TY - JOUR ID - 9530 TI - اثربخشی آموزش معنا-محور بر عملکرد خانواده زنان متاهل JO - مشاوره و روان درمانی خانواده JA - FCP LA - fa SN - 2251-6654 AU - نصراصفهانی, نرگس AU - اعتمادی, احمد AU - شفیع آبادی, عبدالله AD - کارشناس ارشد مشاوره خانواده، باشگاه پژوهشگران جوان ودانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر،ایران AD - دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران AD - استاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 2 SP - 209 EP - 221 KW - آموزش معنامحور KW - عملکرد خانواده DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش معنامحور بر عملکرد خانواده زنان متاهل انجام گرفت. روش: روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 24 نفر از زنانی بودند که در سال 1390 به یکی از خانه های سلامت منطقه 7 شهرداری تهران به نام "خانه مدیران" مراجعه کرده بودندکه به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. متغیر وابسته در این پژوهش عملکرد کلی خانواده بود که با پرسشنامه سنجش خانواده ارزیابی گردید. متغیر مستقل نیز آموزش معنامحور بود که طی 10 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. به منظور بررسی فرضیه های پژوهش نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‏ ها: پس از تعدیل نمره های پیش آزمون، اختلاف معنی داری بین آزمودنی های (803/160=(1،21)F)، 198/114=(1،21)F) دوگروه وجود داشت. نمرات میانگین تعدیل شده نشان داد که عملکرد کلی خانواده گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه پس از اجرای متغیر مستقل کاهش یافته است. نتیجه‏ گیری: نتایج بدست آمده حاکی از آن است که معنا و تعامل خانواده ارتباط نزدیک و متقابل با هم دارند و داشتن معنای مشترک در زندگی زناشویی می تواند به عنوان روشی برای بهبود عملکرد خانواده زنان به کار رود. UR - https://fcp.uok.ac.ir/article_9530.html L1 - https://fcp.uok.ac.ir/article_9530_a6772ae3557c7e2ec7065d4d7623ec32.pdf ER -