TY - JOUR ID - 9237 TI - بازنمایی تجربۀ زیستۀ والدین از چگونگی آموزش اخلاق جنسی به فرزندان خود JO - مشاوره و روان درمانی خانواده JA - FCP LA - fa SN - 2251-6654 AU - بلندهمتان, کیوان AD - استادیار فلسفه تربیت، دانشگاه کردستان،سنندج،ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 4 SP - 719 EP - 747 KW - پدیدارشناسی تفسیری KW - تربیت جنسی KW - اخلاق جنسی KW - رویکرد پیوندی- گسلی DO - N2 - هدف:هدف از پژوهش کنونی بازنمایی تجربه زیسته والدین (در خانواده‌های طبقه متوسط و فرهیخته شهر سنندج) از چیستی و چگونگی آموزش اخلاق جنسی به فرزندانشان بوده است. روش:پژوهش، از گونه کیفی بوده و پدیدارشناسی، هم در جایگاه رویکرد و هم در جایگاه روش، توأمان، راه‌بر پژوهش بوده است. داده‌های پژوهش از راه مصاحبه نیمه‌سازمان‌یافتۀ چندمرحله‌ای به دست آمده و به روش آجاوی و هیگز مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها:یافته‌ها نشان می‌دهند که تجربه والدین را در سه بعد شناختی و عملی و عاطفی می‌توان بازسازی کرد که به ترتیب مؤلفه‌های درونی این سه بعد، ناآگاهی، اقتضایی بودن و دلهره است. به دیگر سخن، والدین هیچ آگاهی‌ای از چیستی تربیت جنسی و چگونگی آموزش اخلاق جنسی نداشته، رویکرد آنان در مواجهه با فرزندان، رویکردی اقتضایی است بدان معنا که هنگامی که درگیر مشکل می‌شوند به فکر اقدام می‌افتند. افزون بر این، هراس و دلهره‌ای فراگیر وجود والدین را دربرگرفته که سخت نگران فرزندان خود از نظر اخلاق جنسی هستند. در پایان راهکار پیشنهادی پژوهش برای والدین بهره‌گیری از راهبرد پیوندی- گسلیِ نرم است تا والدین متناسب با باورهای دینی و فرهنگی خویش به کار آموزش اخلاق جنسی بپردازند. UR - https://fcp.uok.ac.ir/article_9237.html L1 - https://fcp.uok.ac.ir/article_9237_34d5afc479d865049d0b5f1b292a321e.pdf ER -