دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
1
2011
05
01
رابطة بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی با توجه به عوامل فردی و خانوادگی
1
19
FA
اعظم
صالحی
دانشگاه اصفهان، گروه مشاوره،اصفهان،ایران
salehi120@yahoo.com
ایران
باغبان
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
فاطمه
بهرامی
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
f.bahrami26@yahoo.com
سید احمد
احمدی
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
drahmadahmady@yahoo.com
مقدمه: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان اثرات قابل توجهی بر هیجاناتی که هر فرد تجربه می کند دارند. هدف از این پژوهش، مطالعهی رابطهی بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی(افسردگی، اضطراب، خصومت و حساسیت بین فردی) با توجه به عوامل فردی و خانوادگی است.<br /> روش: در این مطالعه ی همبستگی، از بین دانشجویان دانشگاه اصفهان 300 نفر که در رشته های مختلف تحصیل میکردند، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. دو آزمون راهبردهای شناختی تنظیم هیجانCERQ و آزمون SCL-90 به همراه فرم اطلاعات دموگرافیک روی گروه نمونه اجرا شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-11.5 و همچنین ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی زیر بنایی و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.<br /> یافته ها: نشان دادند که دو راهبرد شناختی تنظیم هیجان، از جمله، مصیبت بار تلقی کردن و نشخوار فکری، می توانند پیش بینی کننده ی مشکلات هیجانی باشند. به علاوه، از بین عوامل فردی و خانوادگی، وجود استرس اخیر در زندگی دانشجویان با تمامی مشکلات هیجانی و وجود حوادث شدید در زندگی فردی با خصومت رابطه دارد.<br /> نتایج: نتیجه ای که از این پژوهش به دست آمد این بود که با توجه به یافته های تحقیق حاضر، حذف راهبردهای غیر مؤثر و آموزش راهبردهای مؤثر تنظیم شناختی هیجان بهتر است بعنوان بخشی از مداخله در مشکلات هیجانی مدنظر قرار گرفته شود.
راهبرد های شناختی تنظیم هیجان,مشکلات هیجانی,افسردگی,اضطراب,خصومت,حساسیت بین فردی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9399.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9399_bbd5eb4e8bcae85032ccc490caad1658.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
1
2011
05
01
بررسی شاخصهای روان سنجی مقیاس خانوادگی تفکیک خویشتن(DSI-2)
19
38
FA
ناصر
یوسفی
گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان،سنندج،ایران
fcp@uok.ac.ir
و مقدمه: ﻫﺪف ﻋﻤﺪه تحقیقﺣﺎﺿﺮ اﻋﺘﺒﺎریاﺑﯽ مقیاس خانوادگی تفکیک خویشتن روی زنان و مردان متاهل شرکت کننده در کلاسهای آموزش خانواده مدارس راهنمایی در شهرستان سنندج بود.<br /> روش:طرح تحقیقازنوعتحقیقهمبستگی است( تحلیل عاملی به شیوهی چرخش متمایل از نوع ابلیمین مستقیم و تحلیل عامل تاییدی بود). حجم نمونه512 نفر بود که در دو مرحله (مرحلة اول 321 و مرحلة دوم 191) و از بین ﮐﻠیة زنان و مردان متاهل شهرستان سنندج در سال 1390 بودند، که ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و مقیاسهای خانوادگی تفکیک خویشتن و پرسشنامه های ملاک را تکمیل ﻧﻤﻮدﻧﺪ. دادهها به روش تحلیل ﻋﺎﻣﻠﯽ به شیوهی ﭼﺮﺧﺶ متمایل از نوع آبلیمین مستقیم و تحلیل عامل تاییدی تجزیه و تحلیل شد.<br /> یافتهها: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از روش تحلیل ﻋﺎﻣﻠﯽ به شیوة چرخش متمایل از نوع ابلیمین مستقیم، چهار ﻋﺎﻣل تفکیک خویشتن را ﻧﺸﺎن داد و با تحلیل عامل تائیدی آنها برازش شدند. ضرایب پایاییﻫﻤﺴﺎﻧﯽ دروﻧﯽ از ﺟﻤﻠﻪ آﻟﻔﺎیﮐﺮوﻧﺒﺎخوتصنیف ﺑﺮای43ﻣﺎده و چهار ﻋﺎﻣﻞ (به ترتیب با مقدار 89/0 و 83/0) رﺿﺎیت ﺑﺨﺶﺑﻮدﻧﺪ. همچنین، ضرایبروایی همگراو واگرا تفکیک خویشتن با پرسشنامههای عاطفهی مثبت و منفی، پرسشنامه اعتماد به نفس، مقیاس بازنگری چک لیست علایم 90 (بعد اضطراب و حساسیت بین فردی) به ترتیب (38/0، 41/0- ، 39/0، 42/0- و 36/0-) بدست آمده است که در سطح (0001>p) معنادار است. ﺑﻪ ﻋﻼوه،تحلیل آزمونT ﻧﺸﺎنداد ﮐﻪ بین زنان و مردان در عاملها ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد ﻧﺪارد و همچنین تحلیل واریانسﭼﻨﺪ ﻣتغیری نشان داد که بینﮔﺮوهﻫﺎیﺳﻨﯽﭘﻨﺞﮔﺎﻧﻪ از ﻟﺤﺎظ میزانتفکیک خویشتن ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد ﻧﺪارد.<br /> نتایج: ﻧﺘﺎیج ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه از تحلیل ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﺎ تحقیقات پیشین ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺗوّﺟﻪ ﺑﻪ روایی و پایایی ﭘﺮﺳشنامهی تفکیک خویشتن از آن ﻣﯽ ﺗﻮان در ﻣﺤیطﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ خانوادگی
ﭘﺮﺳشنامهی تفکیک خویشتن,اعتباریابی پرسشنامه,روایی,پایایی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9408.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9408_cc7f00cf22516da516b677a61c0fa553.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
1
2011
05
01
بررسی رابطه ایدئولوژیهای جنسیتی، نقش های زناشویی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی
39
53
FA
غلامرضا
رجبی
0000-0002-8423-4589
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
rajabireza@scu.ac.ir
فردین
قربانی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز
رضا
خجسته مهر
0000-0002-6721-3823
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
khojasteh_r@scu.ac.ir
مقدمه: زندگی افراد متاهل متاثر از کیفیت زندگی آن ها است که شامل درک افراد از موقعیت خود در زندگی از نظر فرهنگ، سیستم ارزشی که در آن زندگی می کنند، اهداف، انتظارات، استانداردها و اولویت هایشان می باشد.<br /> روش: این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین ایدئولوژی جنسیتی، نقش های زناشویی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی کارکنان متاهل ادارههای دولتی شهر شیراز بود. 250 کارمند متاهل (125 مرد و 125 زن) از بین کارکنان ادارههای دولتی شهر شیراز با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای ایدئولوژیهای نقشهای جنسیتی بروگان و کاتنر، نقشهای زناشویی محقق ساخته، هوش هیجانی شاته و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. ویژگیهای روانسنجی ابزارهای مورد استفاده همگی رضایت بخش بودند.<br /> یافته ها: نتایج همبستگیهای مثبت بین 23/0 تا 52/0 بین متغیرهای ایدئولوژی جنسیتی، نقشهای زناشویی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی را نشان داد. تحلیل رگرسیون هم نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین (ایدئولوژی های جنسیتی، نقشهای زناشویی و هوش هیجانی) متغیر های نقشهای زناشویی و هوش هیجانی پیش بینی کننده متغیر ملاک (کیفیت زندگی) است.
ایدئولوژی جنسیتی,نقشهای زناشویی,هوش هیجانی,کیفیت زندگی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9400.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9400_8ad72b59985199d118185248609fb1fa.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
1
2011
05
01
بررسی اثربخشی روان درمانی شناختی - رفتاری مذهب محور برافسردگی زنان مطلقه
54
64
FA
دکترنجمه
حمید
گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران،اهواز،ایران
n.hamid@scu.ac.ir
زهرا
دهقانی زاده
دانشجوی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز
مجید
عیدی
دانشجوی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف: طلاق از استرس زاترین فقدان ها می باشد و موجب آشفتگی های هیجانی و مشکلات رفتاری در افراد می شود،دراین میان آسیب پذیری زنان از پیامد های طلاق بیشتر از مردان است. هدف از پزوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت درمانی مذهب محور برافسردگی زنان مطلقه بوده است.<br /> روش: پژوهش حاضراز نوع آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و دوره ی پیگیری بوده است.جامعه ی آماری این پژوهش شامل 30 زن مطلقه است که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به طور همتاسازی انتخاب شدند. این افراد از نظر سن ، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، عدم ابتلا به بیماریهای جسمانی، دارا بودن یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسشنامه افسردگی بک وسایر متغیرهای مورد نظر در پژوهش کاملاً همگون بودند. سپس آزمودنی ها به طورتصادفی به دو گروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند. در مورد گروه آزمایش 12 جلسه 45 دقیقه ای روان درمانی شناختی- رفتاری مذهب محور اجرا گردید اما در مورد گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ی افسردگی بک ویراست دوم بود.<br /> یافته ها: نتایج حاصل آشکار ساخت که بین گروه آزمایش و کنترل پس ازاجرای روان درمانی شناختی- رفتاری مذهب محور تفاوت معنی داری وجود داشت) 001/0(p
روان درمانی شناختی -رفتاری مذهب محور,افسردگی,زنان مطلقه
https://fcp.uok.ac.ir/article_9402.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9402_b16a37345663ed12be72976551df5b3a.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
1
2011
05
01
مطالعهای بر تعارض تکالیف کار با تکالیف خانواده در مراحل رشدی
658
81
FA
میثم
صادقی
دانشجوی کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران
حمیدرضا
عریضی سامانی
استادیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
yasmsadeghi@gmail.c0m
سیّدمیثم
دیباجی
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه اصفهان
سهدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تعارض تکالیف کار با تکالیف زندگی خانوادگی در مراحل رشدی و تحصیلی مختلف بوده است. زمینهی نظری این پژوهش مبتنی بر برخورد مراحل رشد روانی اجتماعی اریکسون (سه مرحلهی آخر) با دنیای کار و تأثیر آن بر زندگی خانوادگی بوده است.<br /> روش: جامعهی آماری این پژوهش، شامل تمام کارکنان ایستگاههای منطقهی دو عملیات انتقال گاز (اصفهان) مشتمل بر 613 نفر بوده است که در سال 1389 مشغول به کار بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 150 نفر از کارکنان ایستگاههای منطقهی دوعملیات انتقال گاز انتخاب شدند که در نهایت 124 پرسشنامه جمعآوری شد (نرخ بازگشت 83 درصد) که به پرسشنامهی تداخل کار- خانواده پاسخ دادند.<br /> یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها بیانگر آن بودند که با افزایش سن و با توجّه به مقتضیات مراحل تحوّل روانی اجتماعی اریکسون، سرریز شدن مسایل کاری به زندگی خانوادگی کاهش مییابد. همچنین یافتههای پژوهش نشان دادند که با افزایش سطح تحصیلات، تداخل خانواده- کار تشدید میگردد.<br /> نتایج: همبستگی منفی مراحل سنی و ادراک تداخل کار-خانواده، با استفاده از نیازمندیها و منابع در دستر افراد برای برآورده کردن این نیازمندیها در مراحل تحوّلی متفاوت، قابل تبیین است. همچنین در تبیین همبستگی مثبت سطح تحصیلات و ادراک تداخل کار-خانواده میتوان به افزایش آگاهی از مسؤولیّتهای خانوادگی و افزایش مسؤولیّتهای شغلی در اثر افزایش سطح تحصیلات اشاره کرد. با توجّه به نتایج تحقیق به نظر میرسد با مدیریت صحیح، نیازمندیهای مراحل تحوّل فرد و همچنین برنامههای مداخلهای برای افراد با سطح تحصیلات بالا بتوان از سطح تداخل کار- خانواده کاست. این پژوهش زمینهی توجیه کاربردی این مسأله را فراهم کرده است. محدودیّت عمدهی این پژوهش نوع بررسی مقطعی آن است که دلایل آن ذکر شده است و البته با پیشنهاد یک پژوهش طولی راهی برای غلبه بر آن ارایه شده است.
تداخل کار- خانواده,مراحل رشدی,سطح تحصیلات
https://fcp.uok.ac.ir/article_9403.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9403_207f37eb80d667c099e3ca9b76f6e058.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
1
2011
05
01
بررسی ارتباط میان ابعاد مثبت و منفی عزّت نفس با سلامت روانی از طریق نقش میانجی-گر فرسودگی شغلی در زنان متأهّل و مجّرد
82
100
FA
کیومرث
بشلیده
گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
k.beshlide@scu.ac.ir
سید اسماعیل
هاشمی شیخ شبانی
گروه روان شناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطهی میان دو بعد عزّت نفس (خودارزنده سازی و خودناارزنده سازی) با سلامت روانی با میانجیگری فرسودگی شغلی است. روش: جامعهی آماری شامل کلّیهی معلّمان زن مدارس شهرستان شادگان بودند که از میان آنها یک نمونهی تصادفی چند مرحلهای به تعداد 120 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش -که یک طرح توصیفی از نوع همبستگی بود- سه آزمون عزّت نفس روزنبرگ (1963)، فرسودگی شغلی مسلش (1981) و سلامت عمومی گلدبرگ (1978) استفاده گردید. یافته: به منظور تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و تجزیه و تحلیل مدل پژوهش با نرم افزار Amos18 انجام گرفت. شاخصهای برازش مدلیابی معادلات ساختاری، مدل کلّی پژوهش را تأیید کردند؛ به عبارت دیگر، نتایج نشان دادند دو بعد خودارزندهسازی و به ویژه خودناارزندهسازی از طریق یک ساختار زیربنایی (متغیّر مکنون) فرسودگی شغلی بر متغیّر مکنون ابعاد سلامت روانی اثر میگذارد. نتایج: نتایج حاصل از روش خودراهانداز و فاصلهی اطمینان حاصل از آن نشان داد که اندازهی اثر غیرمستقیم خودناارزنده سازی بر سلامت روانی از طریق فرسودگی شغلی برابر با 33/0 است که در سطح 002/0 p= معنیدار است. تلویحات نظری مهمی از کارکرد متفاوت ابعاد مثبت و منفی عزّت نفس بر سلامت روانی از طریق فرسودگی شغلی در معلّمان زن حاصل شده است که در متن مقاله به آن پرداخته میشود.
شغلی عزّت نفس,سلامت روان,فرسودگی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9404.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9404_a7f1415267a7e1951e796b4de430954a.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
1
2011
05
01
بررسی رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیّت زندگی نوجوانان
101
114
FA
فریبا
شهرکی ثانوی
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت ،کمیتهی تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،زاهدان،ایران
alinavidian@gmail.com
علی
نویدیان
استادیار مشاوره ی خانواده (مرکز تحقیقات ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان)
دکتر علیرضا
انصاری مقدّم
استادیار اپیدمیولوژی (مرکز تحقیقات ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان)
مهدی
فرجی شوی
دکترای حرفهای،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،ایران
هدف: به لحاظ اهمیت و دامنهی فراگیر کیفیت زندگی، عوامل موثر بر آن همواره بررسی شده است. در این میان، نقش خانواده و نحوهی ارتباطات اعضای آن با یکدیگر در شکلگیری کیفیّت زندگی بسیار اساسی به نظر میرسد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر الگوهای ارتباط خانوادگی بر کیفیت زندگی نوجوانان انجام شد.<br /> روش: این مطالعه مقطعی (توصیفی-تحلیلی) است که در شهر زاهدن در سال89 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش، 439 نوجوان دبیرستانی است که با روش نمونهگیری تصادفی وارد مطالعه شدند. جهت بررسی الگوی ارتباطی خانوادگی از ابزار تجدیدنظر شدهی الگوی ارتباطات خانوادگی و جهت بررسی کیفیت زندگی از پرسشنامهی استاندارد Kidscreen – 52 استفاده شد.<br /> یافتهها: یافتهها نشان داد که از نظر الگوهای ارتباط خانوادگی، الگوهای ارتباطی کثرتگرا و توافقکننده بیشترین فراوانی را در خانوادهها به خود اختصاص داده بودند. نتایج تحلیل رگرسیون به روش همزمان بین متغیّرهای مستقل الگوهای ارتباط خانوادگی با ابعاد کیفیت زندگی در تمام ابعاد، به جز بین الگوی ارتباط خانوادگی و بعد پذیرش اجتماعی رابطهی معنیدار را نشان داد. الگوی ارتباط خانوادگی، قویترین پیشبینی کنندهی بعد رابطهی خانوادگی (45/0= β) بود. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک طرفه، رابطهی معنیداری را بین کیفیت زندگی نوجوانان با نوع الگوهای ارتباطی خانواده نشان داد (01/0>P).<br /> نتایج: بر طبق نتایج، هر چه محیط خانواده شرایط گفتگوی راحت را بیشتر فراهم آورد، سلامت و زندگی غنیتر فرزندان را در پی دارد.
الگوهای ارتباطی خانواده,کیفیت زندگی,نوجوانان
https://fcp.uok.ac.ir/article_9405.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9405_c055781322a0b799e9390a09ae36e091.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
1
1
2011
05
01
اثر بخشی آموزش روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر شادکامی همسران
115
130
FA
زهرا
پاداش
دانشآموخته کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
:z.padash@yahoo.com
مریمالسادات
فاتحی زاده
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان
محمد رضا
عابدی
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان
هدف: محققان حوزههای روان شناختی، علوم زیستی و علوم اجتماعی به اهمیت نقش شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی، کارآمدی، بهرهوری و مشارکت اجتماعی اشاره نمودهاند و به ارائهی انواع روشهای افزایش شادی پرداختهاند. این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر شادکامی زنان و مردان متأهل شهر اصفهان پرداخته است.<br /> روش: این پژوهش تجربی از نوع میدانی است. جامعه آماری این پژوهش زنان و مردان مراجعهکننده به مرکز مشاوره الفبای زندگی در بهار و تابستان سال 1389 بودند. نمونهی پژوهش شامل 32 زن و مرد متأهل بودند که به روش نمونهگیری داوطلب با جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. زنان و مردان متأهل گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه در هشت هفته تحت آموزش به شیوهی کیفیت زندگی درمانی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود.<br /> یافتهها: تحلیل یافتهها مبتنی بر آزمون تی برای گروههای مستقل نشان داد که تفاوت معنادار بین نمرات شادکامی گروه آزمایش و کنترل در مرحلهی پسآزمون وجود دارد. به این معنی که کیفیت زندگی درمانی بر شادکامی زنان و مردان متأهل مؤثر بوده است
شادکامی همسران,کیفیت زندگی درمانی,شادکامی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9407.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9407_31446f9f618615ee8f688b71c4e6b019.pdf