%0 Journal Article %T بررسی میزان سازگاری اجتماعی کودکان یک زبانه و دوزبانه با تجارب خانوادگی ویژه در شهر‏کرمانشاه %J مشاوره و روان درمانی خانواده %I دانشگاه کردستان %Z 2251-6654 %A سلیمی, جمال %D 2012 %\ 11/21/2012 %V 2.1 %N ویژه نامه خانواده و طلاق %P 140-150 %! بررسی میزان سازگاری اجتماعی کودکان یک زبانه و دوزبانه با تجارب خانوادگی ویژه در شهر‏کرمانشاه %K یک زبانگی %K دوزبانگی %K سازگاری اجتماعی %K جنسیت %K تجارب ویژه‌ی خانوادگی %R %X هدف: این پژوهش به دنبال بررسی میزان سازگاری اجتماعی کودکان یک زبانه و دوزبانه  در 2 منطقه‌ی شهر کرمانشاه  می‏باشد.       روش:تحقیق حاظر از نوع پژوهش های علّی ـ مقایسه‌ای است. در پژوهش‌های علّی ـ مقایسه‌ای، پژوهش‌گر به دنبال کشف و بررسی روابط عوامل و شرایط و یا نوعی رفتار است که قبلاً و جود داشته یا از طریق مطالعه نتایج حاصل از آنها رخ داده است. وی‍ژگی تحقیق علّی ـ مقایسه‌ای بررسی علل پس از وقوع آنهاست.        جامعه‌ی تحقیق کلیه‌ی کودکان دوره‌ی ابتدایی دو منطقه‌ی 1 و 2 شهر کرمانشاه هستند. دراین پژوهش نمونه‌ی تحقیق شامل 20 نفر از کودکان یک زبانه و 20 نفر از کودکان 2 زبانه(شامل 10 دختر یک زبانه و 10 دختر 2 زبانه و 10 پسر یک زبانه و 10 پسر دوزبانه) است که به تبع این ویژگی(یک زبانه یا دو زبانه بودن) دارای تجارب خانوادگی ویژه(خاص) می باشند. در این پژوهش به علّت محدودیت‌هایی که در زمینه‌ی انتخاب نمونه موجود بود، از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. برای جمع آوری داده‌ها در این پژوهش از پرسش‌نامه‌ی رفتاری کودکان راتر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پژوهش از روش‌های آمار توصیفی مانند میانگین ؛ واریانس و ... استفاده شده است و در بخش آمار استنباط از آزمون آماری معناداری اختلاف میانگین (t) استفاده شده است.       یافته‏ها:بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش، 1- در سطح معناداری 05/ 0 اختلاف معناداری بین بیش‌فعّالی ـ پرخاش‌گری و کودکان یک زبانه و دوزبانه وجود ندارد؛ 2-  در سطح معناداری 05/ 0 تفاوت معناداری بین اضطراب ـ افسردگی و کودکان یک زبانه و دوزبانه وجود دارد؛ 3-  در سطح معناداری 05/0 تفاوت معناداری رفتاری ضدّاجتماعی در کودکان یک زبانه و دوزبانه وجود ندارد؛ 4-  در سطح معناداری 05/0 اختلاف معناداری بین ناسازگاری اجتماعی و کودکان یک زبانه و دوزبانه وجود دارد؛ 5- در سطح معناداری 05/0 اختلاف معناداری بین ناسازگاری اجتماعی دختران و پسران دوزبانه وجود ندارد و 6- در سطح معناداری 05/0 تفاوت معناداری بین ناسازگاری اجتماعی در کودکان دختر و پسر یک‌زبانه در مدارس ابتدایی وجود ندارد.        نتایج: بین میزان سازگاری کودکان یک‌زبانه  و دوزبانه تفاوت معناداری وجود دارد، امّا تفاوت‌ معناداری بین میزان سازگاری اجتماعی کودکان دختر و پسر یک‌زبانه هم‌چنین میزان سازگاری اجتماعی کودکان دختر و پسر دوزبانه مشاهده نمی‌شود. %U https://fcp.uok.ac.ir/article_9709_178460de2d0ed64cc3b5a00cac06045e.pdf