دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
بررسی نقش میانجیگر تعارض کار- خانواده در رابطه میان تعارض بین کارکنان و بارکاری با فرسودگی شغلی در پرستاران زن بیمارستان های آموزشی درمانی شهر اهواز
16
27
FA
کیومرث
بشلیده
دانشیار روانشناسی، دانشگاه شهید چمران
مهسا
درویشی
کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی سازمانی، دانشگاه شهید چمران
امین
کرایی
0000-0002-0949-7135
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران
am.koraei@gmail.com
هدف: تعارض کار - خانواده با پیامدهایی برای فرد و سازمان همراه است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگر تعارض کار- خانواده در رابطه میان تعارض بین کارکنان و بار کاری با فرسودگی شغلی در پرستاران زن بیمارستان های آموزشی درمانی شهر اهواز است. روش: نمونهی مورد مطالعه شامل 200 پرستار زن شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر اهواز بود که با روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش که یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است، از ابزارهایی شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش، مقیاس تعارض بین فردی اسپکتور و جکس، پرسشنامهی تعارض کار- خانواده کاریکسی و پرسشنامهی بار کمی کار اسپکتور و جکس استفاده شد که همهی این ابزارها از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بودند. به منظور تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و تجزیه و تحلیل مدل پژوهش با استفاده از نرم افزار Amos18 انجام گرفت. یافته ها: شاخصهای برازش مدلیابی معادلات ساختاری، مدل کلّی پژوهش را تأیید کردند؛ به عبارت دیگر، نتایج نشان دادند که بار کاری از طریق تعارض کارخانواده بر فرسودگی تأثیر میگذارد. نتایج حاصل از روش خودراهانداز و فاصلهی اطمینان حاصل از آن نشان داد که اندازهی اثر غیرمستقیم بار کاری بر فرسودگی شغلی از طریق تعارض کار- خانواده برابر با 295/0 است که در سطح 007/0p= معنیدار است. نتیجه گیری: تلویحات نظری مهمی از کارکرد متفاوت ابعاد بار کاری و تعارض بین کارکنان بر فرسودگی شغلی از طریق تعارض کار - خانواده در پرستاران حاصل شده است که در متن مقاله به آن پرداخته میشود.
تعارض کار-خانواده,تعارض بین کارکنان,بار کاری,فرسودگی شغلی,متغیّر میانجیگر
https://fcp.uok.ac.ir/article_9694.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9694_8f572c4eb8ad5e62401d00b924899a85.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
نسخه ی کوتاه فهرست پنج عامل بزرگ: آزمون تغییرناپذیری عاملی در والدین کودکان عادی و استثنایی
27
43
FA
کیوان
کاکابرایی
استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
کریم
افشار نیا
استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرمانشاه
kafsharinia@yahoo.com
هدف: مطالعه ی حاضر با هدف آزمون ساختار عاملی و تغییرناپذیری اندازهگیری نسخهی کوتاه فهرست پنج عامل بزرگ شخصیت در بین دو گروه از والدین دارای کودکان عادی و والدین دارای کودکان استثنایی انجام شد. روش: 800 والد (400 والد دارای کودکان عادی و 400 والد دارای کودکان استثنایی)، به نسخهی کوتاه فهرست پنج عامل بزرگ شخصیت، مقیاس رضایت از زندگی و برنامهی عاطفهی مثبت و منفی پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور آزمون ساختار عاملی پنج عامل بزرگ شخصیت از روش تحلیل عامل تأییدی، برای بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی پنج عامل بزرگ شخصیت در دو گروه والدین از تحلیل عامل تأییدی چندگروهی و در نهایت، به منظور بررسی روایی همگرای زیرمقیاسهای پنج عامل بزرگ شخصیت از ضرایب همبستگی بین عوامل شخصیت با مقیاس های بهزیستی ذهنی، استفاده شد. شاخصهای برازش تحلیل عامل تاییدی، وجود عوامل پنج گانه روان رنجورخویی، برون گرایی، وظیفه شناسی، سازگاری و پذیرش را در دو گروه والدین دارای کودکان عادی و استثنایی تأیید کرد. یافته ها: نتایج روایی بین گروهی نسخهی پنج عامل بزرگ شخصیت، هم ارزی ساختار پنج عاملی را در دو گروه نشان داد. ضرایب همبستگی بین صفات شخصیت با مقیاسهای بهزیستی ذهنی، روایی همگرای CISS-SF را تأیید کرد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر، هم ارزی ساختار عاملی نسخهی کوتاه فهرست پنج عامل بزرگ شخصیت و اعتبار این فهرست را برای سنجش صفات شخصیت در دو گروه والدین دارای کودکان عادی و استثنایی، نشان دادند.
تغییرناپذیری ساختار عاملی,نسخهی کوتاه پنج عامل بزرگ شخصیت,والدین
https://fcp.uok.ac.ir/article_9700.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9700_18c007b68619a64049aed94d0a2a3f06.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس ارتباط و صمیمت جنسی
43
53
FA
مختار
عارفی
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
arefi.2020@gmail.com
فرشاد
محسن زاده
گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی رضایت زناشویی از روی دو عامل(صمیمیت جنسی و ارتباط) بود و بر ماهیت رابطهی متعامل این دو متغیّر در این پیش بینی تأکید داشت و بدین منظور از فنون معادلات ساختاری بهره جست.
روش: در این مطالعه همبستگی، نمونهی پژوهش 266 نفر(125 مرد،141 زن) والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر کرمانشاه در سال 1390 بودند، که به شیوهی نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. در این مطالعه از مقیاس سازگاری زناشویی(اسپاینر،1976) و پرسشنامهی انریچ (اولسن و همکاران، 1987) استفاده شد.
یافته ها: مدل معادلات ساختاری نشان داد هر دو عامل ارتباط و صمیمیت جنسی به طور مستقیم و معناداری بر رضایت زناشویی اثر می گذارند. نتایج نشان داد عامل ارتباط با میانجیگری صمیمت جنسی به طور غیرمستقیم به طور معناداری با رضایت زناشویی رابطه داشت.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مهارتهای ارتباطی زوجین به طور مسقیم میتواند سبب خشنودی و رضایت زناشویی آنها شود، امّا بخشی از اثرگذاری آن از طریق صمیمیت جنسی توجیه می شود. مشاوران خانواده می توانند آموزش مهارتهای ارتباطی و صمیمت جنسی را آماج مداخلات درمانی خویش قرار دهند.
رضایت زناشویی,صمیمت جنسی,ارتباط
https://fcp.uok.ac.ir/article_9701.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9701_b44ddad306e912aeaa6ae3d9ff108740.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
رضایت زناشویی و انصاف: واکنش به بی انصافی در بازی اولتیماتوم
53
64
FA
احمد
سهرابی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان
احمد
امانی
0000-0002-1442-7617
استادیار گروه مشاوره خانواده، دانشگاه کردستان
ahmad_counsellor@yahoo.com
هدف: رضایت زناشویی نقش بسیار مهمی در زندگی خانوادگی دارد.عوامل بسیار زیادی بر رضایت زناشویی تأثیر دارند که، با توجه به حساسیت زندگی خانوادگی، توجه به این مقوله و بررسی عوامل موثر بر آن حائز اهمیت است.
روش: در این مطالعه واکنش افراد نسبت به سهم غیر منصفانه در دو گروه دارای رضایت زناشویی زیاد و کم بررسی شد. برای سنجش واکنش به سهم غیر منصفانه از نسخه کامپیوتری یک بازی موسوم به اولتیماتوم و برای سنجش رضایت زناشویی از مقیاس انریچ 47 سؤالی استفاده شد. بازی کامپیوتری شامل 45 تلاش بود که واکنش افراد نسبت به سهم غیر منصفانه را می سنجید. نحوه شروع بازی به این صورت بود که به شرکت کننده در هر تلاش از پول مشخصی (20 هزار تومان) مقدار متغیری (1 تا 10 هزار تومان یعنی 5 تا 50 درصد) ارائه می شد و او آن سهم را قبول یا رد می کرد. در ابتدا به شرکت کننده گفته می شد که از قبل مبلغ هر تلاش را یک نفر پیشنهاد کرده است که اگر قبول کنید سهم شما و فرد تقسیم کننده داده می شود، در غیر این صورت به هیچکدام از شما سهمی نمی رسد. بعد از قبول یا رد مبلغ پیشنهاد شده، فرد همچنین میزان رضایت خود از سهم را از 1 تا 9 درجه بندی می کرد.
یافته ها: نتایج بدست آمده از دو آزمون نشان داد که افراد دارای نمره بالاتر در رضایت زناشویی، در مقایسه با افراد دارای نمره کم، نسبت به سهم غیر منصفانه پذیرش بیشتری نشان دادند، به این معنا که سهم های غیر منصفانه را بیشتر از گروه دیگر قبول کردند.
نتیجه گیری: بنابر این به نظر می رسد روشهای مداخله ای روانشناختی مبتنی بر حضور ذهن، که نشان داده شده پذیرش افراد را در برابر تقسیم غیر منصفانه بالا می برند، بتوانند رضایت زناشویی افراد را نیز افزایش دهند.
بازی اولتیماتوم,انصاف,همکاری,رضایت زناشویی,زوجین
https://fcp.uok.ac.ir/article_9702.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9702_193ceb5495da4e9ecd4347903dcc67ee.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
درک معنایی طلاق و کشف پیامدهای مثبت آن (مطالعهای کیفی)
64
78
FA
خالد
شیخی
مدرس دانشگاه پیام نور، بوکان
k_shaikhi@yahoo.com
جمال
خسروی
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، بوکان
حسن
غریبی
مدرس مدعوگروه روانشناسی، دانشگاه کردستان
زلیخا
قلی زاده
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان
میکائیل
حسین زاده
دانشجوی دکترای جامعه شناسی نظری فرهنگی، دانشگاه تهران
هدف: پژوهش حاضر در جهت کنکاش بیشتر پیرامون علل پنهانی طلاق و کشف پیامدهای مثبت آن صورت گرفته است. هدف اصلی تحقیق جستجو پیرامون عللی است که تا به حال نامکشوف مانده است و یا کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و برخلاف پژوهشهای قبلی که عمدتاً در پی تحلیل جنبههای منفی آن بوده اند این تحقیق به دنبال بازیابی لایههای مثبت این موضوع برآمده است.
روش: روش تحقیق حاضر از نوع روش کیفی و به شیوهی Grounded Theory میباشد. نمونهگیری از نوع نمونهگیری نظری است. تعداد نمونه از طریق رسیدن به اشباع نظری انجام گرفته است.
یافته ها: نتایج، نشان از وجود 3 دسته عوامل به عنوان مقولات اصلی و در عین حال مرتبط با هم برای به وجود آمدن پدیدهی طلاق میدهند که عبارتند از: ناهمخوانی تبیینی، ناهمخوانی معنایی و ناهمخوانی بهروز شدن.
نتیجهگیری: مهمترین جنبه از جنبههای مثبت طلاق بر اساس این پژوهش شامل: بازیابی استقلال، رهایی از قید حیات ناجور و گسترش فردگرایی مثبت در جامعهی مورد نظر است.
طلاق,ناهمخوانی تبیینی,ناهمخوانی معنایی,ناهمخوانی بهروزشدن,گراوندد تئوری
https://fcp.uok.ac.ir/article_9703.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9703_43d7d3f8b7433702684c2e2ac62307e1.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
اثربخشی ترکیب خدمات مشاورهای با تدریس خصوصی تکمیلی در کمک به دانشآموزان دارای افت تحصیلی، عزّت نفس پایین و رفتارکلاسی نامناسب
78
91
FA
ناصر
شیربگی
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
nshirbagi@uok.ac.ir
هدف: این پژوهش با هدف بررسی مقایسهی اثربخشی مشاوره و تدریس خصوصی تکمیلی بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزّت نفس دانش آموزان در خطر افت تحصیلی شهر سنندج صورت گرفت.
روش:طرح این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعهی تحقیق دانش آموزان پایهی اوّل دبیرستان شهر سنندج واقع در استان کردستان بود. از این جامعه، 88 دانش آموز به شیوهی تصادفی ساده طیّ چند مرحله انتخاب شدند، به شیوهی جایگزینی تصادفی، افراد در چهار گروه 22 نفری گماشته شدند. با ابزارهای پرسش نامهی عزّت نفس، چک لیست رفتار کلاسی و نمرهی درس ریاضی میزان متغیّر وابستهی آزمودنیها اندازهگیری شد و بعد از مداخلهی گروهی بر سه گروه آزمایشی به میزان 10 جلسه، سرانجام میزان تغییر متغیّر وابسته در چهار گروه مجدّداً اندازهگیری شد. از تحلیل کواریانس چندمتغیّره برای بررسی میزان تأثیر پیشآزمون و روش مداخلهای استفاده شد.
یافتهها:نتایج تحلیلها نشان داد که بین آزمودنیهای گروههای آزمایش و کنترل در متغیّرهای وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. فرضیههای مبنی بر اثربخشی تدریس خصوصی تکمیلی، مشاورهی تحصیلی و آمیختهای از این دو رویکرد بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزّت نفس در میان دانش آموزان، تأیید شد.
نتیجهگیری: اثر روش ترکیبی مشاورهی تحصیلی و تدریس خصوصی تکمیلی بر کاهش افت تحصیلی، بالابردن عزّت نفس و بهبود رفتارهای کلاسی <em> </em>بیشتر از به کارگیری جداگانه روشهای مذکور است.
مشاورهی تحصیلی,تدریس خصوصی تکمیلی,پیشرفت تحصیلی,عزّت نفس و رفتار کلاسی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9704.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9704_084c747e1cd85e9e3afcf5eb30c53bb1.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
بررسی رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی کارکنان با سلامت سازمانی دانشگاه کردستان درسال تحصیلی 90-91
91
102
FA
علی
نظری
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا
a.nazari@uok.ac.ir
محمّدرضا
اردلان
استادیارمدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا
فخرالسّادات
نصیری
استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا
هدف: هدف ازاین پژوهش بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی کارکنان با سلامت سازمانی دانشگاه کردستان بوده است.
روش: روش پژوهش در این مقاله توصیفی و از نوع همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیهی کارکنان(رسمی، پیمانی، قراردادی) غیرهیأت علمی دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 91-90 بوده است (نفر N=202). حجم نمونهی آماری 133 آزمودنی بود که به شکل تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها ازدو پرسشنامهی استاندارد شخصیتی نئو و سلامت سازمانی هوی وهمکاران استفاده گردید.که روایی آنها از طریق روایی محتوایی وضریب پایایی با استفاده از فرمول کرونباخ برای پرسشنامهی شخصیتی نئو 85/. و برای پرسشنامهی سلامت سازمانی87/. برآوردشد.
یافته هاا: نتایج ضریب همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین ویژگیهای شخصیتی کارکنان با سلامت سازمانی دانشگاه کردستان رابطهی مستقیم ومعنی داری وجود دارد.بهطوری که هرچه میزان ویژگیهای شخصیتی کارکنان بالاتر باشد، سلامت سازمانی نیز بیشتر است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد وضعیت دانشگاه کردستان از نظر میزان ویژگیهای شخصیتی کارکنان و سلامت سازمانی پایینتر از حدّ متوسّط(از میانگین مورد انتظار یعنی 3 کمتر است) است.همچنین نتایج حاکی از آن است که مؤلّفهی برون گرایی شخصیت بهترین پیش بینی کنندهی سلامت سازمانی بوده است وبه تنهایی 39درصد تغییرات سلامت سازمانی را توضیح می دهد.
ویژگیهای شخصیتی,سلامت سازمانی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9705.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9705_c495178270705a1b6dd7c8b78b1596c3.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
عوامل پیش بینی کننده ی گرایش زوجین به طلاق در مناطق مرزی: مطالعه ی موردی شهر بانه
102
119
FA
امید
قادرزاده
استادیار جامعه شناسی، دانشگاه کردستان
o.ghaderzadeh@uok.ac.ir
هیرش
قادرزاده
کارشناس ارشد جامعه شناسی
حسین
حسن پناه
کارشناس ارشد جامعه شناسی
هدف: مقالهی حاضر با هدف شناسایی عوامل پیش بینی کنندهی گرایش زوجین به طلاق در مناطق مرزی صورت گرفته است. در بخش نظری بر اساس نتایج بهدست آمده از بررسی نظریهها و مرور منابع تجربی موجود یک چارچوب مفهومی تنظیم و در قالب آن فرضیههای اصلی مطرح شده است.
روش: پژوهش به روش همبستگی و نحوهی گردآوری اطّلاعات پیمایشی و ابزار پرسشنامه در مورد 400 نفر نمونه از زوجین ساکن در شهر مرزی بانه انجام گرفته است. داده های بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری همبستگی کندال، تحلیل رگرسیون چندمتغیّره و تحلیل مسیر با بهره گیری از نرم افزار20 SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: با وجود شناخت بالای زوجین از هزینهها و عواقب طلاق در جامعه، گرایش متوسّطی نسبت به طلاق در ابعاد عاطفی و رفتاری آن وجود دارد. یافتهها نشان میدهد که متغیّرهای میزان برآورده نشدن انتظارات، تصوبر مثبت از پیامدهای طلاق، مداخلهی اطرافیان، تفاوت عقاید، از هم گسیختگی خانواده، ناهمسانی زوجین، مصرف رسانههای خارجی، پایگاه اقتصادیـ اجتماعی، بلوغ فکریـ عاطفی اثر تقویت کنندهایی بر گرایش به طلاق داشته و متغیّرهای پایبندی دینی، دستیابی به اهداف، مصرف رسانههای داخلی و سطح تحصیلات اثر کاهندهایی بر گرایش به طلاق داشته است. در مجموع متغیّرهای مذکور حدود 58 درصد از تغییرات گرایش به طلاق در زوجین مورد بررسی را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: مهمترین عامل پیشبینی کنندهی گرایش به طلاق، متغیّر نابسامانی اجتماعی بوده است که خود متأثّر از تغییرات ارزشی و محیطی (رشد تجارت مرزی و اقتصاد غیر رسمی، تغییرات شدید در وضع اقتصادی منطقه، افزایش نامتعارف حجم سرمایهی اقتصادی در میان بخشی از مردمان این منطقه)میباشد.
گرایش به طلاق,انتظارات زوجین,نابسامانی اجتماعی,مصرف رسانه,عقاید زوجین,شهر مرزی بانه
https://fcp.uok.ac.ir/article_9706.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9706_d6edc9ae0318d01fbad4ad99f745771b.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
مطالعه ی رابطه ی بازی های ویدئویی و رایانهای خشونت آمیز با متغیّرهای درون خانوادگی و تحصیلی فرزندان
119
129
FA
مصطفی
قادری
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
mostafa_ghaderi@yahoo.com
فریبا
بهرامی
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
هدف: این پژوهش به مطالعهی رابطهی بازی های ویدئویی و رایانهای با متغیّرهای درون خانوادگی و تحصیلی در بین نوجوانان دبیرستانی می پردازد.
روش: با استفاده از روش همبستگی و روش نمونه-گیری هدفمند تعداد 188 نفر دختر و پسر دانشآموز بر حسب اظهارات مربّیان و ناظم مدرسه(مقیاس محقّق ساخته سطح خشونت در مدارس)، ( مقیاس 1 تا 8 ساعت استفاده ار بازیهای رایانهای خشن) در میان 5 دبیرستان انتخاب شدند. در این تحقیق اندازه گیری خشونت از طریق خودگزارشدهی دانشآموز و سوابق مدرسه-ای انجام گرفته است. روایی صوری و محتوایی توسّط متخصّصان و پایایی هر سه بخش پرسشنامه از طریق آلفای کرانباخ به ترتیب 92/، 88/ و 85/ و پایایی کل 89/ محاسبه گردید.
یافتهها: یافته-های تحقیق نشان داد پسران بیشتر از دختران درگیر بازیهای رایانه ی خشن هستند و محتمل است انجام این بازی-ها مقدار بیشتری خشونت را توسّط پسران در خانه یا مدرسه تولید کند. از نتابج این تحقیق دریافتیم که بین متغیّرهای خشونت خانوادگی و خشونت در مدرسه رابطه وجود دارد. نظارت والدین بر انتخاب بازی نوجوانان و میزان بازی کردن آنها می تواند نقش تعدیلکننده روی اثرات مخرّب بازیهای ویدیویی در مدارس بازی کند. دانشآموزانی که بازیهای رایانهای خشن انجام میدهند احتمال دارد با افت نمرات در مدرسه مواجه شوند. سرانجام میان متغیّرهای پیش بین خانوادگی بیانگر خشونت(مدّت بازی در منزل، دعواهای خانوادگی به ویژه دعوای والدین ) و بازی های خشن ویدئوی- رایانهای رابطه وجود دارد.
نتیجهگیری: سطح خشونت (کتک کاری، خشونت لفظی و قهر) در بین خانواده نوجوانانی که از بازی های رایانهای خشن استفاده می کنند در بسیاری از موارد بر اساس متغیّرهای درون خانوادگی مانند تعداد فرزندان، شغل والدین، گذراندن وقت کافی با فرزندان و نوع رابطهی والدین متغیّر است.
بازی ویدئویی,رایانه,خشونت,خانواده,نوجوان
https://fcp.uok.ac.ir/article_9707.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9707_72a062ecd4c6a8cebd08d49f9719593d.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
اثربخشی آموزش کارآفرینی بر بهبود کیفیت زندگی خانوادگی و درآمد خانوادههای بی بضاعت
129
140
FA
محمّد
نظری پور
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه کردستان
ناصر
یوسفی
استادیار گروه مشاورهی خانواده، دانشگاه کردستان
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارآفرینی بر بهبود کیفیت زندگی خانوادگی و درآمد خانوارهای
بیبضاعت صورت گرفت.
روش: طرح تحقیق از نوع آزمایشی با پیش و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی تحقیق شامل کلیهی خانوارهای با درآمد پایینتر از صدهزار تومان در شهر سنندج بود که از این جامعه طبق فراخوان 200 نفر برای شرکت در کارگاه آموزش کار آفرینی ثبت نام کردند و با استفاده از پرسشنامهی کیفیت زندگی و مصاحبهی تشخیصی تکمیلی در مورد درآمد خانوارها، 106 نفر از 200 نفر ثبت نام شده دارای شرایط شرکت در کارگاه تشخیص داده شدند. از این جامعه بهشیوهی تصادفی 60 مرد سرپرست خانوار انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری (آموزش کارآفرینی و گواه) قرارگرفتند. با استفاده از پرسشنامهی کیفیت زندگی و مصاحبهی تشخیصی تکمیلی در مورد درآمد خانوارها، داده ها در سه مرحلهی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیّری نشان داد که آموزش کارآفرینی بر بهبود کیفیت زندگی و درآمد خانوارهای بی بضاعت مؤثّر بوده و اثر آنها در مرحلهی پیگیری ماندگار است.
نتیجه گیری: از طریق آموزش کارآفرینی میتوان کیفیت زندگی را ارتقاداد و به افزایش درآمد خانواده های بی بضاعت کمک نمود.
بهبود کیفیت زندگی خانوارها,افزایش درآمد خانوارها,آموزش کارآفرینی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9708.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9708_b26c6a0381bf7f773666f58e49ecf10b.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
بررسی میزان سازگاری اجتماعی کودکان یک زبانه و دوزبانه با تجارب خانوادگی ویژه در شهرکرمانشاه
140
150
FA
جمال
سلیمی
استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
j_salimi2003@yahoo.com
هدف: این پژوهش به دنبال بررسی میزان سازگاری اجتماعی کودکان یک زبانه و دوزبانه در 2 منطقهی شهر کرمانشاه میباشد.
روش:تحقیق حاظر از نوع پژوهش های علّی ـ مقایسهای است. در پژوهشهای علّی ـ مقایسهای، پژوهشگر به دنبال کشف و بررسی روابط عوامل و شرایط و یا نوعی رفتار است که قبلاً و جود داشته یا از طریق مطالعه نتایج حاصل از آنها رخ داده است. ویژگی تحقیق علّی ـ مقایسهای بررسی علل پس از وقوع آنهاست.
جامعهی تحقیق کلیهی کودکان دورهی ابتدایی دو منطقهی 1 و 2 شهر کرمانشاه هستند. دراین پژوهش نمونهی تحقیق شامل 20 نفر از کودکان یک زبانه و 20 نفر از کودکان 2 زبانه(شامل 10 دختر یک زبانه و 10 دختر 2 زبانه و 10 پسر یک زبانه و 10 پسر دوزبانه) است که به تبع این ویژگی(یک زبانه یا دو زبانه بودن) دارای تجارب خانوادگی ویژه(خاص) می باشند. در این پژوهش به علّت محدودیتهایی که در زمینهی انتخاب نمونه موجود بود، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. برای جمع آوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامهی رفتاری کودکان راتر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین ؛ واریانس و ... استفاده شده است و در بخش آمار استنباط از آزمون آماری معناداری اختلاف میانگین (t) استفاده شده است.
یافتهها:بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش، 1- در سطح معناداری 05/ 0 اختلاف معناداری بین بیشفعّالی ـ پرخاشگری و کودکان یک زبانه و دوزبانه وجود ندارد؛ 2- در سطح معناداری 05/ 0 تفاوت معناداری بین اضطراب ـ افسردگی و کودکان یک زبانه و دوزبانه وجود دارد؛ 3- در سطح معناداری 05/0 تفاوت معناداری رفتاری ضدّاجتماعی در کودکان یک زبانه و دوزبانه وجود ندارد؛ 4- در سطح معناداری 05/0 اختلاف معناداری بین ناسازگاری اجتماعی و کودکان یک زبانه و دوزبانه وجود دارد؛ 5- در سطح معناداری 05/0 اختلاف معناداری بین ناسازگاری اجتماعی دختران و پسران دوزبانه وجود ندارد و 6- در سطح معناداری 05/0 تفاوت معناداری بین ناسازگاری اجتماعی در کودکان دختر و پسر یکزبانه در مدارس ابتدایی وجود ندارد.
نتایج: بین میزان سازگاری کودکان یکزبانه و دوزبانه تفاوت معناداری وجود دارد، امّا تفاوت معناداری بین میزان سازگاری اجتماعی کودکان دختر و پسر یکزبانه همچنین میزان سازگاری اجتماعی کودکان دختر و پسر دوزبانه مشاهده نمیشود.
یک زبانگی,دوزبانگی,سازگاری اجتماعی,جنسیت,تجارب ویژهی خانوادگی
https://fcp.uok.ac.ir/article_9709.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9709_178460de2d0ed64cc3b5a00cac06045e.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
تأثیرگشتالت درمانگری و معنادرمانگری برکاهش میل به طلاق مردان متقاضی مشاوره
150
159
FA
ناصر
یوسفی
استادیارگروه مشاوره ی خانواده، دانشگاه کردستان
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی دو روی آورد گشتالت درمانگری و معنادرمانگری، در کاهش میل به طلاق مردان متقاضی مشاوره صورت گرفت.
روش: جامعه تحقیق شامل کلیه مردان مراجعه کننده به مراکز مشاوره سنندج بود که از این جامعه 45 مرد به شیوة تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه میل به طلاق و مصاحبة تشخیصی تکمیلی میزان میل به طلاق آزمودنیها تعیین شدند و به تصادف در سه گروه 15 نفری (گروه گشتالت درمانگری، معنادرمانگری و گواه) قرارگرفتند. با استفاده از پرسشنامه میل به طلاق میزان میل به طلاق آزمودنیها، در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری اندازه گیری شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که روی آورد گشتالت درمانگری و معنادرمانگری درکاهش میل به طلاق مؤثرند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، بین دو روی آورد گشتالت درمانگری و معنادرمانگری در کاهش میل به طلاق تفاوت معناداری و جود ندارد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه اخیر اثربخشی قابل ملاحظه ای از گشتالت درمانگری و معنادرمانگری، در کاهش میل به طلاق مردان متقاضی مشاوره نشان داد.
میل به طلاق,معنادرمانگری,گشتالت درمانگری
https://fcp.uok.ac.ir/article_9710.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9710_352e1a9cd73c3ceafcfd235366dc8ff3.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
بررسی نقش اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان خانوادههای شهرستان سنندج
159
172
FA
رضا
جامعی
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه کردستان
frjamei@yahoo.com
بیان
جامعی
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه تهران
سارا
شادپور
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات، کرمانشاه
هدف: اجرای طرح هدفمندکردن یارانهها موجب فراهم آمدن بسترهای جدید در خانواده می شود که در بخش های مختلف از جمله سلامت روانی خانواده میتواند تاثیرگذار باشد.در نوشتار پیش رو ضمن بررسی روند اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها درکشور، تأثیر آن بر سلامت روانی و همچنین عملکرد تحصیلی دانش آموزان در شهر سنندج مورد مطالعه قرارگرفته است.
روش: در این تحقیق نمونهای با حجم 265 نفر دانش آموز(135 دختر و 130 پسر)، به روش نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای انتخاب شد. برای جمع آوری اطّلاعات از پرسشنامهی سلامت عمومی فرم 28 سؤالی گلدبرگ و هیلدگ (1979) و پرسشنامهی محقّق ساخته استفاده شد. در این پژوهش از معدّل دانشآموزان دبیرستانی به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات گردآوری شده از روش ضریب همبستگی، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون T مستقل استفاده شد.
یافتهها: این تحقیق نشان داد که بین میزان و نوع استفاده از یارانههای نقدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطهی مستقیم معنیدار وجود دارد و همچنین بین میزان یارانه و سلامت روانی دانشآموزانخانوادههای شهرستان سنندج همبستگی مستقیم معنیداری دیدهمیشود، امّا در این پژوهش تفاوتی بین دو جنس در میزان و نوع استفاده از یارانههای نقدی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها میتواند زمینهساز رشد و توسعهی الگوهای صحیح اقتصادی و رفتاری در خانواده باشد که شکلگیری این الگوها تأثیر کاملاً مطلوبی بر سلامت روانی و عملکرد اعضای خانواده دارد.
میزان استفاده از یارانهی نقدی,عملکرد تحصیلی,سلامت روانی دانش آموزان
https://fcp.uok.ac.ir/article_9711.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9711_f2c84cb83502c1c0d1540069c39282ba.pdf
دانشگاه کردستان
مشاوره و روان درمانی خانواده
2251-6654
2588-3542
2.1
ویژه نامه خانواده و طلاق
2012
11
21
ژنوگرام روابط خانوادگی در ایران کهن بر اساس شاهنامهی فردوسی
172
185
FA
تیمور
مالمیر
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان
timoormalmir@gmail.com
شیرزاد
نعیمی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان
هدف: برنامه ریزی برای بهبود روابط اجتماعی در عصر حاضر، بدون شناخت گذشته ناقص است. یکی از منابعی که میتواند ما را نسبت به فرهنگ گذشتی ایران آگاه سازد شاهنامه است از آن روی که قوم ایرانی حاصل صدها سال تجربهی زندگی و دستاوردهای خود را در آن گنجانده است.
روش: برای شناخت روابط خویشاوندی شاهنامه را برگزیدهایم. خویشاوندی را به دو شکل نسبی و سببی طبقه بندی کردهایم و روابط درون هر طبقه را بررسی و تحلیل نمودهایم.
یافته ها و نتیجه گیری: در میان ردههای عالی جامعه، رابطهی خویشاوندی بهصورت گسترده بود؛ امّا در میان ردههای متوسّط و پایین جامعه، خویشاوندی بهصورت هستهای بود. رابطهی خویشاوندی سببی، به اندازهی خویشاوندی نسبی گرم و صمیمی نبود و غالباً برمبنای مصلحتاندیشی شکل میگرفت.
شاهنامه,روابط خویشاوندی,ایران باستان,خانواده
https://fcp.uok.ac.ir/article_9712.html
https://fcp.uok.ac.ir/article_9712_0a8156aed0ead8bd96f9f7f28cb7781d.pdf