TY - JOUR ID - 11240 TI - تعیین اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی در بهبود سازگاری زنان متأهل JO - مشاوره و روان درمانی خانواده JA - FCP LA - fa SN - 2251-6654 AU - بهنام, مهدیه AU - زهراکار, کیانوش AU - زارع بهرام آبادی, مهدی AD - کارشناس ارشد مشاوره AD - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران AD - استادیار مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سازمان سمت) Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 1 SP - 42 EP - 66 KW - خودکارآمدی KW - سازگاری (خانوادگی KW - تندرستی KW - عاطفی KW - اجتماعی وکلی) DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر افزایش سازگاری زنان متأهل بود. در این پژوهش، جامعه آماری، زنان متأهل شرکت‏ کننده در جلسات آموزش مهارت‏های زندگی در خانه‏ های سلامت منطقه 6 در سال 1391 بودند. روش:حجم نمونه 30 نفر بود که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه در معرض پیش‏آزمون قرار گرفتند و آموزش خودکارآمدی برای گروه آزمایش اجرا شد. بعد از آموزش از دو گروه کنترل و آزمایش پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه سازگاری بل بود. این پژوهش در قالب پنج فرضیه، اثربخشی آموزش خودکارآمدی در بهبود سازگاری (خانوادگی، تندرستی، عاطفی، اجتماعی، کلی) زنان متأهل مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل آماری داده‏ها از تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته‏ ها: نتایج نشان می‏دهدکه بین عملکرد گروه آزمایش و کنترل پس ار آموزش تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‏ گیری:بنابراین می‏توان نتیجه گرفت که آموزش خودکارآمدی باعث بهبود سازگاری در ابعاد خانوادگی، تندرستی، عاطفی، اجتماعی و کلی زنان متأهل شده است. UR - https://fcp.uok.ac.ir/article_11240.html L1 - https://fcp.uok.ac.ir/article_11240_0bc34301ffceab3ed18919f810f684c7.pdf ER -