفرادی آنها را تکمیل کردند. بعد از سه ماه و در مرحله پیگیری، آزمودنی ها ابزار پژوهش را مجدداً تکمیل نمودند. روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل واریانس یک راهه روی نمرات تفاضل بود.<br /> یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در افزایش سبک دلبستگی ایمن، روش دلبستگیدرمانی معنادار بوده است(002/0p≤). در کاهش سبک دلبستگی ناایمن، روش دلبستگی درمانی اثر معناداری داشته است (042/0p≤) اما در کاهش سبک دلبستگی دوسوگرا هیچ کدام از روشهای درمانی تأثیر معناداری نداشتهاند.<br /> نتایج: روش دلبستگی درمانی در کاهش سبک نا ایمن و افزایش سبک ایمن، روشی مناسب است که در مشاوره زوجهای جوان مؤثر است
طرحواره درمانی,طرحوارههای ناسازگار اوّلیه,دلبستگی درمانی,سبکهای دلبستگی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9437.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9437_4afe52fde315110643e87faf7011637b.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
2
2011
05
01
مقایسه ی اثربخشی رویکردهای خانواده درمانی مبتنی بر حضور ذهن و فراشناخت بر کیفیت روابط زناشویی در مراجعان در آستانه ی طلاق
192
211
FA
ناصر
یوسفی
استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج،ایران
fcp@uok.ac.ir
احمد
سهرابی
استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج
a.sohrabi@uok.ac.ir
مقدمه: این مطالعه با هدف مقایسهی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر حضور ذهن (MBFT) و خانواده درمانی فراشناختی (MCFT) بر کیفیت روابط زناشویی در مراجعان در آستانهی طلاق صورت گرفت.<br /> روش: طرح این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور 66 مراجع متقاضی طلاق به مراکز مشاورهای به طور تصادفی انتخاب شدند و به شیوهی گمارش تصادفی به سه گروه 22 نفری تقسیم شدند. به وسیله ی پرسشنامه صمیمیت زوجین، ابتدا میزان کیفیت روابط زناشویی در این مراجعان اندازهگیری شد (پیش آزمون) و بعد از مداخله گروهی بر روی دو گروه آزمایشی در 8 جلسه، سرانجام پرسشنامه مجدداً اجرا شد (پس آزمون).<br /> یافته ها: داده های به دست آمده برای بررسی میزان تأثیر روش های درمانی تحلیل شدند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری بین مراجعان متقاضی طلاق گروه های آزمایش و کنترل در متغیر وابسته یعنی کیفیت روابط زناشویی تفاوت معنا داری نشان داد.<br /> نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه اثربخشی خانواده درمانی MBFT و MCFT بر کیفیت روابط زناشویی تائید شد. همچنین اثر تقریبا یکسانی برای دو روش درمانی مورد استفاده یافت شد.
خانواده درمانی مبتنی بر حضور ذهن,خانواده درمانی فراشناختی,کیفیت روابط زناشویی,طلاق
https://fcp.uok.ac.ir/article_9439.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9439_a09a1b7df7b50322f0ab2ff71dfaf2c1.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
2
2011
05
01
اثر بخشی بازآموزی اسنادی در کاهش فرسودگی زناشویی و احتمال وقوع طلاق در زوجین متقاضی طلاق
212
225
FA
مرضیه
شریفی
ارشد مشاوره خانواد دانشجوی کارشناسی ه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
msharifi.flj@gmail.com
سلیمان
کارسولی
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
کیومرث
بشلیده
استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
k.beshlide@scu.ac.ir
مقدمه: با توجه به نقش عوامل شناختی و الگوهای اسنادی در درک پویاییهای تعاملات و روابط زناشویی، پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی مداخلات بازآموزی اسنادی به شیوهی گروهی در کاهش فرسودگی زناشویی و کاهش احتمال وقوع طلاق در زوجین متقاضی طلاق می پردازد. روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی و با استفاده از گروه کنترل، اجرای پیش آزمون و پس آزمون می باشد. برای نمونه گیری ابتدا از بین زوجین متقاضی طلاق در شهرستان فلاورجان، تعداد 20 زوج به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیده، سپس به شیوه گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. مقیاس های فرسودگی زوجین و بی ثباتی ازدواج توسط همه شرکت کنندگان تکمیل شد. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه بازآموزی اسنادی گروهی شرکت کرد. درپایان، پس آزمونها در هر دو گروه تکمیل و تفاضل پیش آزمونها و پس آزمونها بین دو گروه، توسط آزمون تحلیل واریانس چندمتغیّری و تک متغیّری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین نمرات فرسودگی زوجین و بی ثباتی ازدواج در پس آزمون گروه آزمایش به طور معناداری از میانگین نمرات پس آزمونها در گروه کنترل پایینتر است. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش، اثربخشی بازآموزی اسنادی زوجین در کاهش فرسودگی زناشویی و کاهش احتمال وقوع طلاق را مورد تأیید قرار می دهد و میتواند در تعیین راهبردهای زوج درمانی نقش مؤثری داشته باشد.
اسنادهای زناشویی,بازآموزی اسنادی,فرسودگی زناشویی,طلاق
https://fcp.uok.ac.ir/article_9451.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9451_33f63b3529b434d6d00df625469b089c.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
2
2011
05
01
پیش بینی سرسختی خانواده توسط فراغت و انجام فرائض دینی در منزل با واسطهگری کیفیت ارتباط در خانواده
226
242
FA
محمد سجاد
صیدی
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
فاطمه
باقریان
استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
مقدمه: با گسترش نگرانی ها از آمار طلاق و گسست پیوندهای خانوادگی، مشاوران و متخصصان خانواده نیاز بیشتری به فهم عوامل مؤثر بر مفاهیمی همچون سرسختی خانواده احساس میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبینیکنندگی فراغت خانواده و انجام فرائض دینی در منزل در سرسختی خانواده و همچنین نقش واسطهای کیفیت ارتباط خانواده در روابط بین متغیرهای پیشبین و ملاک انجام گرفته است.<br /> روش: مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. به همین منظور 125 نفر از ساکنین شهرستان کرمانشاه به روش نمونهگیری جامعهی در دسترس برای تکمیل پرسشنامه های فراغت خانواده ((FLAP و فعالیتهای دینی در منزل(FAITHS) و کیفیت ارتباط (FCS) و سرسختی خانواده (FHI) انتخاب شدند. پس از گردآوری دادهها از همبستگی پیرسون و همچنین رگرسیون متوالی همزمان (روش بارون و کنی) برای آزمون فرضیههای تحقیق استفاده گردید.<br /> یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که متغیرهای پیشبین توانستند به طور معناداری سرسختی خانواده را تبیین کرده و کیفیت ارتباط در خانواده نیز در این میان نقشی واسطهای را ایفا کند.<br /> نتایج: می توان چنین استنباط کرد که التزام خانوادههای ایرانی به فعالیتهای فراغتی و همچنین انجام دستهجمعی برخی فرائض دینی در منزل علاوه بر اینکه موجب افزایش کیفیت ارتباط در خانواده میشود، میتواند تا حدودی از گسستگی خانواده در هنگام رویارویی با سختیها و چالشهای فراروی جلوگیری کرده و پایداری و استقامت آنها را افزایش دهد
سرسختی,سرسختی خانواده,کیفیت ارتباط در خانواده,فراغت خانواده,انجام فرائض دینی در منزل
https://fcp.uok.ac.ir/article_9452.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9452_c62a79aeba85c830662519c1fd31d8a3.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
2
2011
05
01
بررسی رابطه ابعاد سلامت روان و احساس گناه با تعهد زناشویی افراد متأهل
243
256
FA
نادر
کریمیان
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
یوسف
کریمی
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
بهمن
بهمنی
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی تهران،تهران،ایران
naderk65@yahoo.com
مقدمه: تعهد زناشویی مفهومی مهم در پایداری و سلامت نظام خانواده است. تعهد زناشویی با متغیّرهای گوناگون درون یا برون فردی مرتبط است که از آن جمله می توان از سلامت روانی و چگونگی احساس گناه افراد نام برد. هدف این پژوهش، تعیین ارتباط ابعاد سلامت روان و احساس گناه با تعهد زناشویی در افراد متأهل می باشد.<br /> روش: در این مطالع ههمبستگی، از بین کارمندان و آموزشیاران متأهل نهضت سوادآموزی شهرستان سنندج در سال 1390، 98 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای تعهد زناشویی(DCI)، سلامت عمومی GHQ-28)) و احساس گناه احمدپور(1386) گردآوری گردید. دادههای پژوهش با روشهای همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان وگام به گام و آزمون t مستقل در نرم افزار spss 16 نحلیل گردید.<br /> یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیّرهای احساس گناه و اضطراب میتوانند پیش بینی کننده میزان تعهد زناشویی در افراد متأهل باشند. هم چنین میزان تعهد زناشویی زنان و مردان تفاوت معنیداری نشان نداد.<br /> نتایج: هر چه فرد از سلامت روانی بیشتری برخوردار باشد انتظار میرود تعهد زناشویی و وفای به عهد نیز در او بیشتر باشد. با توجه به آنکه تعهد زناشویی تابع جنسیت نیست، پیشنهاد میشود برنامه های کلی برای بهبود سلامت روانی همه جامعه در ردههای سنی گوناگون تدارک دیده شود.
تعهد زناشویی,سلامت روانی و احساس گناه
https://fcp.uok.ac.ir/article_9453.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9453_04d097ec65169db3bb6d9a77a2935c0a.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
2
2011
05
01
یادداشتهای مدیر مسئول
1
3
FA
https://fcp.uok.ac.ir/article_11001.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_11001_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf