%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش پیش از ازدواج بر باورهای ارتباطی، خودکار آمدی و معناجویی در دانشجویان پرستاری %J مشاوره و روان درمانی خانواده %I دانشگاه کردستان %Z 2251-6654 %A رضازاده, مسعود %A صدری دمیرچی, اسماعیل %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 10 %N 2 %P 165-196 %! اثربخشی آموزش پیش از ازدواج بر باورهای ارتباطی، خودکار آمدی و معناجویی در دانشجویان پرستاری %K آموزش پیش از زادواج %K باورهای مرتبط با رابطه %K خودکارآمدی %K معنای زندگی %R 10.22034/fcp.2021.61958 %X آموزش پیش از ازدواج یکی از اولویت­های اصلی در برنامه­های جلوگیری از ناهنجاری‌های فردی و خانوادگی، کاهش میزان طلاق و افزایش خوشنودی زناشویی است. هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش پیش از ازدواج بر باورهای مرتبط با رابطه، خودکارآمدی و معنای زندگی در دانشجویان پرستاری تبریز بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهر تبریز در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ دربرگیرنده 560 نفر بودند. آزمودنی­ها به تعداد 40 نفر بودند که به روش نمونه­گیری تصادفی از میان دانشجویانی که درخواست‌کننده شرکت در این دوره­ بودند انتخاب گردیده و در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در ۶ جلسه ۶۰ دقیقه­ای آموزش پیش از ازدواج به روش انجل و رایت دریافت کردند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. داده­ها با به‌کارگیری سنجه‌های باورهای مرتبط با رابطه (Eielson & Epstein, 1982 )، خودکارآمدی (Schwarzer & Jerusalem, 1995) و معنا در زندگی (Steger et al., 2006) گرد­آوری شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده­ها در بخش آمار توصیفی از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد اثربخشی برنامه آموزشی پیش از ازدواج بر باورهای مرتبط با رابطه، خودکارآمدی و معنای زندگی معنی­دار بوده است  (0001>p). با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت که به‌کارگیری این آموزش پیش از ازدواج بر روی باورهای مرتبط با رابطه ، خودکارآمدی و معنای زندگی در زندگی کارساز است. %U https://fcp.uok.ac.ir/article_61958_308fbc266615d13bc42486f6dc60813e.pdf