اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوۀ برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی بر باورهای ارتباطی دانشجویان مجرد

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 دکتری مشاوره. گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

3 دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز

4 استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوه برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی (PICK) بر باورهای ارتباطی دانشجویان مجرد دانشگاه‌های شهر اهواز بود. این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی گسترش‌یافته با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. 38 دانشجوی مجرد داوطلب دانشگاه‌های شهر اهواز بر پایه یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسشنامه باورهای ارتباطی و بر پایه معیارهای ورود و خروج به پژوهش گزینش شدند و به‌صورت 19 نفر به گروه آزمایش و 19 نفر به گروه گواه گمارده شدند. شرکت‌کننده‌ها، پرسشنامه باورهای ارتباطی (RBI) را در سه نوبت (پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پس از 45 روز) تکمیل کردند. به گروه آزمایش 9 جلسه آموزش برنامه آگاهی و انتخاب  میان فردی برای زمانی برابر 90 دقیقه دو بار در هفته ارائه شد. برآمدهای تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش (PICK) مایۀ کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد (تخریب‌کنندگی مخالفت، تغییرناپذیری همسر، توقع و انتظار ذهن‌خوانی، کمال‌گرایی جنسی و ناهمسانی‌های جنسیتی) دانشجویان مجرد گروه آزمایش در سنجش با گروه گواه در مرحله پس‌آزمون و پیگیری شده است. بر پایه یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی یک روش فراخور برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد پیش از ازدواج است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of premarital education Program Based on Premarital Interpersonal Choices and Knowledge in Bachelor students

نویسندگان [English]

  • Golamreza Rajabi 1
  • Ghodratollah Abbasi 2
  • Mansor Sodani 3
  • Kaled Aslani 4
1 Professor of Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran.
2 Ph.D. Psychology Consultation. Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
3 Associate Professor of Consultation, Shahid Chamran University of Ahvaz
4 Assistant Professor of Consultation, Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]

The aim of this study was to investigation the effectiveness of premarital education Program Based on Premarital Interpersonal Choices and Knowledge (PICK) program on reducing the Relationship Beliefs in students of universities of Ahwaz city. This research was an expanded quasi-experimental design with pretest-posttest and Follow up with the control group. From this population 38 volunteer students were selected on the basis of 1 standard deviation above the mean of relationship beliefs inventory, and the criteria for inclusion and exclusion and were assigned randomly to a treatment group (n = 19) and a control group (n = 19). The participants completed the relationship beliefs inventory (RBI) in three stages (pre-test, post-test, and follow-up after 45 days). The experimental group was given a PICK program of 9 sessions, twice a week for 90 minutes. The results of analysis of covariance showed that PICK training has led to a reduction in dysfunctional relationship beliefs of students (Disagreement is destructive, partners cannot change, mind reading is expected, sexual perfectionism and the sexes are different) in the experimental group than the control group at posttest and follow-up. Based on the findings, we can conclude that premarital education, premarital interpersonal choices and knowledge (PICK) programs is a suitable method for reducing the dysfunctional relationship beliefs singles in before marriage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • premarital education
  • premarital interpersonal choices and knowledge (PICK) program and relationship beliefs
منابع

رجبی، غلامرضا؛ فردوسی، سیما و شهبازی، مسعود (1390). بررسی کفایت روان‌سنجی مقیاس باورهای محدودکننده انتخاب همسر. دوفصلنامهمشاورهکاربردی، دوره نخست، سال نخست، شماره 1، 37-56.

Bradbury, T. N., Fincham, F. D., & Beach, S. (2000). Research on the nature and determinants of marital satisfaction: A decade in review. Journal of Marriage and the Family, 62, 964-980.

Brotherson, S. E., & Duncan, W. C. (2004). Rebinding the ties that bind: Government efforts to preserve and promote marriage. Family Relations, 53, 459–468.

Cohen, G. J. (2002). Helping children and families deal with divorce and separation. American Academy of Pediatrics, 6, 1019-1022.

Edmundson, M. L. (2005). Marriage Myths and Dysfunctional Relationship beliefs among Undergraduates. Master of Science Degree. University of Tennessee.

Eidelson, R., & Epstein, N. (1982). Cognition and relationship maladjustment: Development of a measure of dysfunctional relationship beliefs. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 50, 715-720.

Epstein, N., & Eidelson, R. J. (1981). Unrealistic beliefs of clinical couples: Their relationship to expectations, goals and satisfaction. American Journal of Family Therapy,9, 13-22.

Garson, D. (2012). Testing statistical assumptions. Statistical Associates. Publishing. North Carolina.

Hawkins, A. J., Carroll, J. S., Doherty, W. J., & Willoughby, B. (2004). A comprehensive framework for marriage education. Family Relations, 53, 547–558.

James, S., Huntley, J., & Hems worth, D. (2002). Factor structure of Relationship Belief Inventory. Cognitive Therapy and Research, 26, 729-755.

Karney, B. R., & Bradbury, T. N. (1995). The longitudinal course of marital quality and stability: A review of theory, method, and research. Psychological Bulletin, 118, 3-34.

Knutson, L., & Olson, D. H. (2003). Effectiveness of PREPARE program with pre-marital couples counseling in community settings. Marriage & Family: A Christian Journal, 6(4), 529-546.

Kurdek L. A. (1993). Predicting Marital Dissolution: A 5-Year Prospective Longitudinal Study of Newlywed Couples. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 221-242.

Poley, J. M. (2011). A Pre-marriage Proposal: Getting Ready for Marriage, an Adlerian Design. The Degree of Master of Arts in Adlerian Counseling and Psychotherapy. Adler Graduate School.

Segrin, C., & Nabi, R. L (2002). Does Television Viewing Cultivate Unrealistic Expectations about Marriage?Journal of Communication, 52 (2), 247–263.

Sharp, E. A., & Ganong, L. H. (2000). Raising Awareness About Marital Expectations: Are Unrealistic Beliefs Changed by Integrative Teaching? Family Relations, 49(1), 71-76.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2006). Using multivariate statistics (5th Ed). New York: Pearson.

Van Epp, J (2007). How to avoid falling in love with a jerk: The foolproof way to follow your heart without losing your mind. New York. McGraw-Hill.

Van Epp, M. C. (2006). An exploration of the dating attitudes, beliefs and behavior of singles army soldiers and their perceive readiness to Mary. The Degree of Master of Science. The Ohio State University.

Van Epp, M. C., Futris, T, G., Van Epp, J. C., & Campbell, K. (2008).The impact of the PICK a partner relationship education program on single army soldiers. Family and Consumer Sciences Research Journal, 36, 328-349.

Waller, M. R., & McLanahan, S. S. (2005). “His” and “Her” Marriage Expectations: Determinants and Consequences. Journal of Marriage and Family, 69, 53-67.