TY - JOUR ID - 9681 TI - بررسی رابطه همبستگی خانواده و الگوی انضباطی والدین با بحران هویت و عشق پرشور به جنس مخالف درپسران نوجوان JO - مشاوره و روان درمانی خانواده JA - FCP LA - fa SN - 2251-6654 AU - امانی, احمد AU - بابایی گرمخانی, محسن AD - استادیار مشاوره، دانشگاه کردستان،سنندج، ایران AD - کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه تهران،تهران،ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 3 SP - 529 EP - 551 KW - همبستگی خانواده KW - الگوی انضباطی والدین KW - بحران هویت KW - عشق پرشور DO - N2 - هدف: فضای خانواده به لحاظ کیفیت تعاملات، یکی از عوامل مهم اثرگذار بر روحیات اعضای آن بوده و حوزه وسیعی از مطالعات خانواده درمانگران و روانشناسان سیستمی را تشکیل می‏دهد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه همبستگی خانواده و الگوی انضباطی والدین با بحران هویت و عشق پرشور به جنس مخالف در پسران نوجوان آنها است. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از رگرسیون چندگانه برای پیش بینی بحران هویت و عشق پر شور در نوجوانان پسر استفاده شد. جامعه تحقیق کلیه دانش آموزان دبیرستان‏های پسرانه شهرستان هرسین می‏باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای تعداد 263 نفر انتخاب شدند. ابزارهای سنجش در این پژوهش عبارت بودند از مقیاس عشق پرشور در روابط صمیمی، مقیاس همبستگی خانواده، پرسشنامه بحران هویت و مقیاس الگوی سخت انضباطی والدین. یافته‏ ها: حاکی ازتایید رابطه میان متغیرهای تحقیق بود و تنها همبستگی بین الگوی انضباطی پدر و مادر  معنادار نشد در بقیه موارد تمامی همبستگی‏ها معنی‏دار بود (01/0p<). همچنین همبستگی منفی انسجام خانوادگی و الگوی انضباطی پدر و مادر نیز معنا دار بود (01/0p<).از میان متغیرهای پیش بینی کننده نیز بهترین پیش بین برای هر دو متغیر بحران هویت و عشق پر شور نیز همبستگی خانواده بود. نتیجه‏ گیری: نتایج نشان داد هر چه میزان همبستگی خانواده کمتر و الگوی انضباطی والدین سخت‏تر باشد، وابستگی عاطفی شدید یا عشق پرشور به جنس مخالف، و بحران هویت بیشتری در نوجوانان پسر آنها شکل خواهد گرفت، همچنین هرچه همبستگی خانوادگی کمتر باشد خانواده بیشتر از الگوی انضباطی سخت برخوردارند و یا الگوی انضباطی سخت تر والدین با همبستگی خانوادگی کمتری در خانواده‏ها همراه است. UR - https://fcp.uok.ac.ir/article_9681.html L1 - https://fcp.uok.ac.ir/article_9681_d82108608a25bd0b7ef6616a802b2141.pdf ER -