ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) با روان درمانی بین فردی (IPT) بر افزایش رضایت زناشویی زنان باردار
هدف:هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای درمان شناختی رفتاری با روان درمانی بین فردی در افزایش رضایت زناشویی زنان باردار بود. در دوره بارداری به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و روانشناختی زنان، رابطه زوجین دچار تغییراتی میشود که علاوه بر تأثیر بر سلامتی مادر و نوزاد، رضایت زناشویی زوج ها را تحت تأثیر قرار میدهد. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان باردار مراجعه کننده به مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر (عج) بودند. به منظور انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. تعداد 36 نفر بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب و در 3 گروه 12 نفره (CBT، IPT و گروه کنترل) گمارش شدند. گروه CBT و گروه IPT در 8 جلسه به صورت هفتگی اجرا شد، اما برای گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه رضایت زناشویی (ENRICH) استفاده شد. یافته ها: با توجه به اینکه مقدار F محاسبه شده برای تأثیر گروه ها (26/18 =F) در سطح 1 درصد معنیدار است بنابراین، نتیجه تحلیل کواریانس دال بر این است که بین 3 گروه در نمرات پس آزمون بعد از تعدیل نمرات پیشآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجه تحلیل آزمون تعقیبی نشانگر این است که بین دو روش آموزشی IPT و CBT تفاوت معنی داری در نمرات پس آزمون وجود ندارد. اما هر دو روش آموزشی نسبت به گروه کنترل از نظر آماری در نمرات پس آزمون رضایت زناشویی افزایش معنی داری داشتند. نتیجه گیری: از این پژوهش چنین برمی آید که هر دو روش به رغم تفاوت هایی در مبانی فلسفی و نظری خویش، در عمل مشاوره بر روی زنان باردار برای افزایش رضایت زناشویی چندان متفاوت از هم نیستند، اما در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری در نمرات رضایت زناشویی ایجاد میکنند.
https://fcp.uok.ac.ir/article_9214_640c6bf37e53c6330f2ea7c8182b4df2.pdf
2015-02-20
583
605
درمان شناختی-رفتاری
روان درمانی بین فردی
رضایت زناشویی
بارداری
علی
قره داغی
dr.gharadaghi@gmail.com
1
استادیار مشاوره، دانشگاه تبریز،تبریز،ایران
LEAD_AUTHOR
عبدالله
شفیع آبادی
2
استاد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران
AUTHOR
بتول
حسین رشیدی
3
دانشیار گروه زنان و زایمان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر
AUTHOR
کیومرث
فرحبخش
4
استادیار مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
معصومه
اسمعیلی
masesmaeily@yahoo.com
5
دانشیار مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی روایت درمانی بر افزایش صمیمیت زوجین و ابعاد آن: تلویحاتی برای درمان
هدف: صمیمیت به عنوان یک نیاز روانشناختی اولیه در نظر گرفته میشود که به طور گسترده در روانشناسی بالینی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روایت درمانی بر افزایش صمیمیت زوجین و ابعاد آن انجام گرفت. روش: در این مداخله نیمه آزمایشی که با استفاده از دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد، 20 زوج که به دلیل مشکلات زناشویی به مرکز مشاورۀ سازمان بهزیستی شهر بهشهر مراجعه کرده بودند با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. با کمک پرسشنامه صمیمیت زوجین، ابتدا میزان صمیمیت زوجین قبل از مداخله بر روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اندازه گیری شد (پیش آزمون) و بعد از مداخله بر روی گروه آزمایش در طی 8 جلسه، پرسشنامه مجدداً بر روی هر دو گروه اجرا شد (پس آزمون). داده ها با کمک آماره های توصیفی و روش کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، روایت درمانی صمیمیت زوجین و سه بعد آن به نام صمیمیت عاطفی، ارتباطی و کلی را در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش داد (01/0P<). نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روایت درمانی بر صمیمیت زوجین، میتواند تلویحات ارزشمندی را در مورد بهداشت روانی زوجین فراهم کند. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
https://fcp.uok.ac.ir/article_9218_f94ebc0928a7f5f3762a7a57ce607e97.pdf
2015-02-20
607
632
روایت درمانی
صمیمیت
ابعاد صمیمیت
زوجین
محمدرضا
خدابخش
khodabakhsh@ut.ac.ir
1
دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان،مشهد،ایران
LEAD_AUTHOR
فریبا
کیانی
2
دکتری روان شناسی،کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام،ایلام،ایران
AUTHOR
ابراهیم
نوری تیرتاشی
3
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران
AUTHOR
حامد
خستو هشجین
4
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه رضایت زناشویی، صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی در متأهلین باگذشت
هدف: گذشت و عوامل تأثیرگذار بر آن همواره مورد توجه روانشناسان و خانواده درمانگران بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایت زناشویی، صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی در متأهلین با گذشت اداره های دولتی شهر خرم آباد بود. روش: این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش کارکنان متأهل ادارههای دولتی شهر خرم آباد بودند که 220 نفر به عنوان نمونه پژوهش، مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش از مقیاس گذشت خانواده (Family Forgiveness Scale)، پرسشنامه رضایت زناشویی (Marital Satisfaction)، پرسشنامه صمیمیت (Intimacy) و پرسشنامه کیفیت روابط زناشویی (Marital Relationship Quality) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-16 و همچنین از روش آماری همبستگی استفاده شد. یافتهها: آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که رضایت زناشویی در سطح (547/789= f)، صمیمیت در سطح (779/12957= f) و کیفیت روابط زناشویی در سطح (050/579= f) با گذشت همبستگی مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: افرادی که به همسر خود گذشت بیشتری نشان میدهند، رضایت زناشویی بیشتری دارند و میزان صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی بین آنها بالاتر است.
https://fcp.uok.ac.ir/article_9219_1d37b4a657e1efa763576dd2dc035d20.pdf
2015-02-20
633
652
گذشت
رضایت زناشویی
صمیمیت
کیفیت روابط زناشویی
معصومه
موحدی
yazdan movahedi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
یزدان
موحدی
2
دانشجوی دکتری علوم اعصاب،دانشگاه تبریز،تبریز،ایران
AUTHOR
کلثوم
کریمی نژاد
kolsoumkariminejad@gmail.com
3
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علوم پزشکی لرستان،خرم آباد،ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه های ADHD در کودکان دارای این اختلال
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ومقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه های بیش فعالی- تکانشگری، در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که آزمودنی ها به روش تصادفی خوشه ای از میان دانش آموزان مقطع سوم مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند و از میان آنها 60 نفرکه به وسیله روانشناس بالینی و روانپزشک مورد بررسی و تأیید علائم اختلال قرار گرفتند، به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره، شامل 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه کانرز بود و دادهها به وسیله تحلیل کواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS-16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین چهار گروه تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد کارآمدترین روش ها در کاهش نشانه های بیش فعالی- تکانشگری، روش ترکیبی (آموزش همزمان والدین و کودکان) و آموزش والدین بود. نتیجه گیری: از مؤثرترین شیوههای درمانی کاهش نشانههای بیش فعالی-تکانشگری در کودکان مبتلا به این اختلال، آموزش والدین و کودکان به صورت همزمان و مداخلات خانواده محور می باشد.
https://fcp.uok.ac.ir/article_9220_0b8da186273fea39c8979da2274b9be2.pdf
2015-02-20
653
672
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
مداخلات والدین محور
مداخلات کودک محور
مختار
ملک پور
1
استاد روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
AUTHOR
سمیرا
هادی
hadi.samira@rochetmail.com
2
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
سالار
فرامرزی
3
استادیار روان شناسی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
روناک
عشقی
4
دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
امیر
کشاورز
5
دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه نظریه همسان همسری براساس ویژگیهای شخصیتی
هدف: انتخاب همسر در دنیا یکی از مهمترین تصمیمهایی است که اکثر افراد حداقل یکبار در زندگیشان میگیرند. این تحقیق با هدف بررسی نظریه همسان همسری در بین دانشجویان انجام گرفته است.
روش: تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی است. 207 دانشجو از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور ساری به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای شخصیتی نئو (NEO-FFI-SELF) و شخصیتی شریک ایدهال (NEO-FFI-IDEAL) را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t-test و با استفاده از 16=SPSS انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که افراد تمایل دارند شریکشان را مشابه با ویژگیهای شخصیتی خود و با توجه به پنج بعد شخصیتی (روان رنجورخویی، برونگرایی، باز بودن، توافق پذیری و وجدانی بودن) انتخاب کنند. یافته دیگر این بود که بین دختران و پسران در انتخاب شریک ایده ال مشابه با خود تفاوت وجود دارد. به عبارت دیگر، دختران برونگراتر، توافقی تر و وجدانی تر و پسران روان رنجورترند.
نتیجه گیری:این یافته ها از نظریه همسان همسری در انتخاب همسر حمایت میکنند.
https://fcp.uok.ac.ir/article_9221_0bb87f94da531a44f1cec68fa647394c.pdf
2015-02-20
673
689
همسان همسری
انتخاب همسر
سنخهای شخصیتی
غلامرضا
رجبی
rajabireza@scu.ac.ir
1
دانشیار روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
LEAD_AUTHOR
باب اله
بخشی پور
2
استادیار مشاوره، دانشگاه پیام نور، مرکز ساری
AUTHOR
قدرت اله
عباسی
3
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی روش آموزشی حل مسئلۀ اجتماعی در ارتقاء تعامل مادر-کودک در مادران کودکان آهسته گام
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش آموزشی حل مسئلۀ اجتماعی در ارتقاء تعامل مادر- کودک (پذیرش فرزند، بیش حمایتگری، سهل گیری، طرد فرزند) در مادران کودکان آهسته گام انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ مادران کودکان آهسته گام مدارس استثنایی شهر اردبیل در سال 1391 تشکیل میدادند، 48 نفر از مادران کودکان آهسته گام به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و سپس در دو گروه جایگزین شدند. برای گروه آزمایش، آموزش حل مسئلۀ اجتماعی اعمال شد و گروه کنترل، هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. داده ها به روش اندازه گیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئلۀ اجتماعی در ارتقاء تعامل مادر-کودک مادران کودکان آهسته گام مؤثر بوده است و میانگین نمرات مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه کنترل در پرسشنامه تعامل مادر-کودک افزایش یافته بود. نتیجه گیری: بنابراین، می توان نتیجه گرفت که روش حل مسئلۀ اجتماعی برای کاهش مشکلات ناشی از داشتن کودک آهسته گام و به ویژه ارتقاء تعامل مادر-کودک مؤثر میباشد.
https://fcp.uok.ac.ir/article_9230_cdb82a7f7015173b1b5ad10ebaeb413f.pdf
2015-02-20
691
717
حل مسئلۀ اجتماعی
تعامل مادر-کودک
مادران
کودکان آهسته گام
سیفالله
آقاجانی
sf_aghajani@yahoo.com
1
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
2
استاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد
نریمانی
3
استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران
AUTHOR
محمدباقر
غباری بناب
4
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران،تهران،ایران
AUTHOR
زینب
محسن پور
5
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد اردبیل
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی تجربۀ زیستۀ والدین از چگونگی آموزش اخلاق جنسی به فرزندان خود
هدف:هدف از پژوهش کنونی بازنمایی تجربه زیسته والدین (در خانوادههای طبقه متوسط و فرهیخته شهر سنندج) از چیستی و چگونگی آموزش اخلاق جنسی به فرزندانشان بوده است. روش:پژوهش، از گونه کیفی بوده و پدیدارشناسی، هم در جایگاه رویکرد و هم در جایگاه روش، توأمان، راهبر پژوهش بوده است. دادههای پژوهش از راه مصاحبه نیمهسازمانیافتۀ چندمرحلهای به دست آمده و به روش آجاوی و هیگز مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها:یافتهها نشان میدهند که تجربه والدین را در سه بعد شناختی و عملی و عاطفی میتوان بازسازی کرد که به ترتیب مؤلفههای درونی این سه بعد، ناآگاهی، اقتضایی بودن و دلهره است. به دیگر سخن، والدین هیچ آگاهیای از چیستی تربیت جنسی و چگونگی آموزش اخلاق جنسی نداشته، رویکرد آنان در مواجهه با فرزندان، رویکردی اقتضایی است بدان معنا که هنگامی که درگیر مشکل میشوند به فکر اقدام میافتند. افزون بر این، هراس و دلهرهای فراگیر وجود والدین را دربرگرفته که سخت نگران فرزندان خود از نظر اخلاق جنسی هستند. در پایان راهکار پیشنهادی پژوهش برای والدین بهرهگیری از راهبرد پیوندی- گسلیِ نرم است تا والدین متناسب با باورهای دینی و فرهنگی خویش به کار آموزش اخلاق جنسی بپردازند.
https://fcp.uok.ac.ir/article_9237_34d5afc479d865049d0b5f1b292a321e.pdf
2015-02-20
719
747
پدیدارشناسی تفسیری
تربیت جنسی
اخلاق جنسی
رویکرد پیوندی- گسلی
کیوان
بلندهمتان
k.bolandhematan@gmail.com
1
استادیار فلسفه تربیت، دانشگاه کردستان،سنندج،ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یادداشت های مدیر مسئول
https://fcp.uok.ac.ir/article_11012_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2015-02-20
1
3