@article { author = {Sadri Damirchi, Esmaeil and Poorzor, Parviz and Esmaili Ghazivaloii, Fariba}, title = {Effectiveness of sexual skills education on sexual attitude and knowledge in married women}, journal = {Family Counseling and Psychotherapy}, volume = {6}, number = {1}, pages = {1-15}, year = {2017}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2251-6654}, eissn = {2588-3542}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effectiveness of sexual skills education on sexual attitude and knowledge in married women. The study adopted a semi-experimental design with pretest-posttest with control group. Statistical population included all married women referred to counseling centers and mental health in Uremia City in 2016. Thirty-six participants were randomly selected and divided into experimental (n=18) and control (n=18) groups. The Sexual Attitude and Knowledge scale used to collect the required data. After implementing the pretest, the experimental group received sexual skills education program for 1 hour in 8 sessions, once a week. After the training, the posttest repeated for two groups, and data analyzed by using the covariance analysis. Results show that the mean difference between the two groups in Sexual Attitude and Sexual Knowledge on the post-test and follow-up test (P<0.01). Based on the results of the study, it concluded that sexual skills education could significantly enhance the sexual knowledge and attitude in married women. With the rapid increase in the number of married women, sexual skills education is highly recommended.}, keywords = {sexual attitude and knowledge,sexual skills education,Married Women}, title_fa = {تأثیر آموزش مهارت‌های جنسی بر دانش و نگرش جنسی زنان متأهل}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های جنسی بر روی دانش و نگرش جنسی زنان متأهل شهر ارومیه به انجام رسید. پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را زنان متأهل مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و سلامت روانی شهر ارومیه در سال 1395 تشکیل می‌دادند، از میان آن‌ها 36 نفر که دارای شرایط ورود به نمونه بودند و نمرات پایینی در مقیاس رضایت زناشویی کسب کرده بودند، به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (18 نفر) و گواه (18 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش مهارت‌های جنسی دریافت کردند، ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند، برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (ENRICH) و دانش و نگرش جنسی (SKAS) بشارت استفاده شد و برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس به‌کاربرده شد. برآمدهای پژوهش نشان داد آموزش مهارت‌های جنسی بر افزایش دانش و نگرش جنسی مؤثر بوده است و میانگین نمرات دانش و نگرش جنسی پس‌آزمون گروه آزمایش در سنجش با گروه گواه تفاوت معنی‌داری داشت (01/0> p)؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آموزش مهارت‌های جنسی مایه افزایش دانش و نگرش جنسی در زنان شده است؛ بنابراین آموزش مهارت‌های جنسی می‌تواند در بهبود روابط جنسی متعادل و پیشگیری از آسیب‌های وابسته به این گستره در خانواده‌ها نقش بسزایی داشته باشد.}, keywords_fa = {دانش و نگرش جنسی,آموزش مهارت‌های جنسی,زنان}, url = {https://fcp.uok.ac.ir/article_42720.html}, eprint = {https://fcp.uok.ac.ir/article_42720_19144618feefcbfd36a583ed39cb6276.pdf} }