@article { author = {kiani Chelmardi, Ahmadreza and Honarmand Ghojebeigloo, Pezhman and Khakdal, Saeed and Zardi Geigloo, Bahman}, title = {Investigating psychometric characteristics of the brief family relationship scale and its correlation with suicide in high school students}, journal = {Family Counseling and Psychotherapy}, volume = {8}, number = {1}, pages = {147-164}, year = {2018}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2251-6654}, eissn = {2588-3542}, doi = {10.22034/fcp.2018.60862}, abstract = {Family relationship and parent-child relations is a main factor in development and socialization of children. Distressed and disrupted relationship put people into suicide. The aim of this research was to investigate validity, reliability and Confirmatory factor analysis of “The Relationship dimension of the Family Environment Scale (FES)”, and its correlation with suicide in students. The study method was descriptive in the form of correlation. Statistical community included of all high school students in Ardabil city (12387 students) that 400 students based on Cochran's Sample Size Formula have been chosen as sample by available sampling. The research instrument was The Brief Family Relationship Scale (moos & moos) and Suicidal Behavior Questionnaire-Revised (Osman et al.). For analyzing data, Pearson correlation coefficient, Cronbach`s alpha coefficient and Confirmatory factor analysis were used. Cronbach`s alpha coefficient for total scale and subscales (Cohesion, Expressiveness and Conflict) was in turn 0/81, 0/77, 0/78, 0/77. There was a significant Correlation between The Brief Family Relationship Scale (p˂0/01, r=-0/32) and cohesion (p˂0/01, r=-0/30), Expressiveness (p˂0/05, r=-0/10) and Conflict (p˂0/01, r=0/26) subscales with suicide. Confirmatory factor analysis showed that this questionnaire has a good fitness (CFI=0/96, RMSEA= 0/056, RMR= 0/041, NFI=0/93). In regard to this results, we can conclude that this questionnaire has acceptable validity and reliability in Ardabil society.}, keywords = {Relationship,family,Suicide,Reliability,Validity}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ کوتاه مقیاس رابطۀ خانوادگی و برآورد همبستگی آن با خود گزارش دهی رفتارهای خودکشی نوجوانان دبیرستانی}, abstract_fa = {روابط موجود در خانواده و رابطۀ والد فرزندی عامل بسیار مهمی در رشد و اجتماعی شدن فرزندان است. روابط آشفته و گسسته میان اعضای خانواده، آن‌ها را در معرض خودکشی قرار می­دهد. هدف این پژوهش آزمودن روایی، پایایی و تحلیل عاملی تأییدی مقیاس «فرم کوتاه مقیاس الگوهای رابطۀ خانوادگی» و بررسی همبستگی آن با خودکشی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش، دانش­ آموزان مدارس دورۀ دوم متوسطۀ شهر اردبیل به تعداد 12387 که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می­دادند که با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، 400 دانش­ آموز دبیرستانی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از فرم کوتاه مقیاس الگوهای رابطۀ خانوادگی موس و موس (1994) و پرسشنامۀ تجدیدنظر شدۀ خودکشی عثمان و همکاران (2001) استفاده شد. برای تجزیه‌ وتحلیل داده­ ها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون همبستگی پیرسون، ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و خرده مقیاس های انسجام، ابرازگری و تعارض به ترتیب 81/0، 77/0، 78/0 و 77/0 است. فرم کوتاه رابطۀ خانوادگی با خودکشی(P<0.01, r=-0.32) و خرده­ مقیاس­های انسجام با (P<0.01, r=-0.30)، ابرازگری با (P<0.05, r=-0.10) و تعارض (P<0.01, r=-0.26) با خودکشی، همبستگی معنی‌داری برقرار کردند. نتیجۀ­ تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این پرسشنامه از برازش خوبی برخوردار است (شاخص نیکویی برازش= 0.96، شاخص برازش مقایسه­ای= 0.96، خطای ریشه مجذور میانگین تقریب= 0.056، باقیمانده مجذور میانگین= 0.041). با توجه به نتایج حاصل می­ توان نتیجه گرفت که این آزمون در جامعۀ دانش­ آموزان دختر و پسر ساکن استان اردبیل با اعتبار و روایی مناسبی قابل‌اجرا است.}, keywords_fa = {رابطه,خانواده,خودکشی,پایایی,روایی}, url = {https://fcp.uok.ac.ir/article_60862.html}, eprint = {https://fcp.uok.ac.ir/article_60862_ca4aa5c5e487836f7bd72be5a2cd9eaa.pdf} }