2024-03-29T18:56:59Z
https://fcp.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4800
مشاوره و روان درمانی خانواده
خانواده
2251-6654
2251-6654
1394
5
3
اثربخشی زوجدرمانی سیستمی- سازه گرا بر رابطۀ متقابل زناشویی در همسرهای آشفته
غلامرضا
رجبی
زهرا
نادری
عباس
امانالهی
هدف پژوهش حاضر اثربخشی زوجدرمانی سیستمی- سازه گرا بر رابطۀ متقابل زناشویی در همسرهای آشفته بود. از میان همسرهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره خصوصی و دولتی شهر اهواز با بهکارگیری از ملاکهای ورود و خروج و نقطه برش 101 در پرسشنامه سازگاری زوجی اسپانیر چهار زوج به روش نمونهگیری هدفمند- داوطلب انتخاب شدند. پژوهش حاضر آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان است. شرکتکنندهها در مراحل خط پایه، درمان و پیگیری در چند نوبت پرسشنامه رابطۀ متقابل را تکمیل کردند. دادهها با بهکارگیری روشهای تحلیل دیداری (رسم نمودار)، شاخص تغییر پایا، فرمول درصد بهبودی (درصد افزایش) و مقایسه هنجاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که همسرها در مرحله درمان (22/29%) و پیگیری (62/30%) بهبود را در رابطۀ متقابل نشان دادند. همچنین تحلیل مقایسه هنجاری نشان داد که همسرهای شرکتکننده پس از درمان از همسرهای بهنجار قابلتمایز نیستند. بر اساس یافتۀ پژوهش زوجدرمانی سیستمی- سازه گرا میتواند رابطۀ متقابل را در همسرهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره افزایش و آشفتگی آنها را کاهش دهد.
رابطۀ متقابل زناشویی
زوجدرمانی سیستمی- سازه گرا
همسرهای آشفته
2015
12
01
1
21
https://fcp.uok.ac.ir/article_42705_c499a244e145b9418e449379068730cc.pdf
مشاوره و روان درمانی خانواده
خانواده
2251-6654
2251-6654
1394
5
3
مدل تحلیل مسیر روابط میان انسجام و انعطافپذیری خانواده، تابآوری و سلامت روانی دانشجویان
نرگس
کیانی
مختار
عارفی
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای تابآوری در رابطۀ میان انسجام و انعطافپذیری خانواده با سلامت روانی دانشجویان در قالب یک مدل علی انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه در سال تحصیلی 93-1392 بود که از میان آنها تعداد 303 نفر (150 دختر و 153 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش، از مقیاسهای انسجام خانواده سامانی، انعطافپذیری خانواده شاکری، تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر (GHQ-28) استفاده شد. مدل فرضی پژوهش از طریق مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از رگرسیون چندگانه به شیوۀ متوالی همزمان با بهرهگیری از مراحل پیشنهادی بارون و کنی (1986) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج برآمده از تحلیل مسیر بیانگر معنیداری نقش واسطهای تابآوری در رابطۀ میان انسجام و انعطافپذیری خانواده و سلامت روانی دانشجویان بود. همچنین شاخصهای نیکویی برازش GFI، AGFI، RFI و RMSEA حاکی از برازندگی مطلوب مدل پیشنهادی و تطابق آن با دادههای تجربی بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کارکرد مطلوب خانواده از حیث انسجام و انعطافپذیری، هم بهصورت مستقیم و هم از طریق تقویت تابآوری در فرزندان، میتواند نقش بسزایی در ارتقای سطح سلامت روانی اعضای خانواده داشته باشد.
انسجام خانواده
انعطافپذیری خانواده
تابآوری
سلامت روانی
2015
12
01
22
49
https://fcp.uok.ac.ir/article_42706_99d76a756855abd4281a63b26d2ba4d2.pdf
مشاوره و روان درمانی خانواده
خانواده
2251-6654
2251-6654
1394
5
3
نقش واسطه ای خود کارآمدی و خوشبینی در رابطۀ میان رضایت زناشویی و رضایت از زندگی زنان آموزگار شهر نهاوند
مهدی
ایمانی
سید علی
کاظمی رضایی
حجت الله
پیرزاده
احمد
ولیخانی
سید ولی
کاظمی رضایی
رضایت زناشویی،خود کارآمدی و خوشبینی نقش برجستهای در تجربه رضایت زندگی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای خود کارآمدی و خوشبینی در رابطۀ میان رضایت زناشویی و رضایت از زندگی آموزگاران زن شهرستان نهاوند است. روش پژوهش از نوع تحلیل مسیر است. جامعۀ آماری را همه آموزگاران زن متأهل شهرستان نهاوند که دربرگیرنده 612 نفر بودند و در سال تحصیلی 94- 93 مشغول به تدریس بودند، تشکیل میدهد. اندازۀ نمونه پژوهش بر پایۀ بهکارگیری جدول مُرگان 240 نفر بوده است. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. گردآوری دادهها با بهکارگیری ابزارهای رضایت از زندگی، رضایتمندی زناشویی هادسون، خود کارآمدی عمومی شوارتزر و خوشبینی انجام شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. اطلاعات بهدستآمده از طریق رگرسیون، همبستگی پیرسان و تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.نتایج همبستگی پیرسان نشان داد که میان همه متغیرهای پژوهش همبستگی معنیداری (05/0> P) وجود دارد. نتایج رگرسیون گامبهگام روشنگر آن بود که دو متغیر خود کارآمدی و خوشبینی در رابطه میان رضایت زناشویی با رضایت از زندگی نقش واسطهای دارند. نتایج تحلیل مسیر نیز برای اثر مستقیم رضایت زناشویی بر رضایت از زندگی برابر با 221/0 برآورد شد. بررسی اثر غیرمستقیم رضایت زناشویی بر رضایت از زندگی از طریق نقش واسطهای دو متغیر خود کارآمدی و خوشبینی نیز رویهمرفته 287/0 برآورد شد که سهم خود کارآمدی در این اثر 17/0 و سهم خوشبینی 11/0 است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، روانشناسان و مشاوران خانواده میتوانند با آموزش خوشبینی و خود کارآمدی و بالا بردن آنها در زوجین، منجر به افزایش رضایت زندگی و رضایت زناشویی آنان شوند. همچنین بالا بردن رضایت زناشویی در بالا بردن رضایت از زندگی زوجین نیز کارساز است.
رضایت زناشویی
خود کارآمدی
خوشبینی
رضایت از زندگی
2015
12
01
50
71
https://fcp.uok.ac.ir/article_42707_4bef05e05c9980f85013b9e213e0ef91.pdf
مشاوره و روان درمانی خانواده
خانواده
2251-6654
2251-6654
1394
5
3
تفحص کیفی در واکنش همسران به افشای خیانت زناشویی
آزاده
امینیها
کیومرث
فرح بخش
معصومه
اسمعیلی
پژوهش با هدف شناسایی شیوههای پاسخدهی همسران پس از افشای خیانت زناشویی انجام شد. روش پژوهش کیفی و از نوع نظریه مبنایی است. جامعه پژوهش دربرگیرنده همسرهای ساکن شهر تهران است که در زندگی زناشویی آنها خیانت اتفاق افتاده و از هنگام افشای آن دستکم 1 سال و دست بالا 6 سال گذشته باشد و اینک با هم زندگی میکنند. نمونه دربرگیرنده 21 همسر آسیبدیده و پیمانشکن بود که به شیوه هدفمند و نظری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بهمنظور تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. دو چکیده اصلی و ده خرده چکیده از واکنشهای همسران پس از افشای خیانت شناسایی شد. تحلیل دادهها نشان داد همسران پس از افشای خیانت از دو راهبرد فردی و تعاملی استفاده میکنند. راهبردهای فردی دربرگیرنده مدیریت هیجانات منفی و بهرهگیری از معنویات و راهبردهای تعاملی دربرگیرنده رقابت، اجتناب، توافق و مشارکت است. این یافتهها به درک بهتر متخصصین مشاوره و درمان رابطه زوج از راهبردهایی که همسران در ازای افشای خیانت در پیش میگیرند، کمک میکند تا بتوانند مداخلات درمانی هماهنگ با وضعیت زوجین را تدوین کنند. بهویژه در مراحل نخستین درمان خیانت همسران را بهسوی مدیریت هیجانات منفی و راهبردهای مشارکتی که برای طرفین سودمند است، سوق دهند. این مقاله برگرفته از پایان نامه دکترای با عنوان «ارائه الگوی درمانی مبتنی بر تجارب روانشناختی زوجهای دارای تجربه خیانت زناشویی و آزمون اثر بخشی آن در کاهش آسیبهای ناشی از خیانت» میباشد.
خیانت زناشویی
راهبردهای فردی
راهبردهای تعاملی
نظریه مبنایی
2015
12
01
72
92
https://fcp.uok.ac.ir/article_42710_c9b5ad18ab421ffc383da5b1afbc8359.pdf
مشاوره و روان درمانی خانواده
خانواده
2251-6654
2251-6654
1394
5
3
تأثیر عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایشها و باورهای پیش از ازدواج: پژوهش کیفی
نعیمه
ادبی
ایمان الله
بیگدلی
محمدجواد
اصغری ابراهیمآباد
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایشها و باورهای پیش از ازدواج انجام شد. پژوهش با روش کیفی و با رویکرد زمینهای صورت گرفت. 25 نفر از دخترانی که برای زمانی برابر شش ماه عضو شبکههای اجتماعی بودند و در گروههای جنس ناهمسان عضو بودند با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و دادهها با بهکارگیری مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع اطلاعات گرداوری شد. بر اساس مصاحبههای بهعملآمده 11 طبقه اصلی از پاسخها به دست آمد که این 11 طبقه در چهار خوشۀ عوامل شناختی (نگرش به عضویت، ملاکهای همسرگزینی)، ارزشها (هنجارهای فرهنگی و باورهای دینی)، عوامل زمینهساز روانشناختی (ارضای نیاز، اضطراب از ازدواج و احساس تنهایی) و سبک زندگی (نفوذ اجتماعی رسانه و روابط میان فردی) که دارای بیشترین تکرارپذیری بود گنجانده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که حضور در شبکههای اجتماعی بر باورها و گرایشهای پیش از ازدواج دختران تأثیر گذاشته و به نحو قابلتوجهی گرایش و تمایل به ازدواج را میان آنان کاهش داده است.
شبکههای اجتماعی مجازی
باورها و گرایشها
روابط پیش از ازدواج
2015
12
01
93
106
https://fcp.uok.ac.ir/article_42711_a12a2a1c8fe63a2f635f34b154e0a22d.pdf
مشاوره و روان درمانی خانواده
خانواده
2251-6654
2251-6654
1394
5
3
اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی همراه با آموزش خانواده بر مؤلفههای مرتبط با خودکشی در دختران اقدام کننده به خودکشی
مهدی
زمستانی
ناصر
یوسفی
سارا
کشاورزی
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی همراه با آموزش خانواده بر مؤلفههای مرتبط با خودکشی در میان دختران اقدام کننده به خودکشی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی بود که از طرح گروهی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه استفاده میکند. جامعه پژوهش حاضر را تمام دختران دارای پیشینه خودکشی در شهرستان سنندج تشکیل میدادند که پس از ارزیابی بالینی اولیه و کسب ملاکهای ورود به پژوهش، تعداد 18 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت داوطلبانه در دو گروه آزمایش (8 نفر) و گواه (10 نفر) گماشته شدند. گروه آزمایش، 12 جلسه هفتگی گروهدرمانی شناختی رفتاری همراه با آموزش خانواده را دریافت داشتند. ابزارهای مورداستفاده پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، پرسشنامه افکار خودکشی بک (BSII) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) بودند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که گروهدرمانی شناختی رفتاری همراه با آموزش خانواده اثر معنیداری بر کاهش علائم افسردگی، افکار خودکشی گرا و راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان داشته است. دستاوردهای درمانی، در پیگیری 3 ماهه همچنان حفظ شده بودند. میتوان گروهدرمانی شناختی رفتاری همراه با آموزش خانواده را بهعنوان درمان گروهی اثربخش برای دختران دارای افکار خودکشی گرا به کاربست.
گروهدرمانی شناختی رفتاری
آموزش خانواده
افسردگی
افکار خودکشی گرا
راهبردهای شناختی تنظیم هیجان
2015
12
01
107
120
https://fcp.uok.ac.ir/article_42712_e238e10cac65f3494b5e64ab2c988fdc.pdf
مشاوره و روان درمانی خانواده
خانواده
2251-6654
2251-6654
1394
5
3
بررسی نقش خانواده در تجربه مصرف مشروبات الکلی در دانشجویان دانشگاههای دولتی
صدیقه
ترقی جاه
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش خانواده و عوامل خانوادگی در گسترش مصرف مشروبات الکلی در دانشجویان دانشگاههای دولتی است. جامعه آماری پژوهش دبرگیرنده همه دانشجویان دانشگاههای دولتی و نمونه پژوهش با بهکارگیری روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. حجم نمونه 3305 نفری با به کار بردن فرمول کوکران برآورد شد. برای گرداوری دادهها از یک پرسشنامه جهت تکمیل مشخصات جمعیت شناختی و مقیاسهای حمایت عاطفی خانواده، نگرش والدین نسبت به مصرف مواد، پیشینه مصرف مواد در خانواده و جایگاه دانشجو در خانواده استفادهشده است. آزمونهای آماری مورداستفاده جهت آزمون فرضیات پژوهش عبارت از ضریب همبستگی دو رشتهای نقطهای و مجذور خی برای بررسی رابطه میباشند. در ضمن آزمونهای معنیداری ضریب فای و V کرامر برای بررسی میزان رابطه استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان می دهد: 1. میان جنسیت، سن، پیشینه مصرف مشروبات الکلی در اعضای خانواده وجود دارد؛ 2. میان حمایت عاطفی خانواده و نگرش والدین نسبت به مصرف مواد با داشتن تجربه مصرف مشروبات الکلی دانشجو رابطه معنیدار وجود دارد و 3. میان بومی و غیربومی بودن و جایگاه دانشجو در خانواده با داشتن تجربه مصرف مشروبات الکلی دانشجو رابطه معنیدار وجود ندارد.
خانواده
حمایت عاطفی
نگرش
مشروبات الکلی
دانشجو
2015
12
01
121
135
https://fcp.uok.ac.ir/article_42713_d022481be37ee626c60bf2f5233a0098.pdf